Københavns nye fribytegnerer fusionerer tegneserie og gadekunst når han lave benhård satire. Glædelig jul fra CIA’s tortur-afdeling.
Københavns ny fribytegner, Khalid Albaih, laver khartoons; en sammenføjning af cartoon og Sudans hovedstad, Khartoum. Med khartoons understreger han et tilhørsforhold til et land, der er for farligt for ham at leve i, og at han i øvrigt gør bladtegning på sin måde i form som af indhold.
At der er styrke i hans udblik blev bevist samme måned, som det arabiske forår brød ud, hvor han var at finde på mure i Cairo som i Beirut. Khalid er inspireret af stencils til at give sine tegninger klar, grafisk form og de blev grebet omgående af de unge demonstranter, der malede dem på gademurene. Mubarak eksempelvis er her fotograferet i Beirut januar 2011, og hans form er så klar, at den rå mur kun øger til portrættet af ham som tung, gammel mand. Ordet “Egypten” har fået tilføjet accenttegn til betydningen “stædig”, mens Mubarak endnu klamrede sig til magten.
Stencilformen betyder, at politikere og medløbere som ISIS-krigere har fået deres egen figur, der genkendes hver gang som i en komedieserie. For ISIS-krigernes vedkommende udtrykker de deres dumhed som medløbere. De har været et fast motiv til at afklæde sociale mediers iver efter at springe på en nyhed. De kunne være ethvert ungt menneske, der ser ned på de ældre generationer, der ikke kan følge med, men der er ingen formildende omstændigheder ved dem. De har først og sidst været eksponeret som de mordere, de er. Khalid Albaihs figurer har deres egen rytmik ved at være tegnet flydende knogleløse.
Der er dog ingen motivgruppe som nationalflag. De har allerede deres egen billedflade med en klar komposition og et par symboler lige til at bryde op. Især fordi få billedflader er omgærdet af så megen respekt til trods for, at de ofte repræsenterer landegrænser, der blev trukket op på et kort af en fuld brite for 100 år siden. Flag er kort sagt en kampflade, som Khalid understreger og effektivt leger med, eksempelvis den nationale selvforståelse i sværdet på det saudiske flag, når oliepriserne truer med at falde.
JULEN nærmer sig, og det er det et koncept, som den amerikanske hær i Irak sørgede for har fået sit eget motiv i international bladtegning. Fotoet fra amerikanernes torturfange i Abu Ghraib-fængslet har siden 2006 været billedet på overgreb på medmennesket, når det er værst. Det er et motiv, der tegnes af bladtegnere i USA som bladtegnere i den arabiske verden og er dermed et motiv, der uanset om tegnerne selv holder jul, forbinder kontinenter. Det ville være en julehistorie, hvis ikke forlægget og grunden til at gentage det var så forfærdende.
Følg Khalid Albaihs khartoons på hans Facebookside, hvor han dagligt lægger tegninger op og spørger til verden.
“Jul på nettet” er årets julekalender på Nummer 9. De anbefalede webserier udgør et skønsomt udvalg plukket blandt alle de digitale tegneserier, der er tilgængelige netop nu, af skribenterne selv. Rækkefølgen, anbefalingerne optræder i, udgør ikke nogen kvalitativ rangordning.