Daniel Clowes er blevet midaldrende og vover (måske) at tro på kærligheden i sit seneste værk, Mister Wonderful
Marshall er en taber og en typisk Daniel Clowes figur. En af den slags, som Becky og Enid fra ‘Ghost World’ ville have brugt fem-seks sider på at håne. Som ‘Wilson’ fra værket af samme navn ville have ignoreret fuldstændigt. Et stort hul, der måske ville have kunne leve et liv i baggrunden et sted i Clowes’ fiktive myldreby, ‘Ice Haven’. Men aldrig i forgrunden.
Marshall er en bifigur, men i Clowes seneste værk, ‘Mister Wonderful’, er han hovedpersonen. I stedet for at gå i et med tapetet, får han en stemme. Man kan argumentere for, at Clowes altid skriver om bifigurer og randeksistenser, men der er nu alligevel noget litterært tiltrækkende ved de sarkastiske, verdenshadende Becky og Enid og den usympatiske og giftige Wilson. Der er INTET interessant ved Marshall. Og det er netop det fine ved Mister Wonderful.
Livet har givet ham tæv, og han tror ikke på sig selv længere. Da han bliver sendt på en blind date, er det med fatalisme som udgangspunkt. Han er akavet, ude af stand til at formulere sig, da kvinden til hans store chok rent faktisk dukker op – og så skal han faktisk noget så grusomt tisse, hvilket lægger en dæmper på foretagendet. Hans manglende selvværd dukker op som en bister lillemandsling, der forsøger at tale ham ud i katastrofer, alt imens han forestiller sig det ene utopiske fremtidsscenarie efter det andet.
På Marshalls ene skulder sidder en fatalist, og på den anden sidder en håbløs drømmer. Han har sit at kæmpe med.
Det har hans date også, og begge personer kommer til at fremstå uperfekte, skadede og på kanten af et sort hul, de aldrig vil kunne komme op af. ‘Mister Wonderful’ adskiller sig dog fra mange af Clowes andre værker ved at være 100 procent på personernes side. Der er en inderlighed i skildringen af de to, og da jeg første gang læste denne lille bog, kunne jeg ikke lade være med at frygte det værste, mens jeg i den grad ønskede det bedste for personerne.
Med Clowes normale kynisme i baghovedet havde jeg ikke nogen som helst grund til at tro, at de to tabere ville ende med at få hinanden.Og det skal naturligvis heller ikke afsløres, hvordan det hele ender.
Historien kunne sagtens foregå i samme univers som ‘Ghost World’, men hvor denne havde sit udgangspunkt i ungdommens uvished, har ‘Mister Wonderful’ rødder i midtlivets dødserkendelse og angst for, at der rent faktisk ikke er ret meget mere i livet end den sølle omgang, man allerede har oplevet.
Stregen er realistisk (så realistisk, som Clowes nu kan tegne) med indskudte cartoon-agtige sekvenser, der smukt illustrerer den sørgelige naivitet, der ligger til grund for både selvhadet og fremtidsdrømmene. Ligeledes er prosaen som altid skarp og velskrevet og fyldt med galgenhumor og indsigt. En stor del af teksten er Marshalls indre monolog, der ofte overdøver og ligefrem dækker for taleboblerne; Marshalls største fjende er hans egne tanker.
Et mindre værk, der er hurtigt læst. Figurerne hænger dog ved, og der er masser af skønhed at finde i denne fine historie. Det er den midaldrende Clowes, der her stikker sit hoved frem, og til den helt store overraskelse er der ikke tale om en sur, gammel mand, men derimod om en modvillig fatalist, der vover at lade sine figurer tro på, at fremtiden kan lade sig gøre.
Karakter: 3 ud af 5
Værkets titel: Mister Wonderful
Forlag: Pantheon
Forfatter/tegner: Daniel Clowes
Form: Hardcover, 80 s.
Pris: ca. 160 kr.
ISBN: 9780224085342
Udgivelsesår: 2011
Udgivelsesland: USA