“De Fem” er Nummer9’s serie hvor eksperter og entusiaster giver fem tegneserierelaterede anbefalinger. Denne gang har vi bedt tegneserieskaberen og arkitekturmodelløren Christian Skovgaard om at anbefale fem tegneserier der værd værd at læse for deres arkitektoniske kvaliteter.
Christian har blandt andet lavet “Brudstykker”, en grafisk roman om tab og bygninger, og han har benyttet sig af muligheden til totalt at snyde på vægten, og anbefale rummelige fortællinger i bredest mulige forstand.
Her er Christian Skovgaards…
De Fem i den tredje dimension
Jeg har kort og godt valgt at bruge den tildelte spalteplads på fem rumlige og tegnede fortællinger. Disse fortællinger fordeler sig over to serieromaner, to kunstværker og et museum, det er en eklektisk liste, men jeg har udvist en grad af tilbageholdenhed, ved at udelade Gary Seymours tepotter inspireret af kosmos, som jeg ellers er svært glad for.
De fem rumlige og tegnede fortællinger der står tilbage, er dem der har fået mit hjerte til at slå hurtigst og gjort mig mest varm i kinderne her i efteråret. Jeg håber de vil gøre det samme for Nummer 9’s læsere, her på tærsklen til en kold vinter.
Lanterns of Nedzu af Rui Tenreiro (MOZ/SE)
Rui Tenreiro mødte jeg på et residency i Finland for seks år siden. Rui er oprindeligt fra Mozambique og er i dag bosiddende i Stockholm. Hans illustrationer såvel som hans seriearbejder er karakteriseret af stramme tableauer og mystiske, atmosfæriske fortællinger i en smukt afstemte farvepalette.
Senest har Rui været med-redaktør på den Finske serieavis Kutikutis udgave tilegnet Afrikanske serietegnere, Afri Kuti.
Ruis næste serieroman er lige på trapperne, den hedder Lanterns of Nedzu. Det er historien om en kæmpe kampkrabbe, der forelsker sig i sin træner og er inspireret af japansk folkefortælling.
Som et supplement til Lanterns of Nedzu har Rui fået musikeren Tiago Correia-Paulo til at komponere et lydspor, man kan lytte til imens man læser serien.
I interviewet The World of Rui Tenreiro, lavet af illustrator og animator Bjarke Stenbæk for Idoart.dk, fortæller Rui mere uddybende om værket. Der findes også numre fra lydsporen på siden.
Saving Grace af Grace Wilson (UK)
Skotske Grace Wilson, er som jeg selv Konstfack alumni. Hendes arbejde er selvbiografisk og politisk i tilsnit, hun kommenterede løbende på både den skotske uafhængighedsafstemning og på Brexit afstemningen i serieform og illustrerer jævnligt artikler for det feministiske net-magasin Broadly. Graces første uddannelse var en BA i keramik fra Central Saint Martins College og det er noget der trækker spor i hendes praksis, i form af keramisk social-realistisk skulptur. Skulpturerne brænder hun i en miniature keramikovn, der står under hendes tegnebord.
Graces debut værk, den grafiske roman Saving Grace udkommer på forlaget Jonathan Cape til november. Saving Grace er en semi-selvbiografisk skildring af livet i London. Man kan få indsigt i Graces arbejde med serien i denne artikel på Jonathan Capes tumblr.
Second hand reading. Del af William Kentridge (ZA) udstillingen Thick Time på Whitechapel Gallery, UK
Whitechapel Gallery i London viser indtil d. 15. januar udstillingen Thick Time med værker af sydafrikaneren William Kentridge. I nummer 9 sammenhæng er den smukke og veludførte flipbogsanimation Second Hand Reading den mest interessante. Værket er kort fortalt en gennembladring af en ordbog. på ordbogens sider har Kentridge tegnet korte animerede sekvenser i tusch og kul. 2nd Hand Reading er også udgivet som kunstbog og man kan finde en forkortet bootleg’et version af værket på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=SgNHXtWZeOo
I’ve Never Been Fond of Reality af Maline Casta (SE)
New York skole Tisch og Konstfack alumnien Maline Castas afgangsprojekt I’ve Never Been Fond of Reality er netop blevet præmieret med sølv i brancheorganisationen Svenska Tecknares højt profilerede konkurrence Kolla! Den årlige konkurrence præmierer det bedste inden for svensk illustration, bogkunst, serie og grafisk design og har ikke en pendant i Danmark, den kan bedst sammenlignes med de Britiske D&AD og YCN konkurrencer.
Med udgangspunkt i Fredric Jameson citatet: ”It’s easier to imagine the end of the world, than the end of capitalism” udforsker hendes kunstværk forholdet imellem leg, dagdrømmeri og finansielle systemer.
575 Wandsworth Rd, UK. The National Trust
I Oktober besøgte jeg sammen med min chef, Arkitekturmodelløren Mark Luggie, 575 Wandsworth rd. efter at have opdaget det næsten hemmelige museum, på vej til arbejde.
Da Embedsmanden, forfatteren og poeten Khadambi Asalache gik bort i 2006 testementerede han sin bolig til The National Trust. Den kenyanske Asalache havde i 30 år inden sin død skabt smukke interiører i alle det georgianske rækkehus’ rum. Interiørerne var inspireret af Osmansk, Islamisk, Maurisk ornamentik. I de uhyre detaljerede designs, er scener fra Asalache eget livs, fra verdenshistorien og kunsthistorien flettet sammen med det håndskårne fletværk.
I 2009 blev ejendomme efter en gennemgribende renovation åbnet for offenligheden, I den forbindelse bragte The Guardian en fotoserie fra huset. Guidede turer kan bookes igennem National Trusts hjemmeside.
https://www.nationaltrust.org.uk/575-wandsworth-road