”C’est Bon Anthology” af diverse serieskabere
Den svenske C’est Bon-antologiserie præsenterer et sandt overflødighedshorn af talentfulde serieskabere. De fleste tegner dog bedre, end de fortæller.
Engang kunne tegneserieglade danskere tage Serieantologien Fahrenheit i hånden, hvis de havde lyst til en guidet tur på den internationale undergrunds overdrev. Det fik en ende i 2002. I dag er det mest nærliggende alternativ svenske C’est Bon Anthology, der fire gange om året samler skæve og kunstnerisk ambitiøse tegneserier fra nær og fjern – med fin dansk repræsentation.
Hvert nummer er organiseret omkring et tema, der belyses gennem bidrag fra talentfulde serieskabere. Udstyret er i orden – med hård ryg og glittet farveomslag – og indholdet følger typisk trop.
Nummer 8 bærer overskriften ”The Animation of Rules”. Det handler om bevægelse, fra fægtere i yndefuld kappestrid (svenske Clara Johanssons ”Fencing”) til Islands hvirvlende vand- og landmasser (uddrag fra danske Henrik Rehrs abstrakte tegneserie ”Reykjavik”). Men det handler også om regler og grænser, som når en pige i Sofia Falkenhems ”Dawn” bliver til en fugl og overgiver sig til brutaliteten og grådigheden. Bedst fungerer måske Simon Bukhaves stramt cartoony ”Dead Tree Car”, hvor danskeren går Jim Woodring i bedene på sin egen måde.
Alle bidragyderne udmærker sig ved en stærk, karakteristisk streg. Til gengæld når de færreste mere end at antyde en idé eller et koncept, før pladsen rinder ud.
”Entanglements” eller ‘forviklinger’ er temaet for C’est Bon Anthology 9. Det er bredt nok til at rumme både et kompliceret far-datter forhold (amerikanske Eliza Fryes ”Lucky House”) og en tegneserieudgave af en Kaizers Orchestra-sang (danske Allan Haverholms ”Resistansen”). Igen stikker fortællingerne ikke helt så dybt, som man kunne ønske sig, men visuelt er der smæk for skillingen – ikke mindst i amerikanske Chad Verrills inciterende ”Things That Look Like Comics, But Are Not”.
”Resistansen” er i øvrigt også udgivet i Aben Malers 676-serie, ligesom Henrik Rehrs ”Reykjavik” er udkommet i fuld længde på Forlaget Fahrenheit.
Antologiens 10. og nyeste nummer handler om ”Apocrypha”. ”Those having been hidden away,” uddyber den ikke voldsomt hjælpsomme underoverskrift. Generelt behandles det engelske sprog ikke altid efter fortjeneste i C’est Bon Anthology. Til gengæld byder 10’eren på et lovende uddrag fra danske Martin Flinks kommende ”Lizard”, ligesom finske Mari Ahokoivu og italienske Davide Catanias bidrag på hver deres måde smager af mere. Alligevel stjæler svenske Loka Kanarp showet med sine skarpe ”Beads and Bullets”-vignetter, hvor stærke kvinder fra fortiden skildres med respekt og humor.
Samlet set gør C’est Bon Anthology 8-10 et lidt broget indtryk. Selvom bidragene præsenteres under en fælles overskrift, fungerer hvert enkelt nummer langt bedre som en samling smagsprøver end som en helstøbt tegneserieoplevelse.
Man efterlades med fornemmelsen af, at to-tre bidrag per antologi med fordel kunne være erstattet af andre, mere substantielle. Omvendt kan det sagtens tænkes, at den enes fravalg ville være den andens tilvalg. Under alle omstændigheder lever C’est Bon Anthology fornemt op til sit slogan: ”International Comics Art Magazine”. Der er masser at se på i den svenske antologi, også når historierne og koncepterne ikke helt slår til.
Erik Barkman
Karakter: 3/5
Værkets Titel: C’est Bon Anthology #8-10
Seriens titel: C’est Bon Anthology
Forlag: C’est Bon Kultur
Forfatter/tegner: Diverse
Oversætter: Diverse
Farve og form: Farve og softcover
Sidetal: 68 sider pr. stk.
Pris: 80 kr. pr. stk.
ISBN: 978-91-978089-*-*
Udgivelsesår: 2009-2010
Udgivelsesland: Sverige
Tilknyttede titler: C’est Bon Anthology #1-7