Det er langtfra nemt for en kreativ tegneserieskaber at lægge blyanten, og tage salgskasketten på – men det har Lena Nicolajsen gjort.
Kickstarter-kampagnen for Lenas graphic novel When I Go to Sleep kører netop nu, og Nummer9 har udfrittet hende om, hvordan det egentlig er, at lave en crowdfunding kampagne. Læs med, og få alle Lenas gode tips til din egen crowdfunderkampagne.
Lena – hvorfor udgiver du ved hjælp af crowdfunding og ikke et traditionelt forlag?
Forlagene er jo afhængige af at bøger sælger og selv om tegneserier er på vej op i salg, så er det en satsning for dem, mange forlag, hvis ikke alle, vil jo ha’ en form for indflydelse på dit arbejde. Jeg vil gerne lave noget smalt og noget som kommer fra et mere umiddelbart og ærligt sted, som jeg ikke var sikker på at et forlag ville udgive. Men det er ikke derfor jeg har lavet en Kickstarter. Det er noget jeg gerne ville prøve og se hvordan det virker. Se hvordan de ting jeg elsker at lave klarer sig, når jeg spørger ud: ”Vil I have det her?”
Samtidig har jeg længe gerne ville lave personlige fortællinger i tegneserieformat. Det er noget jeg selv elsker at læse og jeg ville gerne afprøve min evner inden for den genre. Samtidig var jeg virkelig nysgerrig på hvad crowdfunding kan. Det kan være meget mere nichepræget og du spørger faktisk folk ved at lave en kampagne, om det er noget som de gerne vil have. Jeg er medlem af Dansk Journalistforbund og de havde et endagskursus med Johanne Stenstrup, som har lavet crowdfunding med Sustain Daily (et webmagasin om bæredygtighed, red). Igennem kurset lavede vi øvelser, hvor min graphic novel blev brugt som case. Det gav mig mod på at forsætte og et overblik over hvad der skulle laves.
Det lyder som om, at Kickstarterprojekter kræver mere arbejde end man lige regner med?
Der er rigtig meget arbejde. Du skal lave et budget, der skal være en forståelig tekst og video, som er troværdig og god til at forklare dit projekt. Der skal være gode fotos og derfor skal du også have en form for prototype af dit projekt, som du kan vise, så folk ved hvad de får for deres penge.
Du har jo fået produceret en lækker video. I det hele taget har de fleste seriøse Kickstarter-projekter nogle lækre videoer – er det også derfor du har valgt det?
Jeg fik at vide på kurset, at video- og billedmateriale er vildt vigtigt og at du skal fremstå tillidsvækkende og reel. Videoen blev lavet af min ven Alex Buhl, som er sindsyg dygtig til kulturformidling og jeg er heldig at hun ville hjælpe mig med videoen. Jeg forsøgte at lave en selv, men det er virkelig svært at sidde og tale ind i et kamera uden der er nogen, som hører en og giver feedback på hvad man lige sagde.
Så spurgte jeg generelt i mit netværk, hvad de tænkte om min tekst og video. Men man bliver også nødt til at sige, nu er det godt nok, på et tidspunkt, ellers bliver man aldrig færdig.
Kickstarter-kampagner er jo baseret meget på rewards, de her ekstra lækkerier, som dem der støtter får med udover produktet de støtter. Hvordan fandt du ud af, hvad dine rewards skulle være?
Det er vigtigt at have både dyre og billige rewards, så alle kan være med. Den billigste er e-bogen til 50 kr og den dyreste er en portræt tegning af dig i min tegneseriestil, enten udhvilet eller dødtræt til 2500 kr. I alt har jeg ni niveauer med forskellige awards, med alt fra prints, originaler og invitation til min udgivelsesfest.
Den mest populære er boglanceringsfesten til 120 kr, hvor rigtig mange af mine tegnervenner kommer. Der er et sindsygt godt sammenhold imellem de tegnere jeg kender i København og alle er så søde ved hinanden, så det er jo en fest for mig at få lov til at holde den fest!
Jeg kiggede også på Pernille Ørums og Michael Rytzs kampagner på Kickstarter, som stadigvæk ligger der og som var meget succesfulde. De er superforskellige, men det var fedt at se deres rewards og videoer, det lærte jeg meget af. Jeg valgte også, at det ikke måtte være for svært for mig at lave rewards og det skulle være noget jeg nød at lave. Pengene som kommer ind går 100% til tryk og forsendelse og til en fest med fri bar.
Så du forventer faktisk ikke at tjene det store på projektet?
Det har slet ikke været det vigtigste for mig med det her projekt. Men jeg er måske også naiv, fordi jeg aldrig har prøvet at lave en Kickstarter før. Det her er mit hjerteblod. Jeg vil gerne være bedre til at skabe personlige, skæve, sjove fortællinger om det liv de fleste af os lever, hvor vi ikke bliver bidt af en edderkop og det næste øjeblik er en helt. Det hvor dagens trummerum bare kører os afsted, hvor der sker en anden form for hverdagsdrama, og hvis man har lidt overdrevet fantasi, så kan det blive en vild oplevelse bare at prøve at falde i søvn. Mit fokus, og det jeg ønsker er at udgive denne bog og lære af min oplevelse er, at om det her noget jeg kan gøre i mit virke som illustrator. Det er det vigtigste spørgsmål at få svar på for mig. Men jeg ønsker selvfølgelig at projektet bliver 100% funded. Ellers går alle pengene tilbage til dem der har støttet og der kommer ingen bog.
Da du så havde lavet Kickstarteren – hvordan fik du så spredt budskabet? Primært sociale medier, går jeg ud fra?
Jeg har selvfølgelig delt på Facebook og Instagram med fokus på, at man kan se mine tegninger og se mig tegne. Så har nogle af mine venner delt kampagnen og det har helt klart hjulpet. Jeg ville ønske, jeg havde lavet et mediekit inden jeg startede, så jeg kunne sende ud til pressen. Men jeg har også givet mig selv lov til at lære. Altså, har jeg ikke tænkt mig at slå mig selv oven i hovedet, hvis den ikke går igennem, men at se det som en ny erfaring. De fleste tegnere er også vant til at alt ikke går som smurt og meget arbejde bliver aldrig vist, men gør at man kommer op på et nyt niveau eller ny måde at udtrykke sig på.
Det lyder som en sund tilgang, som mange af os nervøse kreative kan lære noget af – at man ikke skal være så nervøs for at fejle? Og er det overhovedet en fejl ikke at nå i mål med sin kampagne?
Jeg ser det ikke længere som et problem at fejle, men det kommer nok med tiden man har haft i denne branche. Der vil altid være illustrationer, bøger og andre projekter, som ikke kommer ud i virkeligheden. Projekter der bliver afvist, aftaler som går i vasken er en del af at arbejde kreativt. Der er så mange projekter i en kasse i min lejlighed, som jeg gerne vil lave på et tidspunkt og der kommer nye til. De kan få et nyt liv på et andet tidspunkt, de er en del af alt det jeg har lært. Med fare for at lyde som en form for Dalai Lama, så har jeg valgt at gå vejen, og så håbe og ønske, at de ting jeg laver resonerer hos andre, men det kan jeg ikke forcere.
Nu er dit projekt jo ikke færdigt endnu, men du har sikkert allerede gjort dig nogle erfaringer. Har du nogle gode tips og råd til andre der overvejer at lave en Kickstarter-kampagne?
Ja, det første der skete, var at en masse på Kickstarter skrev om jeg ville bruge deres promoveringsservice. Der var helt klart en masse spam, som jeg lige skulle navigere i.
Som tidligere nævnt, ville jeg lave en Dropboxmappe til pressen med gode fotos og generel tekst om projektet. Det er også godt at bede venner om at vurdere om kickstartersiden er forståelig og godt formidlet. Man kan nemlig dele den med venner, inden du launcher den på Kickstarter. Kender du nogen, som laver formidling eller PR, så få nogle gode råd, det er svært at være god til alting selv. Vær dig selv, det andet har aldrig virket for nogen. Vær altid sød, sig tak, hvis nogen hjælper dig eller deler dine ting.
Så ville jeg ikke have en udstilling og en bogreception for en børnebog samtidig! Det ramlede sammen for mig. En Kickstarterkampagne skal have en masser af opmærksomhed. Det vil jeg give den de næste par uger
Du mangler i skrivende stund knap 14 dage, og er cirka 1/3 af vejen. Her kommer sportsspørgsmålet: Hvordan har du det lige nu?
Det føles meget mere nervepirrende end jeg havde troet. Nu er jeg midt i kampagnen og den er 38% funded. Så jeg er selvfølgelig usikker på om den går igennem, og ønsker helt vildt meget at sætte bogen i produktion.
Jeg kunne da også helt klart godt være bedre til det her med medier og at få det ud. Johanne (underviser på kurset i crowdfunding) fortalte, at der kom mest ind i starten af launcheringen af kampagnen og i slutningen, så jeg er midt imellem lige nu og er spændt på de sidste to uge.
Samtidig er jeg så taknemlig for alle der har støttet. Rigtig mange af de tegnere jeg kender har støttet projektet og det er så skønt at mærke en opbakning fra sine kollegaer og venner. Jeg har hele tiden vidst at jeg ville ikke være for meget, så jeg spammer ikke eller skriver til folk jeg kender at de skal støtte projektet. Jeg vil gerne have, at de vil have bogen.
Lena, tak for snakken og de mange gode tips. Du er jo en fontæne af gode råd til andre tegneserieskabere der går med et Kickstarterprojekt i maven. Held og lykke med den sidste del af kampagnen – vi krydser fingre for dig!
Om Lena Nikolajsens Kickstarterprojekt
When I Go to Sleep er Lena Nicolajsens personlige fortælling om søvnløshed. En nat hvor hun ikke kunne sove, gik hun fra at tjekke sociale medier, til at google meningen med livet og lægge tarotkort. Efter den mærkelige nat, lavede hun skitserne til bogen. Det der måske lyder som en lille historie, er faktisk ganske relevant: 30% af alle mennesker kæmper ind imellem med søvnløshed.
Se Lenas Kickstarter kampagne her – den kører maj måned ud. Du kan også følge hende på Facebook og Instagram eller tjekke hendes website ud.