Med den medrivende og brutale slavefortælling ”Aske” stempler Mikkel Ørsted Sauzet ind med talent, overskud og mod. Debutantens kuglepensrøde debut er en voldsom og ordløs fortælling fra 1700-tallets Haiti.
”Aske” foregår omkring en slave-plantage i 1700-tallets Haiti. En mulatpige bliver født og moren kommer dramatisk af dage (jeg siger ikke hvordan). Herremanden bruger sin plantage som slavepige-bordel. Er han pigens far? Eller er det en af kunderne?
Pigen bliver indlemmet i plantageejerens førstemands familie, men accepteres ikke af sin adoptivmor og sine adoptivsøstre. Hun vokser op som udstødt. Der kommer nye piger til plantagen. Trommerne lyder i skoven. Slaveoprøret ulmer…
Det er en historie om undertrykkelse og oprør i et samfund der er grundlagt på vold og retten til at eje og udnytte andre mennesker.
”Akse” foregår over måske 10 år, men fortællingen er stramt, nærmest brutalt, orkestreret i tre dele, der foregår på forskellige tidspunkter i hovedpersonens unge liv. Ingen af dem varer længere end nogle timer. Så det er i løben tid ikke meget Mikkel Ørsted Sauzet vælger at fortælle i ”Aske”, men han fortæller sine få timers fortælling omhyggeligt, med et rytmisk, nærmest hypnotisk flow i sine billeder. Det er imponerende hvor godt debutanten forstår at bruge bevægelse og klipning til at skabe en medrivende læseoplevelse.
Her hjælper det at ”Aske”, med undtagelse af enkelte lydord, er tavs som en pantomime. Ved at skrælle ordene af fortællingen kommer Sauzet ind til dens intense kerne. Her er ikke refleksioner, nuancer og argumenter, hos hverken karaktererne eller fortælleren. Det er ikke en historietime. Det er ren handling og rå følelse. Og følelserne er røde som blækket i den kuglepen ”Aske” er tegnet med: angst, smerte, jalousi, liderlighed, vrede, had. Det er en dramatisk farve til en dramatisk historie.
Figurtegningen grov og enkel er og kan minde om Gilbert Hernandez (Palomar) eller Paolo Parisi (Coltrane), men den tynde streg og de rige skraveringer giver billederne en organisk følelse og en rumfornemmelse man ikke finder i Hernandez eller Paresis sorte flader.
”Aske” er fyldt med radikale æstetiske og fortælletekniske valg: den skarpe tredelte struktur, pantomimen, den røde farve. Men alle valgene er motiverede af fortællingen. Kun en enkelt (men væsentlig) gang mod slutningen overgør Sauzet sine virkemidler, og veksler rød intensitet med unødvendigt splat. Det behøver han ikke, for ”Aske” er så voldsom i sin historie, at udvendige effekter, som her et øje der skydes ud af hovedet, virker forstyrrende.
Det ændrer ikke ved at ”Aske” er endnu en fremragende dansk tegneseriedebut (dem er der dejligt mange af i disse år). Et ungdomsværk der er rent i sin følelsesmæssige klangbund og idealistisk og skråsikkert i sit verdensbillede. Det er både en svaghed og en styrke, men mest det sidste. Mikkel Ørsted Sauzet stempler ind med talent, overskud og mod i overflod, og har med ”Aske” skabt en brutal og stærk tegneserie.
Karakter: 4/5
Titel: Aske
Forfatter/tegner: Mikkel Ørsted Sauzet
Forlag: Aben Maler
Farve og form: Rød farve/hardcover
Sidetal: 112
Pris: kr. 190 kr.
ISBN: 978-87-92246-58-5
Udgivelsesår: 2013