Den amerikanske tegneserietegner Al Williamson, måske bedst kendt for sit arbejde på forskellige Alex Raymond-serier som Flash Gordon og Secret Agent X-9 og en række tegneserieadaptioner af Star Wars-filmene, er død i en alder af 79 år.
Som så mange andre i hans generation var det mødet med Alex Raymonds tegneserier, der først satte gang i drømmene om en karriere som tegner hos den unge Al Williamson. Allerede i midten af 1940’erne kom han drømmen et stort skridt nærmere, da han begyndte at modtage undervisning af ingen ringere end Tarzan-tegneren Burne Hogarth på dennes Cartoonists and Illustrators School, den nuværende School of Visual Arts i New York.
Williamson begyndte sin professionelle karriere som assistent på Hogarths Tarzan, og inden længe leverede han materiale i en lind strøm til en lang række af datidens utallige tegneserieforlag. Hans første betydningsfulde arbejde finder man så tidligt som 1952, da Williamson – på opfordring af en anden Hogarth-elev, Wallace ’Wally’ Wood – kom i stald hos forlaget EC Comics. Her leverede han hovedsageligt science fiction-tegneserier til hæfter som Weird Science og Weird Fantasy, og vakte fra starten opsigt med en række fortolkninger af forfattere som Ray Bradbury og Harlan Ellison.
Da markedet for tegneseriehæfter svandt betragteligt ind i slutningen af 1950’erne, fandt Williamson i stedet arbejde på en række avisstriber. I 1960 blev han assistent for John Prentice på den af Alex Raymond skabte stribe om detektiven Rip Kirby, og syv år senere fik han overdraget endnu en Raymond-stribe, Secret Agent X-9, som han varetog sammen med sin mangeårige samarbejdspartner, forfatteren Archie Goodwin, helt frem til 1980.
Det blev såmænd også til et tredje livtag med en af Alex Raymonds klassiske serier, da Williamson i midten af 1960’erne tegnede 3 numre af en ny hæfteserie om rumhelten Flash Gordon – en figur, han skulle vende tilbage til mange gange i løbet af karrieren. Samtidig hermed var Williamson med til at søsætte forlaget Warrens nye linje af sort/hvide skrækmagasiner som Eerie og Creepy, ligesom han bidrog med en række realistiske krigsskildringer til samme forlags Blazing Combat.
Knap havde makkerparret Archie Goodwin og Al Williamson fået lagt avisstriben om den hemmelige agent bag sig, før de mødtes igen. For forlaget Marvel skabte de et par tegneserieadaptioner af Star Wars-filmene The Empire Strikes Back og Return of the Jedi. At det netop blev Williamson, der fik til opgave at skabe tegneserieudgaverne af de populære film, skete efter udtrykkeligt ønske fra George Lucas, der indrømmede at have hentet ikke så lidt inspiration til sine film i tegnerens arbejde på Flash Gordon og ECs science fiction-serier. Det blev desuden til et mangeårigt samarbejde på en Star Wars-avisstribe.
Al Williamson fungerede de sidste mange år af sin karriere hovedsagelig som rentegner på forskellige serier. Sammen med forfatteren Ann Nocenti og tegneren John Romita Jr. var han ansvarlig for atter at gøre serien om Daredevil til en af forlaget Marvels mest populære titler, og medvirkede desuden til at lancere nye titler som Spider-Girl og Spider-Man 2099 for samme forlag.
Al Williamson vil først og fremmest blive husket for sine lydefri om end lidt kolde, nærmest fotorealistiske illustrationer kendetegnet ved en effektfuld brug af chiaroscuro og tætte krydsskraveringer. Inspirationen fra Alex Raymond forblev evident karrieren igennem, og det samme gjorde læsernes hengivenhed. Også herhjemme var Al Williamson særdeles populær specielt i kraft af serien om Agent X-9, der gennem mange år var en evigt tilbagevendende favorit i Interpresses Seriemagasinet.