Det banebrydende forlag Interpresses betydning for tegneseriens udvikling i Danmark kan ikke overvurderes. Derfor hædres forlagets grundlægger Arne Stenby med Pingprisens Ærespris.
Når Pingprisen 2015 løber af stablen på lørdag er Æresprisen vanen tro blandt dem, der skal uddeles. Den er tidligere gået til tegneserieforretningen Fantask, Troldspejlet-værten Jakob Stegelmann og senest til Homo Metropolis-tegner Nikoline Werdelin. Men i år har Pingprisen het utraditionelt valgt at offentliggøre vinderen af netop Æresprisen på forhånd – ligesom det i øvrigt er kutyme i andre awardshows som the Oscars (uden sammenligning, i øvrigt).
Pingprisens Ærespris bliver på lørdag tildelt Arne Stenby, der i en menneskealder arbejdede for tegneseriens udbredelse og anerkendelse i Danmark – især gennem sit toneangivende forlag Interpresse.
Tegneseriejournalist mm. Thomas Berger har skrevet motiveringsteksten for tildelingen, der kan læses i sin helhed her:
Motivation
Pingprisens Ærespris går i år til en mand, der har lavet et uvurderligt stykke arbejde for tegneseriedanmark. Arne Stenby hædres for sin dedikation til tegneserier og for sit nytænkende og kreative forlag Interpresse, der spillede en afgørende rolle gennem flere årtier.
Som ung læste Arne Stenby ’Salmonsens konversationsleksikon’ fra ende til anden og drømte om at læse historie på universitetet. Hans historie blev imidlertid en anden, og starter med westernhelten Kaptajn Micky, som i 1954 i stribehæftet ’Wild West’ kom til at danne grundlag for Arne Stenbys eget forlag Interpresse og senere også trykkeriet Stenby Tryk.
Det er netop Arne Stenbys utrættelige arbejde som forlægger og tegneserieentreprenør, der giver ham Pingprisens Ærespris 2015. Han bliver dermed føjet til det fornemme selskab af tidligere vindere: kultforretningen Fantask, Troldspejlsvært Jakob Stegelmann og den danske stribedronning Nikoline Werdelin.
At udgive tegneserier lå lige for i kraft af de kontakter, som Arne Stenby havde knyttet via sin fars reprovirksomhed. Men Arne Stenby havde også et godt blik for den vågnende ungdomskultur i 1950’erne, og det har givet appelleret til en indre rebel i ham, at striberne var ugleset i samtiden.
Arne Stenby var ikke en kræsen forlægger, og en udpræget diversitet var kendetegnende for Interpresses succes og voksende udgivelsesprogram af tegneserier og meget andet. Der var plads til alt fra westernhelte til superhelte, krig og romantik – fra små hæfter i sort/hvid til de mange farverige tegneseriealbum, som dannede rygrad i 80’ernes albumboom.
For unge tegneseriefans var forlagets postadresse i Bagsværd nemmere at huske end deres egen. Arne Stenby gav sine ansatte frihed under ansvar, og havde øje for at ansætte tegneserieredaktører, som formåede at skabe levende udgivelser, hvor populære læserbrevssider gjorde det muligt at få kontakt til ligesindede tegneseriefans.
Arne Stenby udgav ikke tegneserier kun for sjov – det skulle være en god forretning. Men han var parat til at tage kalkulerede chancer. Hvad end det handlede om at fordanske et tegneserieblad om en flok soldater i Pløresødallejren, rettighederne til en smældfed, lasagneelskende orange kat eller at ansætte en ung, talentfuld tegneserietegner til at skabe en albumserie om de nordiske guder.
Hvis ingen af delene var blevet en salgssucces, havde Arne Stenby smækket kassen i og flyttet videre til andre udgivelser. Heldigvis er historien om Basserne, Garfield og Peter Madsens Valhalla i stedet historien om et af de mest populære tegneserieblade nogensinde, en imponerende succesfuld albumserie og ikke mindst grundlaget for produktionen af tegneseriealbum af danske tegneserieskabere. Derfor får Arne Stenby Pingprisens Ærespris.
Arne Stenby, der i dag er 85 år, solgte forlaget Interpresse i 1985, og fik endelig mulighed for at studere historie på universitet. Han gennemførte studiet med topkarakter – for han vidste jo det hele i forvejen. Det gør vel alle, der læser tegneserier.