Hvor megen skyld og ulykke kan en enkelt mand kapere? Det tester Boucq og Jodorowsky endnu en gang i serien om Bouncer. Igen i et dobbeltalbum. Igen med et meget kulørt galleri af bifigurer. Og igen ikke helt uden problemer.
Jodorowsky har en åbenlys forkærlighed for fysiske deformiteter, han til fulde får udlevet i cowboyserien om udsmideren Bouncer. En serie, der på sin vis ikke er nok tilfredsstillende substans i, men som på den anden side er skamløst underholdende. Tidligere har serien budt på blandt andre siamesiske tvillinger, svære forbrændinger, en mislykket kastratsanger og ikke at forglemme Bouncers trebenede hund, der viser nye talenter i denne historie. Dertil hører naturligvis enarmede Bouncer selv, der har svært ved at komme overens med livet, men har slået sig nogenlunde til ro i en bevægelse mellem arbejdet som udsmider på Inferno Saloon og søgen efter lykke på bunden af flasken.
I To Hell og And back myrdes indianerkvinden Sakajawea i saloonen mens Bouncer spiller kort og drikker et andet sted i byen. Sakajawea var gravid og hendes mand Job, der i øvrigt er dværg, blev i samme ombæring svært såret. Bouncer får straks en blanding af pligt- og skyldfølelse, og påtager sig uden tøven at skaffe morderen Pretty John tilbage, så han kan blive dømt for mordet. Fik jeg nævnt, at Pretty John er pukkelrygget? Eller at hans far Ugly John er en vansiret fængselsdirektør?
Som en anden Job fra biblen, hvem plagerne uforskyldt hagler ned over, tager Bouncer uforknyt skæbnen på sig og drager alene ud for at kræve Pretty John udleveret fra sin fars beskyttende fængsel. Et par gode gerninger på vejen skaffer ham et par værdifulde hjælpere, der som i et klassisk eventyr forhåbentlig kan komme til undsætning senere. I dette tilfælde da fængselsportene i det meget specielle Deep End smækker i bag Bouncer. For Ugly John har naturligvis ikke tænkt sig at udlevere sin søn til domsfældelse for noget i hans øjne så ubetydeligt som at have dræbt en indianerkvinde.
Jodorowsky har igennem nu ni album med Bouncer skabt en konstant herlig strøm af bifigurer, der ikke er løbet tør endnu. Så selv om han faktisk benytter en smule genbrug fra tidligere i serien, da familieforholdene begynder at gå i opløsning i fængslet, så fejler underholdningsværdien ikke noget. Det er svært at lægge To Hell og And back fra sig før man er nået til vejs ende. Dertil kommer Boucq, der er en højpotent og dynamisk tegner. Han kan virke en smule skødesløs nogle gange, som om det er gået lige hurtigt nok med at skravere en baggrund eller ridse et ansigt op, men det samlede udtryk er der ikke mange fingre at sætte på. Jodorowsky har heller aldrig været bange for at give plads til sine tegnere, hvilket giver Boucq masser af rum at udfolde sig på, primært i de mere actionprægede sekvenser.
Alligevel sidder man tilbage med en lidt tom fornemmelse bagefter. Hvad vil Jodorowsky egentlig? Der kommer ikke for alvor kød på det indianertema, han har fået rullet ud i serien. Retfærdigheden sænker sig aldrig over Barro City, der vel bare venter på, at den næste skurk med et fysisk handicap dukker op. Bouncer selv har stort set ikke udviklet sig, selv om han udsættes for den ene prøve efter den anden. Måske skal der bare ikke graves efter en dybere mening? Det er langt nemmere at læne sig tilbage og nyde rutsjebaneturen.
Titel: To hell
Karakter: 4/6
Forfatter/tegner: Jodorowsky og Boucq
Forlag: Faraos Cigarer
Form: 64 sider i farver, hardcover
Vejl. pris: 178,-
ISBN: 9788793284341
Udgivelsesår: 2016
Udgivelsesland: Danmark
Titel: And back
Karakter: 4/6
Forfatter/tegner: Jodorowsky og Boucq
Forlag: Faraos Cigarer
Form: 72 sider i farver, hardcover
Vejl. pris: 198,-
ISBN: 9788793274341
Udgivelsesår: 2016
Udgivelsesland: Danmark