Forlaget Cobolt har to succesfulde Kickstarterprojekter bag sig: Stinestregens Kærestesorger og John Kenn Mortensens og Benni Bødkers Julebestiariet. Begge dele gik jo over al forventning og fundede langt over målet. Er der en magisk ingrediens til en succesfuld kampagne, eller er det virkelig blot talent og hårdt arbejde?
Nummer9 har fået sig en snak med holdet bag Julebestiariet, som fundede med 276%. Begge kampagner er både nogle af de første og nogle af de mest vellykkede blandt danske crowdfundede tegneserier.
Først en tur forbi Cobolt til en snak med redaktør Pernille Arvedsen, som var svært glade for resultaterne for Julebestiariet og Kærestesorger: ”Vi var selvfølgelig meget tilfredse med udfaldet. Men selvom vi følte os godt klædt på, med gode titler og gode forfattere og tegnere, er det selvfølgelig altid lidt en gyser. Og når man så er kommet over målstregen er det bare almindeligt spændende at se hvor langt man så kan gå, og hvad det er der skubber projektet videre frem.”
Julebestiariet blev støttet af 263 personer, som skulle have hver deres personlige pakke med forskellige rewards. ”Det er en større administrativ opgave at stå for udsendelse af præmier, signeringer og så videre” forklarer Pernille. ”Og der vil altid ske noget uforudset, og det vil på den måde altid være mere tidskrævende end først antaget – en på mange måder ret usexet proces, som skal kunne opvejes af kampagnens succes, både hvad angår backing-delen, men også hvad angår den marketingmæssige værdi. Hertil kræver kickstarter-kampagnen, når det kommer til tegneserier, at du arbejder med udgangspunkt i profiler der har en høj SoMe (sociale medier, red.) status.”
Her foregreb Arvedsen det næste spørgsmål, for John Kenn Mortensen og Stinestegen er nok nogle af de største tegnende stjerner på den danske SoMe-himmel. Og skal skaberen så have mange følgere online for at Cobolt vil binde an med dem?: ”Umiddelbart vil jeg sige ’ja’”, svarer Arvedsen. ”Jeg er som forlag mest modig, hvis der er en stærk SoMe profil med i projektet, men jeg vil ikke udelukke at arbejde med ukendte debutanter. Det vil kræve andre kommunikationsstrategier og hertil en tegneserie med et tema eller indhold, der har tilstrækkeligt debat/medieformat til at ’nå ud’.”
Af de to skabere af Julebestiariet, John Kenn Mortensen og Benni Bødker, har især førstnævnte en ret markant online tilstedeværelse (251.000 følgere på Instagram i skrivende stund). Han var ikke bange for, om kampagnen skulle nå i mål: ” Jeg husker det som om jeg var ok cool med det”, svarer Mortensen på mit spørgsmål om, hvordan han havde det med at køre en kampagne ”Jeg tror jeg var ret sikker på det nok skulle gå. Det var en meget safe tilgang vi havde taget og et realistisk mål. ”
Hverken Bødker eller Mortensen gjorde andet end at dele kampagnen på sociale medier: ”Det var egentlig også det, der var en del af pointen med at lave en kickstarter”, uddyber Bødker. ”At vi forhåbentlig kunne få fat i nogle helt andre mennesker, end dem som ville reagere på en traditionel forlagsmarkedsføringskampagne. Og den del endte jo med at være en kæmpe succes – hver eneste backer var ambassadør for bogen, så straks den udkom, var de sociale medier fulde af begejstrede mennesker, og vi var allerede i gang med at booke foredrag og arrangementer, hvor den slags som regel først kan løbes i gang et godt stykke tid efter udgivelsen. De mange begejstrede backere var for mig noget af det mest fantastiske ved kickstarteren (og det mindst fantastiske var at sidde med tynd mave i begyndelsen og opdatere hvert sekund for at finde ud af, om vi ville nå målet).”
En af de rewards man kunne få på Julebestiariet var en doodle i bogen. Det endte med at 142 backere valgte den løsning, hvilket gav en del ekstrarbejde til John Kenn: ”Det var et kæmpe stykke arbejde og en alt for billig pris i forhold til tiden det tog. Der vil jeg nok gøre noget andet en anden gang. Vi skulle have udgivet på Bennis forlag og så betalt os fra at sende ud – så ville vi nok have tjent det tredobbelte!”
Forlagsmanden Bødker uddyber: ”Jeg tror da helt sikkert, vi havde tjent flere penge på bogen, hvis vi havde udgivet den selv, men det er en del af den overvejelse, man må gøre, når man skal udgive en bog. Kickstarteren i sig selv er ikke så økonomisk interessant. De penge, der kommer ind, går hovedsagligt til produktion af bogen og fungerer i realiteten som en forudbestilling.
Økonomisk ser jeg ikke Kickstarter-kampagnen – i hvert fald i vores tilfælde – som et alternativ til en konventionel måde at gøre tingene på. Men som markedsføringsredsskab var det genialt. Og når vi så gjorde det i samarbejde med Cobolt betød det, at vi ud over Cobolts sparring også kunne trække på deres netværk og arbejde, så bogen også udkom i en engelsksproget udgave (ellers ville jeg jo ikke have haft noget at give til Mike Mignola på ArtBubble!), og vi havde arrangementer på BogForum, i radio og tv etc. Alt det havde vi næppe selv brugt kræfter på.”
Udover lysten til at stå for kampagnen selv en anden gang, har John Kenn også lært en del om, hvordan projektet kan blive sjovere for ham selv – kunstneren:”En anden gang vil jeg være længere fremme med tegneprocessen, så der er mere at dele, så folk kan få et bedre indtryk af bogen”, forklarer han. ”Jeg vil også lave de der streachgols. Man skal have noget at vise – lidt ligsom Løvens Hule. Hav for helvede noget konkret, og ikke bare noget i hovedet – og så lav en god video der er delbar. ”
Bødker supplerer: ”Personligt synes jeg også altid, det er sjovest, hvis man som backer får noget eksklusivt, så det ikke bare er ren forudbestilling af en kommende bog. Jeg er selv gladest som backer, hvis jeg også kan få noget særligt, et ekstra kapitel, en autograf, noget relevant merchandise, men alt den slags sjovt gøgl og gejl står og falder jo med, om bagmændene har tid og lyst. En god kickstarterkampagne er et meget stort stykke arbejde og absolut ingen genvej!”
Kickstarterkampagnen til Julebestiariet kan stadig ses her og du kan finde inspiration fra flere danske Kickstarterkampagner her.