Gys, gru og familiedrama gemmer sig bag 11. låge af Nummer 9s julekalender.
Joe Hill og Gabriel Rodriguez’ visuelt opfindsomme horror/dark fantasy-serie tog i 2012 et kæmpe skridt nærmere imod en utvivlsomt gribende slutning med det femte og næstsidste bind.
Historien om familien, der flytter ind i et stort, mystisk hus efter faderens voldsomme død blot for at opdage, at en række overnaturlige nøgler kan åbne mangen en magisk dør i huset, startede traditionelt – men bundsolidt – i bind et. Siden hen har Hill og Rodriguez kastet sig hovedkulds ud i galskaben i et tæt fortalt og på en og samme gang intimt og nærmest episk plot. Det er et mørkt, men alligevel humanistisk og håbefuldt familiedrama fortalt som dunkel horror.
Slutningen nærmer sig, og det har aldrig været mere tydeligt end i det femte bind, 2012’s “Clockworks”, der er fyldt til randen med saftige afsløringer om det mystiske hus’ mange hemmeligheder. Bind fire var en slags bro imellem historiens første halvdel og den nært forestående afslutning og sluttede med en cliffhanger af de store. Det bliver der smukt fulgt op på her, og derefter går det stærkt. Historien ville faktisk ikke kunne andet end at slutte i næste bind, og som læser lægger man bogen fra sig i en sær blanding af vild frustration over at skulle vente på, at det ikke specielt hurtige tegneserieteam får nosset sig sammen til at færdiggøre bind seks og så en betryggende tro på, at Hill ved, hvor historien skal hen. Det virker i hvert fald sådan.
Forfatter Joe Hills største dyd er uden tvivl hans enorme tillid til tegner Gabriel Rodriguez’ formåen. En tillid, som han i dén grad lever op til. Ofte er vigtige oplysninger i plottet lagt i Rodriguez’ hænder og formidles således visuelt i stedet for med unødvendig tekst. ”Locke and Key” kræver læserens opmærksomhed, og hvad der snildt kunne være endt som blot endnu en mainstream horror-titel, bliver en rigtig tegneserie, hvor ord og billeder har lige stor betydning. Detaljerne, dynamikken og den faste og klare streg i Rodriguez’ tegninger er en fryd, og det er ganske simpelt helt umuligt at forestille sig en anden tegner på serien. Som læser gør man ikke sig selv nogen tjeneste ved at drøne igennem Locke and Key, da man så nok går glip af mange af historiens mere underspillede, visuelt formidlede nuancer. Rodriguez er desuden en mester i at få selv de mest vanvittige sider af Hills historie til at virke troværdige og gå i fin spænd med de mere realistiske scener så universet virker sammenhængende og troværdigt.
Der er tale om noget så herligt som horror, der hæver sig over pulp-niveau, tilsat lige dele dark fantasy og velfungerende familiedrama, hvor personkarakteristikkerne sidder lige i skabet. Absolut en af tidens bedste mainstream-serier fra amerikanske marked og et glimrende eksempel på, hvordan synergi imellem tegner og forfatter kan skabe noget helt unikt.
Serien vil blive savnet, men sidste bind kan dælme ikke komme hurtigt nok!
“Julegodterne” er fundet ved afstemning blandt Nummer 9s skribenter, der har peget på deres bedste tegneserieoplevelser i 2012. De valgte tegneserier præsenteres én for én frem mod juleaften, hvor udgivelsen, der har fået allerflest stemmer, åbenbares.