Anmeldelse
Det kan virke ironisk, at netop Hermann vandt Grand Prix på festivalen i Angoulême i år. 30 mænd og 0 kvinder var nominerede til prisen, hvilket udløste så store skvulp i tegneseriedammen, at de næppe har lagt sig endnu, når næste års nominerede bliver udpeget. Nu er hans seneste album, “Old Pa Anderson”, udgivet på dansk, og det må siges at være et album efter priskomiteens smag.
Men hvad var der så galt i at give Grand Prix til 77-årige Hermann, der helt upåvirket af al virakken stod som en gammel smilende bedstefar, takkede for prisen og gav masser af interviews til interesserede medier? Ingenting, for så vidt angår det faktum, at manden siden sin debut for 52 år siden i Spirou-bladet har været en arbejdshest uden lige. Ingenting for så vidt, at hans tekniske kunnen inden for action- og spændingsserier er helt ubestridelig.
Men valget synes lidt mere tvivlsomt, når man graver i temaer og persongalleri fra hans album, der er en mandeverden af den gamle skole. Godt nok kan man finde undtagelser undervejs. Ranchejeren Winnie fra ”Red Kelly” har faktisk til tider i højere grad cowboybukserne på end hovedpersonen. Man kan så indvende, at den jo heller ikke var skrevet af Hermann. Men Hermanns helt egen ”Tårnene i Maury-skoven” har bestemt også handlekraftige kvinder fra både over- og underklassen repræsenteret. De er dog undtagelser og stadig afhængige af deres mandlige modparter, og når alt kommer til alt, så er det stort set altid først når mændene trækker revolveren, sværdet eller knytter næverne, at sagerne bliver afgjort og skurkene får deres bekomst.
På dén måde er alt, som det plejer i ”Old Pa Anderson”, det nye album med tekst af sønnen Yves H, der foregår i 1950’ernes Mississippi. I det raceopdelte samfund forsvandt pigen Lizzie tilsyneladende sporløst otte år før handlingen finder sted. Men pigens bedstefar, Old Pa Anderson, får nys om, at hun blev set sammen med tre hvide mænd den dag hun forsvandt, og så går jagten efter sandheden og retfærdigheden ind. Det er helt forfriskende at se Hermann tegne en hovedperson, der er godt oppe i årene og har både topmave og en ludende holdning. Men det ændrer ikke ved, at Anderson er endog meget håndfast og hævngerrig, efterhånden som han sporer sig ind på de tre mænd. Det er mange års opsparede frustrationer over barnebarnets død og de hvides generelle behandling af sorte, der nu løber over med blod.
Yves H. er bestemt ikke nogen elegant tekstforfatter, men stiller, undskyld udtrykket, alting helt sort-hvidt op. Det hvide politi slynger om sig med ord som ”sorte svin”, ”nougatprop” og ”abefamilie”. Alting er med andre ord så karikeret, som det overhovedet kan blive. Som læser inviteres man heller ikke til at tage del i opklaringen af forbrydelsen, der håndfast bliver serveret, efterhånden som Anderson får fat i navn efter navn. Temaet har man også set før i talrige varianter på både film og i litteratur. Fra midtvejs i albummet bliver det klart, at moralen bliver ’vold avler vold’, mens spændingen består i, hvorvidt Anderson når helt til vejs ende, inden han bliver fanget af enten politiet eller de personer, som han er ude efter.
Dog skal Yves H. have credit for at give god plads til Hermann, hvilket hans til tider meget teksttunge stil ellers ikke altid har gjort. I ”Old Pa Anderson” får farmand nemlig hovedsageligt lov til at skildre miljøet uden forklarende tekst. De mange ordløse sider er bestemt ikke en ulempe, da Hermann er hovedattraktionen ved albummet. Selv langt oppe i 70’erne er Hermann stadig fremragende, men mangler nogle af de højdepunkter i form af sider, der brænder sig fast på nethinden, som han leverede i album efter album i 70’erne.
Og kvinderne i albummet? De spiller ingen videre rolle og lever fint op til Angoulêmes nomineringsliste i år – med 30 mænd og 0 kvinder.
Titel: Old Pa Anderson
Karakter: 3/6
Forfatter/tegner: Yves H. og Hermann
Forlag: Faraos Cigarer
Form: 58 sider i farver, hardcover
Vejl. pris: 148,-
ISBN: 9788793274334
Udgivelsesår: 2015
Udgivelsesland: Danmark