Miraklernes tid er ikke forbi. Efter årelange juridiske tovtrækkerier bliver Alan Moore og Neil Gaimans ”Miracleman” endelig genudgivet og afsluttet. Marvel har betalt advokatregningerne.
”Miracleman” også kendt som ”Marvelman” har længe været en slags hellig gral for fans af den langskæggede tegneserietroldmand fra Nordengland, Alan Moore. Seriens historik er broget. Oprindeligt blev figuren skabt som en slags substitut for Captain Marvel og blev derfor tildelt navnet, Marvelman. Siden hen viste det sig, at Marvel Comics ikke havde frygteligt meget humor omkring brugen af ordet ”Marvel” i navnet, og så blev han til Miracleman. Derudover har rettighederne til figuren og seriens univers været delt ud på så mange tegneserieskabere og forlag, at seriens reelle ophavsretslige tilhørsforhold var blevet til noget af en gordisk knude for alle involverede. Et uvenskab imellem Moore og tegner Alan Davis gjorde ikke tingene mindre komplicerede.
I 1985 fik forlaget Eclipse Comics så meget styr på rettighederne, at Moore fik færdiggjort sin historie med ”Miracleman” nummer 16. Da Moore forlod serien, overtog Neil Gaiman skrivetjansen, men desværre gik Eclipse Comics fallit, og så var gode råd dyre. I 1996 købte Todd MacFarlane rettighederne til Eclipses figurer med planer om at bruge Miracleman i hans eget Spawn-univers samt i sit voksende legetøjsimperium. Det tog Gaiman ikke pænt, og så begyndte en årelang juridisk duel imellem de to, der ellers havde arbejdet sammen omkring Spawn-figuren, Angela. Gaiman gik så vidt som til at skrive den anakronistiske superheltehistorie ”Marvel 1602” for Marvel med henblik på at bruge sit overskud til fejden med MacFarlane.
Nu er meldingen så fra Marvel Comics, at de har fået has på den gamle, gordiske knude og har planer om ikke alene at genudgive Moore og Gaimans runs, men også at lade Gaiman gøre sin historie færdig sammen med tegner Mark Buckingham, der også tegnede for Gaiman og ”Miracleman” dengang i tidernes morgen, da alt var godt for en stund.
Alan Moore vil dog ikke lege med, og Marvel har ikke lov til at bruge hans navn i markedsføringen af serien, der først udkommer i både fysiske og digitale enkelthæfter. Det ændrer dog ikke ved, at der er tale om guf for sande Alan Moore-fans, da ”Miracleman” på mange måder var serien, hvor Moore fremdyrkede mange af de tematikker, han senere ville bruge til perfektion i klassikeren ”Watchmen”: Superhelten som overmenneske i en mørk verden fyldt med gråzoner. Det var i ”Miracleman”, at Moore først begyndte at skille superheltegenren ad, og som vi alle ved, blev genren aldrig den samme igen.
Marvel restaurerer både farvelægningen og tekstningen, og der loves masser af ekstramateriale allerede i løshæfterne. Det er også værd at bemærke, at serien ikke vender tilbage til navnet ”Marvelman”, selvom, man må gå ud fra, at Marvel ikke ville have bøvl med rettighederne til netop dette navn.
Første nummer udkommer i januar 2014.