Virkeligheden overgår fantasien i en række af forårets tegneserieudgivelser. Læs om dem i dagens “forårsforskræp”.
Fortællinger baseret på virkelige hændelser er en relativt ny genre i tegneseriesammenhæng. Med mindre man tæller hulemalerier, hieroglyffer og Bayeux-tapeter med, selvfølgelig – så er den meget, meget gammel.
Men altså: Den nyere tradition for reality-tegneserier startede for alvor med selvbiografiske undergrounds i 70’erne: Justin Greens “Binky Brown and the Holy Virgin Mary” banede vejen, og godtfolk som Robert Crumb og Harvey Pekar fulgte trop. Senere, i 90’erne, vandt Joe Sacco bred anerkendelse for sine “journalistiske” tegneserier om krig og rock’n’roll. Også han kom til at danne forbillede for andre dygtige serieskabere.
Netop Sacco er udgivelsesaktuel på Forlaget Fahrenheit, når det engang i efteråret bliver tid til at udsende mammutværket “Fodnoter i Gaza” på dansk. Her i foråret nøjes forlaget med en anden palæstinensisk fortælling, “Over muren”, om en vis Mahmoud Abu Srours brydsomme tilværelse. Den franske tegner Maximilien Le Roy mødte Srour under et besøg i det hellige land, og han blev så optaget af palæstinenserens lod og livsfilosofi, at han besluttede sig for at dokumentere det hele i tegneserieform. Tegneseriens kollageagtige blanding af fotos og en fotorealistisk streg leder tankerne i retning af Emmanuel Guiberts “Fotografen”, og kan Le Roy ramme et niveau i samme leje, er der noget at se frem til.
Herhjemme kan vi også finde på at beskæftige os med virkeligheden i tegneserier. Tag bare antologien “Dokument”, der udkommer på Aben maler først på foråret. Forlaget er ikke ret meddelsomt, hvad deltagerlisten angår, men sikkert skulle det være, at der er 12-15 bidragydere, at Johan F. Krarup er blandt dem med sin Pingpris-nominerede “Nostalgia” – og at Simon Bukhave bidrager med den åbenbart helt og aldeles sandfærdige historie om varulve i 1600-tallet, man kan se et uddrag fra ovenfor.
En enkelt tegneseriebiografi har også sneget sig ind i forårets udgivelsesprogram, nemlig “Coltrane”, italienske Paolo Parisis fortælling om den plagede jazz-legende af samme navn. Forlaget Fahrenheit lovede os den egentlig allerede sidste efterår, men nu skulle den være god nok. Og så er Ole Damgaards miniforlag Comicbooks i øvrigt undervejs med en bog om Walt Kelly, amerikaneren bag stribeklassikeren Pogo. Den er nu ikke nogen tegneserie.
Nu vi er i gang med historietimen, så har Cobolt også en tegneserie på tapetet, der interesserer sig mere end vanligt for den virkelige verdens tildragelser. I “Mezek” har forfatter Yann som i efterårets “Den store hornugle” en kulørt flyverskrøne oppe i ærmet, men ikke bare det: Tanken skulle også være at skildre “en sjældent fortalt historisk virkelighed”, hvor jødiske idealister fra hele verden drog til deres nyligt grundlagte hjemland for at forsvare det med luftvåben. Og lægge fundamentet for stakkels Mahmoud Abu Srours genvordigheder mange år senere. Det er i øvrigt meget beundrede André Juillard (Spurvehøgen, Blake & Mortimer), der står for billedsiden.
Heldigvis er der også blevet plads til genren, der på sæt og vis startede det hele, nemlig selvbiografien. Og det er stærke sager, svenske Malin Biller diverterer med i “I skovens dybe stille ro”. Den hudløse beretning om en barndom med svigt, misbrug og mishandling vakte stor opsigt i Sverige sidste år og var få stemmer fra en Pingpris-nominering. Til foråret kommer den på dansk fra Forlaget Fahrenheit, og så kan danske tegneserielæsere også opleve Billers skramlet-cartoony streg og en hjerteskærende beretning, hvor virkeligheden overgår fantasien – på den ufede måde.
Fjerde og sidste omgang forårsforskræp følger i morgen, hvor den står på 100% fiktion – fra den fjerneste fortid til den nære fremtid.