Anders Hjort-Jørgensen er en grundig mand, så når han først kaster sin faglige kærlighed på den for mig indtil for 14 dage siden ukendte Frederik Bramming, så kaster det hele tre udgivelser af sig: “Nisser her, der og alle vegne”, “Frederik” og “Chas”.
Eller helt ukendt er nu ikke rigtigt, for Brammings kravlenisser var en væsentlig del af julepynten i mit barndomshjem, og jeg er også tilbøjelig til at kalde dem det samme, som både Anders Hjort-Jørgensen og virksomheden Pobra, der ejer rettighederne til dem, gør: ’De rigtige kravlenisser’.
Første udgivelse er “Nisser her, der og alle vegne – bogen om Frederik Bramming”. Som titlen ganske tydeligt siger, så er omdrejningspunktet nisserne i Brammings liv: som kravlenisser, i julekalendere eller nogle af de utallige andre juleprodukter med Brammings nisser på, som Pobra excellerer i. Hjort-Jørgensen blander biografien om Bramming med en ekstremt grundig gennemgang af primært julekalenderne og kravlenisserne i Brammings produktion. Begge dele til overmåde udstyret med varemærket: de næsten altid storsmilende nisser, med nissehuer uden kvast og på benene røde lange tights afsluttet med den markante storetå. Begge dele udgik i en lind strøm fra Brammings arbejdsbord fra 1940’erne og de følgende årtier. Begge dele er julepynt- og aktiviteter fra en nu næsten svunden tid, hvor den halve fornøjelse ved julekalenderne var at samle de detaljerede konstruktioner, som efterfølgende kunne bruges som både legetøj og julekalender.
Som nævnt er Hjort-Jørgensen en grundig mand, og derfor får man samtidig et overblik over Brammings liv og slægt med nedslag i forskellige perioder af hans liv. Specielt hvad angår barndommen og slægten har Hjort-Jørgensen måske også ladet sig opsluge lige rigeligt af sit emne. Det er i hvert fald mindre ophidsende for den alment interesserede læser at høre om Frederik Brammings farfars arbejde eller når et fejlagtigt husnummer i kirkebogen påpeges gentagne gange. Men begge disse eksempler illustrerer jo samtidig, at Hjort-Jørgensen har vendt hver en sten for at lave bogen. Denne omhu går også igen, når de enkelte julekalendere eller kravlenisseark suppleres med erindringer fra personer, der beretter om, hvordan de købte, klippede, samlede eller legede med dem. Her bliver min tålmodighed igen testet, men man bærer over med det, fordi det udspringer fra åbenlys kærlighed til emnet.
Derudover giver Hjort-Jørgensen også et fint og mere kortfattet indblik i Brammings øvrige kunstneriske virke, som er helt nyt land for mig. Det gælder fx hans tegneserier ”Frederik” og ”Chas”, som også har fået hver sin udgivelse og anmeldes længere nede, ligesom det gælder hans dagbladstegninger, karikatur- og satiretegninger, hans rolle i dansk tegnefilms barndom med mere. Og naturligvis føler man sig ganske sikker på, at Hjort-Jørgensen dermed har fået belyst samtlige dele af Brammings produktion, hele vejen igennem rigt illustreret med relevante eksempler.
Bogen emmer af, at alt var bedre i gamle dage, hvor det kunne tage halve og hele dage at gøre årets julekalender klar til børnene. Samtidig viser bogens appendiks med Brammings uudgivne illustrationer til H. C. Andersens eventyr en pointe om den samlede produktion fra hans hånd. Bramming illustrerer helst smil og latter, men undgår de mere dystre illustrationsmuligheder, som eventyrerne også lægger op til. Men julen er jo også hjerternes fest. Jeg er ikke i tvivl om, at ældre generationer end undertegnede, der i højere grad har haft Brammings nisser inde på livet i juletiden, vil se bogen som en skatkiste af nostalgi om barndommens jul. Vi andre får sat et navn og en historie på de dele af Brammings produktion, som de fleste danskere kender, kravlenisserne.
”Frederik” er genoptryk af Frederik Brammings tegneserie til ”FRI – Bladet for Piger og Drenge” fra perioden 1946-48. I Anders Hjort-Jørgensens introduktion får man guldkorn som at bladet karakteriserede sig som ”god, sund Oplysning og Underholdning” der fx ville fortælle børnene ting som ”Hvad er egentlig Laane- og Lejeloven?” Tænk, hvad man kunne slippe af sted med dengang – eller måske rettere, tænk hvad ungdommen interesserede sig for dengang. På den anden side udkom bladet kun i tre år, så det var måske alligevel at stramme buen for hårdt.
Selve tegneserien om den cirka 8-10 årige Frederik har en fin, rund streg, hvor hovedpersonen med sine enkle ansigtstræk og velvoksne sideskilning fremstår ensartet og genkendelig fra stribe til stribe, et af genrens kendetegn. Det er en klassisk humorstrip på en fuld side, dog uden brug af rammer i opbygningen, men med en let og logisk opbygning med typisk 6-8 billeder pr. side. I starten med relativt megen tekst, men efterhånden helt ordløs og begge dele klarer Bramming uden problemer. De ordløse sider fremstår på mange måder mere tidsløse, da de ikke har den gammeldags forklarende tekst, der faktisk stort set er unødvendig for forståelsen af striberne.
Som helhed fremstår ”Frederik” overraskende frisk, når ellers Bramming først har tegnet og skrevet sig varm i løbet af de første otte-ti striber. Den består egentlig ikke af så mange ’gale streger’ som den blev solgt på, men en lun humor over gennemsnittet. Der er primært tale om scannede originalsider i sort/hvid suppleret med enkelte scanninger fra bladet med rød eller grøn farve. Så en stor cadeau til Hjort-Jørgensen for at præsentere en ellers glemt tegneserie fra 1940’erne.
”Chas” er 146 klassiske udformede dagbladstrips på 4 og senere 3 billeder trykt i Politikens sportsavis ”Idrætsbladet” i 1951-52. Denne gang en ordløs strip fra starten angiveligt for at kunne satse på det internationale marked.
Stort set hele vejen igennem er ”Chas” kopieret fra bladene, hvilket giver en noget uskarp kvalitet, så man tager sig i at famle efter sine briller under læsningen, blot for at opdage, de allerede sidder på næsen. Anders Hjort-Jørgensen forklarer grunden og alternativet – at striberne ellers ikke kunne være udgivet, men det ændrer ikke på det slørede indtryk.
Hovedpersonen Chas er skiftevis pressefotograf, sportsudøver eller tilskuer til et utal af idrætsgrene. Dette burde sikre en god variation, men alt for ofte vælger Bramming den lette løsning og lader i sidste rude Chas komme til skade under brydekamp, terrænløb, fodbold osv. Trods den er af nyere dato virker ”Chas” væsentligt mere bedaget end ”Frederik”. Humoren når sjældent over sokkeholderne. Et flittigt genbrug af gags fra netop ”Frederik” hjælper heller ikke på dette, hvilket er fint dokumenteret bagerst i bogen. Derudover er der også eksempler på genbrug af gags undervejs i bogen.
Der er således en god grund til at ”Chas” ikke fulgte i eksportkølvandet på Miks ”Ferd’nand”, kvaliteten var simpelthen ikke til det.
Karakter: 3/5
Titel: Nisser her, der og alle vegne
Forfatter/tegner: Anders Hjort-Jørgensen
Forlag: Forlaget desAHJn
Form: 226 sider, softcover, farver
Pris: 200 kr.
ISBN: 9788799726646
Karakter: 4/5
Titel: Frederik – Fra tegneseriearkivet 1
Forfatter/tegner: Frederik Bramming
Forlag: Forlaget desAHJn
Form: 58 sider, softcover, primært sort/hvid
Pris: 100 kr.
ISBN: 9788798525264
Karakter: 2/5
Titel: Chas – Fra tegneseriearkivet 2
Forfatter/tegner: Frederik Bramming
Forlag: Forlaget desAHJn
Form: 64 sider, softcover, sort/hvid
Pris: 100 kr.
ISBN: 9788798525271