Tre danske iagttagere giver deres bud på årets handel i den amerikanske tegneseriebranche.
Den evigt-ekspanderende “everything store” er igen blevet større efter i går at have annonceret sit opkøb af tegneseriebranchens førende digitale platform, comiXology. I en pressemeddelelse udsendt af Amazon udtaler comiXologys medstifter og direktør, David Steinberger:
– ComiXologys mission er at udbrede kærligheden til tegneserier og graphic novels i alle former. Der er ikke nogen bedre platform for den vision end Amazon. Ved at samarbejde kan vi se frem til at sætte speederen i bund for en ny æra for tegneserier.
ComiXology blev stiftet i 2007 og tilbyder via sin app et stort udvalg af tegneserier fra mere end 75 af de førende forlag, samt smallere, uafhængige forlag. Iagttagere har peget på comiXologys såkaldte Guided View-teknologi som udslagsgivende succesfaktor i forhold til konkurrenterne. Guided View er en form for forprogrammeret zoomen-ind-og-ud og panorering over siden, som gør tegneserielæsning til en mere filmisk og fikseret oplevelse.
“Virkeligt spændende”
ComiXology-appen, der på mange måder minder om iTunes, var i både 2011 og 2012 blandt de ti mest indtjenende iPad-apps. Den enorme succes har også medført at firmaet sidste år åbnede kontor i Paris med henblik på at indtage det digitale franske tegneseriemarked.
– Det er virkeligt spændende, fordi det er første gang at en af de helt store spillere viser interesse for digitale tegneserier – ganske vist har Amazon selv et værktøj til at lave tegneserier til Kindle store, men den helt store satsning har vi ikke set før. Det skal blive interessant at se hvor meget det rykker – og hvordan og hvornår de andre store spillere, Apple og Google, laver et modtræk, siger Ulf Reese Næsborg, som følger e-bogsmarkedet nøje.
Nemmere for forbrugere at opdage tegneserier
Amazon ser frem til at “investere, få teamet til at vokse og sammen skubbe tegneserier og graphic novels frem til nye læsere”, som firmaets vice president David Naggar formulerer det, samtidig med at Amazon lancerer sine nye Kindle Fire HDX, som indlysende er som skabt til comiXology og digitale tegneserier. Dette aspekt – koblingen af hardware og software – er ifølge tegneseriebranchekender og gadgetskribent Thomas Berger både en styrke og et potentielt problem:
– Amazon har jo satset stærkt på at udvide deres forretningsområde de sidste år med tiltag både indenfor software og hardware, og kunne meget vel blive et lokomotiv, der kan drive salg og udbredelse af en lang række digitale kulturprodukter deriblandt tegneserier. Amazon har størrelsen til at gøre det nemt for forbrugerne både at opdage og købe digitale tegneserier, og de har brug for godt indhold at fylde i deres hardware-platforme, siger Berger.
– Det kan imidlertid vise sig problematisk, at Amazon som udbyder af kulturprodukter netop har egne hardwareplatforme, og derfor måske vælger primært at tilgodese fx deres egne Kindle-læsere, når de fremover udvikler nye tiltag og funktioner i softwaren. Amazon har også i kraft af deres markedsdominans mulighed for at presse prisen i alle led af udgivelsesprocessen, uden at det nødvendigvis kommer forbrugerne til gode.
Kummerlige forhold og skatteunddragelse
Forlægger Steffen Rayburn-Maarup, manden bag Aben Maler, lægger endnu hårdere vægt på monopoliseringsproblematikken:
– Jeg bryder mig ikke om, at en mastodont som Amazon med købet af Comixology bliver endnu større. Dels kan jeg ikke lide monopoltilstande (første tal jeg googlede mig til: Amazon sidder på 79% af ebogssalget i Storbritannien), dels opfører Amazon sig som nogle prispressende bøller over for forlag, ansætter folk under virkelig kummerlige forhold og unddrager sig skat, så de kan dumpe priser og dermed underbyde alle konkurrenter. Jeg foretrækker at købe mine bøger i andre internetboghandler eller – endnu bedre – i rigtige butikker i virkeligheden.
Det har gennem længere tid været et vedholdende rygte i bogbranchen, at Amazon i en ikke fjern fremtid vil starte et filial i Danmark. I Sverige er et filial allerede annonceret.