Forlaget Faraos Cigarer har fyldt endnu en flot samleboks med tegneserier fra det franske marked. Denne gang den historiske tegneserie”Guld og Blod”.
Gad vide, hvordan det er at være tegneserieinteresseret på det fransksprogede marked? Selvfølgelig har de også dér fortsættelser i det uendelige af gamle klassikere som “Lucky Luke”, “Blåfrakkerne”, “Lefranc”, “Splint & Co” med flere, som også det danske marked i stigende grad excellerer i. Men med mere end 5000 (femtusinde!) udgivelser årligt er der jo rigeligt at skulle orientere sig i. Det er jo i snit mere end to håndfulde hver eneste dag.
Naturligvis når kun en minimal brøkdel videre til dansk udgivelse, primært via Cobolt og Faraos Cigarer. Til gengæld er det næsten altid en positiv overraskelse, når totalt ukendte – for den almindelige læser – navne dukker op i dansk oversættelse, og “Guld og blod” er ingen undtagelse fra den regel. Men helt ukendte navne er der nu heller ikke tale om denne gang, da den meget produktive yngre forfatter Fabien Nury står som den ene af de to forfattere. Nury var forfatteren bag den glimrende “Der var engang i Frankrig” som Faraos Cigarer udgav i et tilsvarende bokssæt for et års tid siden, ligesom han på det franske marked står bag adskillige serier, der endnu ikke har set dagens danske lys, blandt andet en spin-off til mesterforfatteren Van Hammes “XIII”.
“Guld og blod” er et større holdarbejde med Nury som forfatter sammen med Maurin Defrance, mens Fabien Bedouel og Merwan Chabane står bag tegningerne. Og lad mig lægge ud med det grafiske, der er knap så poleret, som det ofte ses, men til gengæld fremstår mere sprælsk og ekspressivt. Det kan beskrives som en krydsning mellem Hugo Pratts brug af fede sorte streger og skyggevirkninger på den ene side og Jacques Tardis gnidret, pertentlige og bevidst karikerede streg. Det er et par tunge navne at hive op af posen, og der skal nok også spædes op med lidt vand, før man rammer helt. Men specielt i kamp- og krigssituationer rammer Bedouel og Merwan plet med en billedside, der tilter til højre og venstre, hvilket der jævnligt bliver brug for i historien om aristokraten Calixte De Prampéand og Leon Matilo fra underklassen.
Calixte og Leon mødes i skyttegravene under 1. verdenskrig, hvor de begge er indrulleret i den franske hær. Da Leon midt på slagmarken redder Calixtes liv, knyttes deres skæbner til hinanden. Umiddelbart efter krigen savner Calixte spænding i sit overklasseliv, mens Leons længsler derimod er mere materielle. Så da Calixte flygter fra sin familie og drager på eventyr med Leon, er det et skæbnefællesskab, hvor begge i virkeligheden er interesserede i lige netop dét, som den anden allerede har. Leon er blevet spået, at han vil blive succesfuld pirat, og Calixte lægger i begyndelsen godvilligt sin skæbne i den slipstrøm.
I jagten på nemme penge vil de sælge våben til oprørerne i Tanger, men drages i stedet ind i et storpolitisk drama mellem marokkanske oprørsstammer på den ene side og spanske samt franske interesser på den anden side. Skæbnelavinen ruller derefter for Calixte og Leon med det ene skæve sving på vejen efter det andet. Men hurtigt står det klart for Leon, at Calixte ser sig selv som en naturlig lederskikkelse for oprørerne, der stamme for stamme intet kan stille op mod besættelsesmagten, men måske i fællesskab? Calixte er stærkt motiveret af lige dele ædle motiver og et par kønne kvindeøjne, mens Leon for sin del er stærkt tilfreds med blot at få et kontant udbytte i hånden. Så hvad er stærkest i længden: guld eller blodsbrødre?
Ud over denne stærkt underholdende fortælling om Calixte og Leon, så giver “Guld og blod” et interessant kig ned i en historisk konflikt i Mellemøsten, der ikke er uden paralleller til nutiden, når Spanien og Frankrig fx kommer i store vanskeligheder på grund af manglende forståelse for den lokale kultur samt kampterrænet.
Igen priser man sig lykkelig over, at Faraos Cigarer tager fat i en afsluttet udgave og samler de fire bind i et bokssæt med et snuptag, da man suges igennem fortællingen fra start til slut. Defrance og Nury er gode til at lægge nogle spor ud, så man holdes på krogen, ligesom de delvist bruger en rammefortælling om Leon, der fortæller historien til sit barnebarn. Dette fortælletekniske greb bar specielt mod slutningen en stor del af spændingen i “Der var engang i Frankrig”, men i “Guld og blod” bruges det dog ikke konsekvent, og det er svært at se pointen i, hvorfor det indleder og afslutter nogle af bindene, men ikke dem alle.
Lidt usædvanligt for en ny udgivelse er der ekstramateriale med i samtlige bind. Det er hver gang otte siders ”Making of – kommentarer fra Merwan”, der primært består af skitser, akvareller eller eksempler på en manuskriptside over for tegnerens udkast til den endelige side. Selve kommentarerne er yderst sparsomme, og her havde det nok været mere interessant, hvis de var suppleret med forfatternes kommentarer samt nogle oplysninger om den historiske baggrund for “Guld og blod”, der blander såvel fiktive som virkelige personer og begivenheder sammen i endnu et vellykket bokssæt fra Faraos Cigarer. Gad vide, hvor mange der udkommer på samme niveau på fransk hvert år?
Karakter: 4/5
Titel: Guld og blod
Forfatter/tegner: Maurin Defrance, Fabien Nury, Fabien Bedouel og Merwan
Forlag: Faraos Cigarer
Form: 64 sider pr. bind, hardcover, farver
Pris: 598 kr. for bokssæt inklusiv alle fire bind eller 168 kr. pr. bind.
ISBN: 9788793274204