Anmeldelse
I anledningen af 500 året for Martin Luthers reformationsteser udgiver forlaget Eksistens tegneserien “Martin”, skrevet og illustreret af Tom Kristensen. Luthers liv var turbulent – og det samme er den stemningsfulde og lettere forivrede Martin.
Som efterkommer af en til dels indremissionsk familie var det med en vis ærefrygt – og mindet om den hule lyd af salmebogen imod nakken på en uvorn knægt under gudstjenesten – at jeg tog imod anmeldereksemplaret af Tom Kristensens (Deadboy, Fordærvet) Martin Luther-biografi.
Visuelt er Martin slående. Det mørke omslag gemmer små designhemmeligheder, f.eks. en stregkode, der listigt er sneget ind langs en husmur på bogens bagside. En gimmick, som vidner om et gennemtænkt og ambitiøst værk. Men under det mørke og næsten katolske cover gemmer sig en Luther, som bliver illustreret i en levende, humoristisk og udtryksfuld streg, der ikke tager sig selv for alvorligt. Med smukke farver skabes en særlig stemning og rytme i fortællingen. Som f.eks. i skildringen af det Stockholmske blodbad, hvor naturen bliver brugt med symbolsk slagkraft.
Variationen mellem poetiske landskaber og bybilleder og udtryksfulde karakterer i åbne og luftige kompositioner gør Martin til en behagelig, omend til tider dramatisk og actionpræget læseoplevelse. Det er dog indimellem svært at forstå, hvad Luther føler i nogle billeder – Ikke så meget på grund af tegningerne i sig selv, men på grund af timingen. Som f.eks. når vi pludselig ser en bister Luther midt i en ellers forstående og diplomatisk tale til sin menighed. Det stopper den ellers behagelige læserytme og tager læseren ud af historien.
Martin åbner med en kort og poetisk prolog om Gutenberg, og følger derefter Luther fra tiden som ung studerende i Erfurt gennem et liv som uddannet jurist – flittig munk – ambitiøs præst – rådgiver for den danske Christian d. 2. og endelig: reformist.
Efter resumeet er der måske nogle læsere som spørger: Hvordan hænger det lige sammen? Og det er desværre gennemgående for Martin, at flere kapitler slutter en anelse uforløste eller åbne i forhold til, hvor næste kapitel begynder. Som læser giver det en fornemmelse af at mangle de sidste brikker af et omfattende puslespil. Der bliver ofte åbnet for et niveau af refleksion og fortolkning, der kunne være interessant – men som ikke bliver uddybet.
Blandt andet ser vi Luther portrætteret med sin lut som en anden helgen, og vi får et abstrakt drømmesyn af et helvede, som med det samme bliver fejet til side af Luthers mentor og ikke bliver brugt igen senere. På samme facon er der en længere bihistorie om Christian d. 2. af Danmark, som ikke helt bliver fulgt til dørs og virker en anelse forceret.
På den måde kommer bogen til at virke mere som nedslag i et langt og interessant liv end et helstøbt billede af en mand, som spillede en enorm rolle i at forme den moderne kristne tro.
Et tema, som dog er gennemgående, er Luthers egen maveknugende tvivl og stædige søgen efter den rette tro. En søgen, der afslører flere sider af en Luther, som presset af sin politiske samtid må gå på kompromis med sine værdier, midt i et forsøg på at etablere en ny kirke i Wittenberg.
Martin er en flot illustreret historisk biografi om en vigtig historisk figur. Desværre bliver man som læser ledt så vidt omkring, at det bliver svært at bevare overblikket over det væsentlige, og man når ikke helt ind til Luther. For meget forbliver usagt, hvilket kan være vilkårene, når man læser historisk fiktion. Men det er ærgerligt, når billedsiden er så poetisk og dramatisk, at vi f.eks. skal rode rundt med en forbindelse til en dansk konge, som virker en anelse forceret.