Middelmådig Hugo Pratt-samling indeholder en enkelt og stærkt funklende diamant.
Hugo Pratt (1927-1995) er kendt verden over for 21 albums om den fiktive sø-nomade ved navn Corto Maltese, som udkom i perioden 1967-89. Serien om Corto Maltese, som Pratt både skrev og tegnede, står stadig som en fremsynet form for grafisk roman, som faktisk godt kunne være lavet i dag. I 1976 blev Pratt belønnet med en Angouleme-pris for det første album i serien (Balladen om det salte Hav), og til slut, ti år efter hans død, blev Pratt optaget i Will Eisner Award Hall of Fame.
Her skal det dog ikke handle om Corto Maltese, men i stedet om fem mindre kendte krigsfortællinger fra Pratts hånd, samlet i albummet Koinsky fortæller…, der netop er udkommet i en dansk oversættelse.
Historierne i Koinsky fortæller… finder alle sted i perioden omkring Anden Verdenskrig, i modsætning til serien om Corto Maltese, som finder sted i perioden omkring Første Verdenskrig, og de fungerer alle som korte nedslag i krigszoner i Europa, Mellemøsten og Nordafrika. Der er tale om novelle-lignende fortællinger, som alle indledes med et par sider med flotte studie-tegninger, hvor Pratt øver sig på at tegne de særlige uniformer og våben, som optræder i hver fortælling. Der er således umiddelbart tale om et sammenhængende projekt, problemet er bare, at kvaliteten af episoderne svinger voldsomt.
De tre første fortællinger er kedelige, og desuden hurtigt, nærmest sjusket, tegnet. Det sand er også vores handler om nogle gæve australske soldater, som kæmper mod Rommel i Nordafrika, 41° nordlig bredde, 50° vestlig længde handler om et søslag, der finder sted ved Norges kyst, og i Lykkemønten bliver der pløkket løs i Italien. Der er sikkert oprindeligt tale om bestillingsarbejder til krigshæfter, som Pratt kun har lavet for at tjene penge. Og det er der ingen skam i, men det giver ikke mening at genudgive det, bare fordi det er Pratt, der har lavet det.
Derimod bydes vi i fortællingen Baldwin 622 netop på Pratts drømmende fortællestil og tegningerne er noget at det flotteste, jeg mindes at have set fra Pratts hånd. Smukt i al sin enkelhed. Handlingen foregår i et gammelt talende tog, der står og ruster i Palæstina. I den sidste historie er vi tilbage i Italien, ved Adriaterhavet, og denne fortælling indeholder flere flot tegnede sekvenser, og formår faktisk også få sparket liv i et par af de raske soldaterkammerater, og krigens absurditet fremstilles igen, men på en ny måde.
Meget af Pratts skaberværk kan sikkert til dels forklares gennem hans specielle opvækst under Anden Verdenskrig, hvor han blandt andet boede i en italiensk koloni i det nuværende Ethiopien, og hvor han tidligt kom i kontakt med fremmede kulturer. Pratts far var soldat og døde efter et længere ophold i en fangelejr. Det er oplagt at tolke Pratts værker som en form for eskapisme, der oprindeligt er opstået i barnesindet, og som senere viser sig som en kunstnerisk kamp for at komme væk fra civilisationen og fra menneskets ondskab, og gerne helt ud i det store tomme intet.
Den nostalgiske stemning tager fat i læseren, når for eksempel et menneske tilhørende en fjern kultur fremmanes med ganske få streger, eller et eksotisk køretøj eller en fremmed bygning gengives poetisk og detaljeret, og læseoplevelsen kan fremkalde en nærmest spirituel forbindelse til stoffet. Alt dette bliver man mindet om i fortællingen Baldwin 622, men ikke for alvor i de øvrige historier.
Karakter: 3/6
Titel: Koinsky fortæller …
Forfatter/tegner: Hugo Pratt
Forlag: Faraos Cigarer
Form: 194 sider i farver og hardback
Vejl. pris: 348
ISBN: 978-879-327-4402
Udgivelsesår: 2016
Udgivelsesland: Danmark