Claus Deleurans charmerende skrøne markerer mesterens første indslag på “Tyve danske tegneseriefavoritter”-listen.
Før dette års Copenhagen Comics spurgte festivalen en lang række tegneserieskabere, oversættere, anmeldere, gallerister, forlæggere og andre, der beskæftiger sig professionelt med mediet, om deres danske tegneseriefavoritter. I alt 250 titler fandt vej til bruttolisten, og de 20 mest populære endte på udstillingen.
Bagefter blev nogle af stemmeafgiverne bedt om at begrunde deres favoritter. Teksterne, de skrev, kan nu læses her på Nummer 9.
Den danske tegneserie er først i nyere tid blevet begunstiget med ærværdige institutioner af den slags, som kan levere krudt til en rigtig kanon – professionelle uddannelser, specialiserede kritikere, akademiske tegneserieforskere og så videre. Derfor er der heller aldrig opstået en bredt anerkendt dansk tegneseriekanon. Listen her giver et bud på, hvilke værker, der nyder højest agtelse i tegneseriemiljøet.
—
15. Mikkeline på skattejagt
af Claus Deleuran, 1984
Mikkeline på Skattejagt er en gryderet af disparate ingredienser, som ikke rigtig burde fungere sammen, men som forbindes af den magi, Claus Deleuran drysser ud over historien. Som titlen antyder, er det en vaskeægte sørøverfortælling i R.L. Stevensons ånd, hvori vor heltinde begiver sig ud på en sørejse for at finde en skat. Undervejs oplever hun en masse af større og særligt mindre konsekvens for plottet, og efter et dramatisk klimaks foræres vi en nærmest demonstrativt happy end. Men Mikkeline på Skattejagt er også et fantastisk eventyr med søslange, havmænd, engle og talende dyr. Og så er den bindeled mellem røverhistorierne i Thorfinn og Rejsen til Saturn og den videbegærlighed og levende nysgerrighed, der foldes fuldt ud i Illustreret Danmarkshistorie for Folket, for Deleuran har ikke kunnet dy sig for at servere alskens biologisk og klassisk litterær lærdom efter forgodtbefindende. Ydermere er Mikkeline på Skattejagt i vanlig Deleuranstil fyldt med platte brandere, dialekt og andet sprogligt overskud, og referencer til hans egen personlige oplevelse af popkulturen.
Mikkeline på Skattejagt blev bragt i Information med en side om ugen gennem 1984. På dette tidspunkt var Deleuran blevet en forrygende tegner, som kunne frembringe hvad som helst med sin rørpen. Historien om Mikkelines færd er fortalt med maksimal klarhed, og Deleurans figurer bevæger sig i et let elastisk univers, der er umiskendeligt hans. Her ligger hans genialitet: Hvad end Deleuran tegner, gør han det til sit eget, og som læser føler man sig elskværdigt budt indenfor.
Jeg er ikke den første, der i Deleurans værker ser noget udpræget dansk; et prædikat, man giver til store ånder, der formår at ramme en særlig national ånd, eller måske bare nogle særlig menneskelige kvaliteter, men han var i høj grad også vendt mod udlandet: Hans tegneserier vrimler med udlændinge, rejser, vink til verdenslitteraturen – kort sagt med udsyn.
– Steffen Rayburn-Maarup, forlægger