Bøger, hvor det spøger. Skridt for skridt gennem alverdens mareridt. John Kenn Mortensens monstre er tilbage, og de har ikke bare skruet op for uhyggen, de har også taget rim og remser med.
John Kenn Mortensen debuterede i 2011 med sine efterhånden velkendte ”Post-It Monstre”, der egentlig startede som afslapningstegninger i en travl hverdag med tvillingebørn. Siden har han instrueret tv-serier, tegnet stribeserier og skrevet ungdomsromaner, men nu er han tilbage ved rødderne med ”Mareridtsfabrikken og andre rædsler”. Denne nyeste udgivelse kombinerer små to-linjers rim med gennemarbejdede gyserillustrationer, den slags vi kender ham for.
34 illustrationer er det blevet til. Dertil kommer bogens intro og outro, en lille historie i sig selv, som lægger en flot (om end grufuld) ramme omkring midtens mange enkeltscener. Resten af siderne er spækket med gyserklassikere: Spøgelser, zombier, ansigtsløse piger, fugleskræmsler, kannibaler og mange flere. De er naturligvis alle sammen renderet med den tålmodighed og detaljerigdom, John Kenn er kendt for, og optræder i scener af samme sparsomme baggrundsdybde. Perspektiv er der ikke meget af, men i ”Mareridtsfabrikken”s næsten papirklipstynde scene-universer savner man det ikke.
Bogens monstre er ofte ildevarslende, men passive gæster i børnenes verden. Børnene står gerne tavse og bange, sommetider en smule kejtede, og kan kun observere gæsterne. Det giver hver side en fornemmelse af afventende gru i modsætning til det blodbad, der kunne have været – eller som måske kommer, så snart barnet vender ryggen til. En god og effektiv måde at få sin læser til selv at fylde hullerne ud.
En overraskende tendens i ”Mareridtsfabrikken” er, at selvom bogens skaber er vild med sine farlige uhyrer, er han heller ikke bleg for at tage fat i den slags monsterløse paranoia, der hersker på en forladt legeplads eller lurer under ens fingernegle. Man fornemmer, at tegneren simpelthen bare er helt vild med gys i alle tænkelige afskygninger, monstre eller ej.
Alt i alt er John Kenn en utrolig stærk og stemningsfuld illustrator. Han tegner de ting han elsker, på den måde han elsker, og det skinner tydeligt igennem på hver eneste side. Den her bog er simpelthen bare virkelig, virkelig flot.
Men ét problem har jeg, og det er teksterne. Kald det et levn af en opvækst med en overflod af børnerim og -sange, men når man har sat sig for at fortælle en historie med kun to linjer, så skal de to linjer ramme plet hver eneste gang. Og sammenlignet med ”Mareridtsfabrikken”s blændende billedside kommer dens ordside simpelthen til kort. Linjerne rimer, men rytmen (eller manglen på samme) gør læsningen kejtet og snublende, og man risikerer at blive revet ud af historien, simpelthen fordi man ikke ved, hvordan ordene skal læses, eller fordi man stopper op for at overveje, om ”øre” faktisk rimer på ”tilhører” eller ej. Tilsammen giver det et stort minus i min bog.
Jeg forestiller mig, at rimene er kommet med for oplæsningens skyld, så forælder og barn kan dele et godnatgys før sengetid. Det giver mening og tanken er (u)hyggelig, men personligt ville jeg have foretrukket en tekstløs version, hvor illustrationerne fik lov at tale for sig selv.
Man får indtryk af, at ”Mareridtsfabrikken” er tiltænkt børn, når nu hovedpersonerne trods alt er børn. Er den god højtlæsning for de små? Det må den enkelte forælder vurdere, tænker jeg. Havde jeg selv fået den læst op som 9-årig, havde jeg sandsynligvis fået et par ægte mareridt med mig.
Men spørgsmålet er, om ikke det netop er pointen og i øvrigt en kompliment til John Kenn!
Karakter: 4/6
Titel: Mareridtsfabrikken og andre rædsler
Forfatter/tegner: John Kenn Mortensen
Forlag: Carlsen
Form: 100 sider i hårdt omslag
Vejledende pris: 129 kr
ISBN: 9788711514351