“Kakerlak” fortæller den hårde og rørende historie om en tyrkisk gæstearbejder på kant med loven, sin fortid og sig selv. Andet bind i Halfdan Piskets trilogi om sin far indfrier alle forventninger med tegneseriefortælling af internationalt format.
Der blev ikke sparet på roserne da undergrundstegneren Halfdan Pisket sidste forår overground-debuterede med den biografiske fortælling “Desertør“ om sin egen fars ungdom og voldsomme møde med militæret i Tyrkiet. Helt fortjent, for bogen, der var første bind i en planlagt trilogi, lignede starten på et hovedværk i moderne dansk tegneseriekunst.
Det gør den stadig. Ikke mindst efter at toeren, “Kakerlak”, nu er udkommet – præcis ét år senere. Halfdan Pisket fortæller stadig lige stilsikkert og besættende historien, der er baseret på interviews og anekdoter fra farens liv.
I et forsøg på at lægge sin fortid, den ødelagte hjemby og døde kammerater bag sig, søger hovedpersonen en udvej som gæstearbejder i Danmark. Med falsk navn og pas rejser James Pisket, som han nu hedder, fra Tyrkiet til en hverdag som gæstearbejder i 70’erne og 80’ernes Danmark, hvor pigerne er flottest.
Uden andet end håbet om en ny start famler han sig gennem Helsingør, Ålborg og København. Gennem håbløse forelskelser, epileptiske anfald, vold, hash, fængselsstraf og et næsten dødeligt møde med hård kriminalitet. Men undervejs finder han også noget, der er værd at slås for: kærlighed, venskab og de børn, han bringer til verden.
Der er både noget “Nordkraft“ og noget “Pusher“ over Halfdan Piskets tegneserie. De hårde miljøer og de marginaliserede individer går igen, den utroligt skarpe karaktertegning går igen. Og selvom “Kakerlak“ først og fremmest er historien om en enkelt mand, er det også et lille snit danmarkshistorie. Historien om gæstearbejderen, der rejser til Danmark i håbet om en ny og bedre fremtid er nemlig også historien om det samfund han møder. “Kakerlak“ er en outsiders danmarkshistorie.
Der er masser af stof til røverhistorier i farens vilde liv. Men “Kakerlak“ undviger slyngelstuens fascination af vold, kriminalitet og fængselsbravado. Uanset hvor brutal eller håbløs situationen er, bliver det fortalt med en seriøs og dybfølt omhu, der rørende viser det rystende skrøbelige grundlag som hovedpersonen står på. Som fremmedarbejder uden relationer, som løsladt kriminel uden plan. Vreden og angsten træder dirrende tydeligt frem foran revolvere og knuste knogler – og gør portrættet af James Pisket vedkommende og personligt.
“Kakerlak” er rig på visuelle referencer, der giver en dybde til fortællingens billedside. I én rude ligner James Pisket f.eks. en dopet R. Crumb-figur mens han i en anden ligner noget, der er hentet ud af en japansk manga. Men samtidig har Halfdan Pisket sin helt egen symbolmættede og meget kropslige stil. Hans tegninger er på samme tid runde og kantede, præcise og udflydende, realistiske og groteske.
Og “Kakerlak” er på mange måder både realistisk og grotesk. Det er fortællingen om et fuldstændig utilpasset og fremmedgjort menneske, hvis verden nærmest er kollapset omkring ham. James Pisket er en desperat mand, der alligevel er stålfast besluttet på at skabe sig et meningsfyldt liv. Han er hverken en helt eller en skurk, men en mand, der hjemsøges af fortidens spøgelser og de døde, der kigger med blege øjne på ham.
Halfdan Pisket slår fast, at han er en af de allermest spændende og løfterige tegneserietegnere herhjemme lige nu. Og der er ingen tvivl: “Kakerlak” har international klasse.
Karakter: 5/5
Titel: Kakerlak
Forlag: Fahrenheit
Tegner og forfatter: Halfdan Pisket
Form: Hæftet, 136 sider i sort/hvid
Pris: 149,95,- (vejledende pris)
Udgivelsesår: 2015
ISBN: 978-87-92320-96-4
Udgivelsesland: Danmark