Ifølge The Guardian er Kickstarter nu den fjerdestørste spiller på markedet, når det gælder graphic novels i USA. I Danmark har Drømme i Tynd Luft rejst tæt på 200.000 kroner op til udgivelsen.
Kickstarter, der er baseret på crowdfunding, nåede i perioden fra februar til april i år en omsætning i USA på 2.2 mio. $ på de tre måneder, hvor ikke mindre end 115 projekter nåede målsætningen og dermed blev finansieret.
Syv graphic novel-projekter fik mere end 40.000$ i finansiering – højdespringeren, Rich Burlews The order of the Stick, blev en markant topscorer med ikke mindre end 1.2 mio. $ i kassen.
På Kickstarter bliver man som bidragsyder, såkaldt ’backer’, typisk tilbudt forskellige pakker, alt efter, hvor meget man bidrager med. Som backer på The order of the Stick kunne man for 10$ få en køleskabsmagnet med en af figurerne fra serien + en pdf med albummet. Spenderede man derimod 1.000$ som backer på Brawl in the Family kunne man få tegnet seks paneler efter eget forslag. Der er stadig et stykke til de to dominerende forlag på markedet: Marvel (6.9 mio.) og DC (4.3 mio.), mens Image (2.98 mio.) så småt bliver pustet i nakken.
Aktuelt udkommer nu Michael Nybrandt og Thomas Engelbrecht Mikkelsens Drømme i Tynd Luft på Forlaget Forlæns om det tibetanske fodboldlandshold. Kampagnen på Kickstarter samlede imponerende 191.156 kroner ind, og der indgik den tibetanske landsholdstrøje som et centralt element, hvis man lagde mere end 1500 kroner i projektet.
I Danmark har forlaget Cobolt også for nyligt benyttet sig af benyttet crowdfunding via Kickstarter. Cobolt udgav i foråret Stine Spedsbergs Kærestesorg, hvilket blev suppleret med 28.558 kroner via Kickstarter, hvor man for et beløb over 1000 kr. kunne få en originaltegning med i købet. Vi henvendte os til Pernille Arvedsen fra Forlaget Cobolt for at høre lidt om baggrunden for, at de valgte at bruge Kickstarter i forbindelse med Stine Spedsbjergs Kærestesorg:
”Vi har på Cobolt længe været nysgerrige hvad Kickstarter angår, så det var egentlig blot et spørgsmål om tid. At udgive danske tegneserier er sjældent en millionforretning og med Kickstarter udvider man sine muligheder, akkurat som man gør, når man modtager støtte fra Statens Kunstfond.
Udover at være en stærk billedskaber, både visuelt og fortælleteknisk, er Stine Spedsbjerg også et betydeligt viralt fænomen. Hun har i en årrække haft stor succes med først hendes tegnede blog ’StineStregen’, siden på Heltnormal.dk med ’Stine bliver klogere’ og endelig med ’Strictly Stine’, der er Stines aktuelt aktive blogsite. Stines status i bloguniverset betyder tillige mange fans og venner på de øvrige sociale medier. Kickstarter er et crowdfunding-modul der trækker vejret via de sociale medier, så at sige. Det er m.a.o. en fordel at arbejde med en stærk viral profil, hvorfor vi havde lyst til at gøre forsøget med Kærestesorg. Hertil er Kærestesorg Stines tegneseriedebut, og et digitalt event, som en kickstarterkampagne jo er, var en glimrende måde at formidle til Stines mange fans, at ”nu kommer der faktisk, og endelig, noget på tryk”. OG du kan tilmed forudbestille det.”
Kunne projektet være realiseret uden brug af Kickstarter?
”Ja, det kunne det godt, men det var så oplagt at gøre med den her udgivelse, og desuden var vi på Cobolt nysgerrige efter gøre os nogle konkrete erfaringer med hensyn til hvordan Kickstarter fungerer, hvilke både markedsføringsmæssige og økonomiske potentialer der er at hente.”
Har I planer om at bruge crowdfunding via fx Kickstarter igen i fremtiden?
”Ja, helt sikkert.”