“Aske” skildrer det haitianske slaveoprørs spæde begyndelse. Siden har verden ikke forandret sig så meget, som vi gerne vil tro, mener serieskaberen bag den knaldrøde og ordløse debut.
Han er dansk-fransk, Mikkel Ørsted Sauzet, men få herhjemme har hørt om ham. Allerede før årtusindskiftet forfulgte han tegneseriedrømmen til Bruxelles, hvor han studerede til serieskaber, arbejdede (og udstillede!) i en døgnkiosk og nu bestrider et standsmæssigt job som rundviser og underviser på det belgiske tegneseriemuseum.
Med “Aske” har den næsten ukendte serieskaber begået en drabelig debut om optakten til en næsten ukendt revolution: Slaveoprøret på det stenrige Haiti 1791-1804. Vi følger en påfaldende lyshudet slavedatter på en sukkerplantage, hvor de sorte tvangsarbejdere mishandles, mens herremændene mæsker sig. Men i junglen lurer oprøret …
Mikkel, du er et ubeskrevet blad for de fleste danske tegneserielæsere. Hvor har du gemt dig henne?
– I ‘99 tog jeg til Bruxelles for at gå på tegneserieskolen St. Luc – hvor Franquin, Schuiten, Sokal og mange andre vigtige tegneserietegnere har gået. I Danmark var der på dét tidspunkt ingen specifik tegneserieskole, blot enkelte aftenskolekurser og tegneserieværksteder.
– Belgien har tilgengæld en lang tegneserietradition, først og fremmest takket være munkenes hang til bibelske beretninger i billedsekvenser, senere blev Tintin en berømt reporter og den dag i dag er der stadig en meget frodig undergrund. Siden renæssancen har det også været en hjemstavn for et utal af verdenskendte malere. Det er vesteuropas gadekryds for mennesker, sprog, kunst og kultur … Og eftersom jeg både er fransk, dansk, maler og tegner, faldt jeg hurtigt til.
– I 2003 blev jeg færdig på St. Luc og kort efter sendte jeg et tegneserieprojekt til forlagene. Jeg havde ofte fået at vide, at man højst burde sende 3-8 færdigtegnede sider, da de ikke havde tid til at læse mere. De efterfølgende afslag gav mig så desværre ikke mod på at gøre tegneserien færdig.
– Det havde jeg ikke lyst til at opleve igen, og derfor satte jeg mig som mål at det næste projekt skulle være helt færdigt, før jeg kontaktede et forlag. Det er så tilfældet med “Aske”.
– Men før det her kuglepensdrama, som kun var en idé i 2008, arbejdede jeg i et par år i en døgnkiosk og ved siden af malede og udstillede jeg flere steder i Bruxelles … Blandt andet i min døgnkiosk! Mine malerier hang foran køleskabene og varereolerne, i et forsøg på at udstille kunsten dér, hvor folk ikke forventede at se den. Derudover havde jeg også lyst til at kunne sige: “Nej, idag sælger jeg ikke smøger og sprut.”
– Jeg stoppede definitivt i døgnkiosken for nogle år siden og i dag arbejder jeg som guide og underviser på “Centre Belge de la Bande Dessinée”, dvs. det belgiske tegneseriemuseum.
Hvad er dit afsæt som serieskaber – hvem eller hvad satte dig i gang med at lave tegneserier?
– Jeg har stort set altid tegnet tegneserier, dog mest til mig selv. Også som læser var jeg umættelig, men listen ville blive for lang, hvis jeg skulle udfolde den her. Jeg kan dog ikke undgå at nævne Mœbius, som jeg aldrig blev træt af at læse … Især hans stumme historier var ret spændende!
Du har tegnet “Aske” næsten udelukkende med rød kuglepen. Hvad inspirerede dig til dét?
– Hvis jeg været inspireret af nogen, så må det være Stephane Mandelbaum. Han er lidt af en legende her i Bruxelles. Som jeg har fået fortalt det, plejede han omgang med lyssky personer, hvilket endte med, at han blev skudt og dræbt i en ung alder tilbage i firserne … Men inden da nåede han at lave en serie flotte og ekspressive tegninger, nogle af dem med blå kuglepen.
– Mit vigtigste udgangspunkt var en punk-agtig tilgang til tegnestilen; redskabet bruges af alle, måske mest til at skrive, men dette universelle aspekt tiltalte mig. Kuglepennen er banal og rå. Til tider tørrer den ud og giver en fin, næsten usynlig streg og senere hoster den pludselig en sø af blæk op … det forkerte sted. Tegningen får også sin egen hukommelse, da man jo ikke kan viske noget ud.
– Når noget så uskyldigt pludselig udsættes for en voldsom historisk hændelse, så synes jeg, der skabes en interessant kontrast.
Hvordan arbejdede du i øvrigt med “Aske”?
– Først fandt jeg emnet, dernæst læste jeg op på det og fandt dokumentation på det, jeg kunne , og så lavede jeg to-tre-fire … flere versioner, men oftest som tændstiksæskestore vignetter, hvor hver vignet var en hel side. På dén måde skabte jeg overblik, jeg havde op til 8 dobbeltsider på en A4 side.
– I starten var der dialog, men fordi det hele var tegnet så småt, skrev jeg ved siden af tegningerne, og fordi jeg kendte dialogerne i forvejen, læste jeg ofte mit storyboard kun igennem billederne. At det blev til en stum tegneserie, kom derfor lidt hen ad vejen. Jeg synes dog, det giver en mere intens atmosfære, eftersom man så er tvunget til at læse selve billederne.
“Aske” udspiller sig i en usædvanlig historisk ramme. Hvorfor Haiti og hvorfor op til slaveoprøret i 1790’erne?
– I Belgien snakker man stadig en del om landets forhold til Congo, og efter at have demonstreret forgæves sammen med 10 millioner verden over mod krigene i Irak og Afghanistan i 2003, er jeg blevet overbevist om, at vi aldrig kom ud af kolonialismen.
– I 1492 grundlagde Columbus den første koloni i den nye verden på Haiti. “La navidad” (fødslen), kaldte han den. En snes år senere var de indfødte udryddet og øen så de første afrikanske slaver ankomme.
– Den franske revolution i 1789 inspirerede den, som brød ud i Frankrigs koloni i 1791. I 1804 efter en lang og blodig konflikt var slaverne frie og Haiti blevet til en republik … Alt sammen mere end 60 år før slaverne frigøres i USA, hvilket sikkert også er grunden til, at denne revolution, som ikke passer ind i billedet af de “hvide” amerikanske og franske revolutioner, for mange er ukendt.
– Den Haitianske republik blev derefter til datidens Cuba eller Nordkorea: Totalt isoleret, delt og tvunget til at betale en stor erstatning til de tidligere koloniherrer, hvilket selvfølgelig skabte armod, kaos og flere nådesløse diktaturer. Først i 1991 fik haitianerne lov til at stemme i et demokratisk valg … Men selv idag findes der “Bateys” i den Dominikanske Republik, dvs. sukkerplantager, hvor haitianske dokumentløse immigranter bliver udnyttet, som var de stadig slaver.
– “Aske” er en stum tegneserie, og målet er ikke tør historieundervisning, men at fortælle en historie, som kan give lyst til at vide mere. Haitis revolution er nok stadig ikke slut, og er vesten er nok stadig kolonialistisk … Men hvis man ikke længere kan huske hvordan det var, er det umuligt at vide, om det har ændret sig eller ej.
Dér tabte du mig. Mener du, at intet har ændret sig siden 1790?
– Selvfølgelig har verden ændret sig, men der har efter min mening været en uafbrudt udnyttelse af den såkaldte tredje verdens ressourcer og folkeslag, lige siden vesten opdagede Amerika … Selvom i dag bør man måske kalde det noget andet end kolonialisme, f.eks. kapitalisme eller neoliberalisme.
– For at være helt klar i mælet har disse to citater betydet meget for mig:
– “Opdagelsen af guld- og sølvlandene i Amerika, udryddelsen, trældommen og begravelsen af den indfødte befolkning i bjergværkerne, den begyndende erobring og udplyndring af Ostindien, Afrikas forvandling til et indelukke for handelsjagt på sorthudede, kendetegner den kapitalistiske produktionsæras morgenrøde. Disse idylliske processer er hovedmomenter i den oprindelige akkumulation” (Karl Marx)
– “Ja, det er værd at studere, klinisk detaljeret, Hitlers og Hitlerismens metoder og derved vise det tyvende århundredes distingverede, humanistiske, kristne borgerlige at han i sig selv bærer en Hitler, som han ignorerer, at Hitler bebor ham, at Hitler er hans dæmon, og hvis han nedgør ham, så er det blot af mangel på logik, det som han i bund og grund ikke undskylder Hitler, er ikke forbrydelsen i sig selv, forbrydelsen mod menneskeheden, det er ydmygelsen af mennesket i sig selv, det er forbrydelsen mod den hvide mand, at man pålagde Europa kolonialistiske fremgangsmåder, som indtil da kun var forbeholdt arabere fra Algeriet, Coollies fra Indien og negere fra Afrika.” (Aimé Cesaire, forfatter og politiker fra Martinique …)
“Aske” udkommer i dag på Aben maler. Se også Mikkel Ørsted Sauzets tegneserieblog og maleriblog.