De to sidste bind i serien om Jodorowskys enarmede westernlibertiner Bouncer er en halt fortælling, der får udløsning i sine egne besnærende benklæder.
Med ”Den sorte enke” og ”Dobbelt hjerte” afsluttes Alejandro Jodorowsky og François Boucqs syvbindsværk om Bouncer. Westernhelten Bouncer er en enarmet kvindebedårer, der slår sine folder i udkantsflækken Barro City. Han må gang på gang forlade sin beværtning, Inferno Saloon, for at positionere sig som Westens retfærdige straffer. I selskab med sin trebenede hund, Mocho (der på spansk betyder benprotese), rider Bouncer frygtløst af sted over prærien for at forsvare indianerhøvdingen Toro Negros apachereservat, beskytte byens nyankomne lærerinde og bekæmpe Den sorte enke.
De to bind er handlingsmættede. Præriestøvet har knap lagt sig fra det ene slagsmål før det igen flyver om ørerne med indianerskalpe og whiskysjusser. Men egentlig progression er der ikke, og kampen om retten til landområdet kan ikke bære fortællingen.
Vanvittigt og fascinerende persongalleri
Historien fungerer til dels, når Bouncer kaster sig ud i ordløs knivduel med indianerkæmpen Oso Loco, og når han med hjælp fra sin dværglakaj Job sætter ild til en hel forbryderbande og lader to sider gå op i flammer. Men i de fleste tilfælde punkteres ethvert forsøg på handlingsmæssigt flow af en træg og konstrueret dialog, der hverken er underholdende eller skarp.
Jodorowskys vanvittige persongalleri er til gengæld fascinerende. Med Boucqs usentimentale streg blottes et univers af misdannelser, amputeringer og kastrerede skæbner. Den ondskabsfulde kødklump Axe-Head har et øksehoved placeret i kraniet, i byens kineserkvarter huserer den kastrerede Huainan Z og i Den sorte enkes afsides klipperesidens lusker den vansirede krøbling Doktor Lowly omkring.
Født af fem ludere
Fortællingen når sine højder, når den syrer ud og bliver makaber. Som da Axe-Heads sønner (der er født af fem forskellige ludere) hænges midt på torvet i Barro City, og man på prærielovens præmisser forstår, at det ikke er offentligt børnemord men retfærdighed, der sker fyldest.
Bouncers lummerliderlige begær tager desværre en del af fortællingens fokus på bekostning af omgivelsernes eksplicit perverterede virkelighed. Som da han forklarer Mocho om den nye skolelærerinde: ”Jeg er ved at grave mig ind i en værre hvepserede. Men hun er lige, hvad jeg holder af… smuk, villig og underdanig.”
På trods af, at der på hver femte side fremvises et damelår eller en trussekant, er erotik i Jodorowskys univers en floskelfyldt og blodfattig størrelse. Det spændingsfelt, der opstår ved Bouncers samtidige jagt på to dejlige damer, er uspændende, fordi hans libertinerlibido er uforankret i fortællingen.
Manglende puls
Selvom det grafiske univers er ladet med magt og overherredømme – gigantiske gattling guns til beskydning af forsvarsløse indianere og falloslignende klippeformationer- møder man aldrig for alvor i Bouncer en (over)mand. Det proklameres på teatralsk vis at ”forbudt begær kan være mere morderisk end den skarpeste klinge”. For mig at se er Bouncers begær et vattet begær optændt af netstrømper og triviel kvindelist. Det er så halvhjertet, at titlen ”Dobbelt hjerte” bliver en parodi på fortællingens manglende puls.
Bekendtskabet med Bouncer bliver for mit vedkommende en forkrøblet engangsaffære. Borgmester Rowe har ret, når han bedrøvet slår ud med armen og proklamerer, at guldfeberen er slut – der er virkelig ikke mere at grave efter i Barro Citys lemlæstede univers.
Karakter: 2 ud af 5
Værkets titel: ‘Den sorte enke’ og ‘Dobbelt hjerte’
Serie og nummer: Bouncer 6 og 7
Forlag: Faraos Cigarer
Forfatter: Alejandro Jodorowsky
Tegner: François Boucq
Form: Hardcover
Pris: 149,50 pr bind
Udgivelsesår: 2010
ISBN: 9788791976780 og 9788791976797
Udgivelsesland: Danmark