For denne anmelder er det nye album med den gæve heltinde, Yoko Tsuno, som et besøg fra en gammel veninde. Albummet hedder “Lucifers Tjenerinde” og er det første i seks år.
Indrømmet: Jeg er ikke objektiv i denne sammenhæng. Mit første Yoko-album blev indtaget i en bogbus engang i de tidligere 80’ere, hvor jeg faldt pladask for Roger Leloups detaljerede tegninger af teknologi – både eksisterende, opfundet og udenjordisk – og jeg har holdt af den gæve, moralske og eventyrlystne japanerinde lige siden. Som voksen har min tegneserieinteresse bevæget sig væk fra den europæiske albumtradition, men der er nu alligevel et specielt sted i mit hjerte reserveret til Yoko og hendes voksende gruppe af venner.
Mere end 40 år har hun på bagen, men hun holder sig som de fleste andre tegneseriefigurer evigt ung. At det samme ikke kan siges om selve serien er en anden sag, som jeg vender tilbage til lidt senere.
Leloup har en fortid som baggrundstegner på Tintin, og jeg vil vove at påstå, at der er en række lighedspunkter imellem de to helte. Ligesom Tintin lever og ånder Yoko for eventyret, og der er nærmest tale om en afhængighed. Alle romantiske og seksuelle behov bliver enten ignoreret eller er slet ikke til stede i hendes jagt på oplevelser ud over det sædvanlige. Hun er moralsk næsten til kvalmegrænsen (i hvert fald for den voksne læser – som 10-årig var hun fortaler for lige præcis den form for rene moral, jeg havde brug for i min litterære opdragelse), og så er hun god som dagen er lang.
Seriens storhedstid er kommet og gået. Mine personlige favoritalbums er Vindens datter, Tidsspiralen og Dybets dronning. Siden er det som om, Leloups aldrende fingre ikke helt kan genfinde den realistiske stil, han ellers er kendt for. De altid detaljerede baggrunde er der stadigvæk, men personerne er mere sløset tegnede, og især figurernes øjne ser ofte lidt bizarre ud i dette album, der er det 25. i rækken.
Sidst den nu 78-årige Leloup sendte Yoko på eventyr, var det i en spændende historie om atomvåben, russiske spioner og meteoritter i Sydamerika, hvor vi blev præsenteret for den flabede teenager, Emilia, seneste medlem af Yokos enorme korps af veninder, der efterhånden har reduceret de oprindelige bipersoner, Vic og Pol, til baggrundsfigurer.
Emilia er også med på eventyr denne gang, hvor turen – som i seriens første album – går til Jordens indre. En blåhudet robot er blevet fundet i Skotland. En robot, der for 800 år siden blev opdaget af katolske munke, der troede, de havde at gøre med en udsending fra Lucifer selv. Den hærdede Yoko-fan har naturligvis regnet ud, at den blåhudede robot har noget at gøre med Vineanerne, den blåhudede race af menneskelignende rumvæsener, der har været en fast ingrediens i serien siden første album. Oven i hatten er der også drager i Jordens dyb. For det ikke skal være løgn.
De bedste albums i serien er dem, hvor Leloup har ladet en enkelt idé danne rammen om de cirka 48 siders handling. Somme tider hænder det dog, at hans historier er for store til formatet, og der bliver en overflod af forklaringer og tung, informationsrig dialog. Lucifers tjenerinde er et af disse lidt for proppede albums. Der er knapt nok plads til alle robotterne, dragerne, veninderne (og der er mange!), underjordiske miljøer og twists i plottet, som han har udtænkt. Forrige album, Den syvende kode, var et godt eksempel på et forholdsvist stramt komponeret plot, der var decideret spændende, men denne gang flyder bægeret lidt over.
Det er med andre ord ikke et album, der vil skaffe Yoko mange nye læsere, men for os gamle fans er det som et besøg fra en gammel veninde, man ikke har så meget tilfælles med længere. Men som det alligevel er hyggeligt at se igen.
Så indrømmet: Jeg holder stadigvæk af hende, den kære Yoko. Intet nyt under solen, men hvis man smiler, hver gang man ser en blå Vineaner eller en 70’er-robot, som kun Roger Leloup kan tegne den, så gør det egentlig heller ikke så meget.
Karakter: 3/5
Værkets titel: Luficers tjenerinde
Forlag: Cobolt
Forfatter/tegner: Roger Leloup
Form: Hardcover, 48 sider i farver
Pris: 148 kr.
Udgivelsesår: 2011
ISBN: 978-87-7085-443-6
Udgivelsesland: Danmark