Det er lykkedes McDonald’s at få lov at bruge Asterix-universet i en ny, fransk reklamekampagne. Det kendte sceneri af festende gallere, der afslutter hver eneste Asterix-historie, er nu blevet forbedret med en McDonald’s-restaurant, og man må formode at det helstegte vildsvin er udskiftet med Big Macs og Royale with Cheese.
I Frankrig har kampagnen naturligvis vakt opsigt og debat. Frankrig har altid haft et anspændt forhold til amerikansk kultur, og McDonald’s har årtier været symbolet på dekadent americana – således blev den rasende franske bondemand José Bové (som i øvrigt bærer mange fysiske lighedstræk med Asterix) nationalhelt efter han angreb og smadrede en McDonaldsrestaurant i 1997.
Visse læsere husker måske stadig Asterix nr. 33: Da himlen faldt ned om ørene fra 2005, hvor Albert Uderzo fremmanede en særdeles kraftig kulturkritik rettet mod Japan og USA, men faktisk var Asterix også involveret i en McDonald’s-kampagne i 2001, hvor den gæve galler erstattede burgerimperiets klovn, Ronald McDonald, for en kort stund.
McDonald’s har i de seneste år succesfuldt gennemført en charmeoffensiv i Frankrig, bl.a. har man forpligtet sig til at hente 80% af bøfkødet fra franske landbrug.