Et ambitiøst dansk bud på en superhelteserie har set dagens lys. Holder det?
Ambitionsniveauet er højt og armbevægelserne tilsvarende store i Arch Enemy, danske Lars Krams bud på en moderne superhelte serie, hvis tredje hæfte blev udgivet i digital form den 1. august. Arch Enemy 1 + 2 kan læses ganske gratis på Krams hjemmeside og på Graphicly.com, hvor man også kan købe hæfte nummer 3 for en ganske beskeden sum penge.
Kram er medlem af det nystartede danske tegneseriekollektiv Octopulp, der med udgangspunkt i miljøet omkring The Animation Workshop i Viborg har sat sig for at erobre det danske og internationale tegneseriemarked. (Læs Nummer9s interview med Kram om Octopulp her).
Arch Enemy er båret af den samme entusiasme og umiddelbare kærlighed til tegneserier, som bærer resten af Octopulps aktiviteter. Historien starter lige på og hårdt: En ung kvinde tæves ihjel i en gyde af en mystisk sortklædt skikkelse, fordi hun nægter at afsløre en hemmelighed. Så springer historien 26 år frem i tiden, og vi kastes direkte ind i forberedelserne til et røveri i den fiktive storby Splendor.
Marvin, den primære hovedperson har desperat brug for penge. Hans mor er syg og hendes eneste chance for at overleve er en kostbar operation. Sammen med en flok venner og bekendte beslutter Marvin sig derfor for at røve et posthus. På trods af at Marvin er i besiddelse af et mystisk våben ”from the fucking sixth dimension or whatever” så forpurres røveriet forpurres af Splendors lokale superhelt The Star. Marvins våben eksploderer i ansigtet på ham, resten af banden stikker enten af eller bliver slået ihjel og Marvin selv ryger i fængsel.
Den fortløbende historie om konsekvenserne af det mislykkede røveri for Marvin, hans venner og The Star, blandes med flash backs, der beskriver baggrunden for og forberedelserne til røveriet. Derved får vi gradvist mere indsigt i personernes motivation og baggrund, samtidigt med at følgerne af røveriet langsomt afdækkes. The Star begynder pludselig at kunne føre smerte; Marvin prøver at overleve livet i fængsel og de brutale politiafhøringer og Marvins venner holder lav profil for ikke at blive fanget politiet. Hvorledes disse forskellige handlingstråde hænger sammen, og hvad de har at gøre med seriens indledende scene, er endnu uklart, men der lægges tydeligvis op til, at der er en større sammenhæng.
Kram er tydeligvis inspireret af de seneste 15-20 års forsøg på at give en mere rå, mere ”realistisk” skildring af superheltemytologien, og synes i sin fortællestil og tilgang til superheltegenren at være påvirket af folk som Mark Millar, Warren Ellis, Garth Ennis og Brian Bendis. Kram lader på et tidspunkt Marvin udtale: ”Superheroes protect the status quo. And that means keeping people like us in check. Make sure we don’t rise up and begin to change things. […] But if the status quo is fucked, then why is it so good to protect it?” Så ved man ligesom godt, at det ikke er en klassisk Gold eller Silver Age Superheltehistorie, man er ved at læse..
Krams ambitionsniveau er som sagt højt. Og når man satser stort er det langt fra sikkert at alting lykkes. Det gør det da heller ikke her. Personligt er jeg ret glad for seriens overordnede visuelle udtryk, specielt tegningerne af Splendor. De meget mørke farver fungerer godt, og Kram formår flere steder at formidle storbyens gritty og beskidte tekstur. Hans persontegninger er mindre gode, og jeg var flere steder i tvivl om, hvilken karakter der var tale om, hvad der er en smule problematisk, når der nu så flittigt hoppes frem og tilbage i tiden. Overordnet virker det som om Kram løbende arbejder og eksperimenterer med formen, så det skal blive spændende at se, hvad det udvikler sig til.
Mere problematisk er imidlertid Krams fortællestruktur. At skifte mellem en fortløbende, fremadskridende historie, og flashbacks der uddyber og forklarer denne historie, er et velkendt fortælleteknisk trick, der, når det anvendes korrekt, er yderst virkningsfuldt og giver nuance og kompleksitet til handlingen. Kram får imidlertid ikke fuldt udbytte af denne teknik. Tvært imod synes jeg faktisk Kram her modarbejder sig selv.
På den ene side giver flashbackene os ikke nok indsigt i de enkelte figurer. De forbliver endimensionelle karakterer, som det er svært at føle noget for. På den anden side betyder de konstante flashback, at den fortløbende handling forløber… meget… langsomt. Efter den eksplosive og spændingsfyldte begyndelse i det første hæfte er tempoet faldet gevaldigt, og synes nu nærmest at snegle sig af sted. Efter tre hæfter er jeg således stadig ikke helt sikker på, hvad pokker der egentlig foregår, og hvad det overordnede plot er. Det er der måske en pointe i, og når jeg har læst hele serien vil jeg formodentlig være langt klogere. Men det er ikke just fremmende for læsningen her og nu.
En serie som Arch Enemy opererer indenfor en føljetonstruktur, hvor hvert enkelt afsnit dels skal bringe historien videre, men samtidigt have en egen selvstændig historie eller konflikt, som kan holde læseren læseren. I mine øjne fejler serien på begge niveauer. De to sidste hæfter har budt på for lidt fremdrift, og har samtidigt ikke haft en konflikt eller historie, som virkeligt fastholder læserens (i dette tilfælde min) interesse.
Et sidste klagepunkt er sproget. Dialogen og teksterne i Arch Enemy er på engelsk, hvilket selvsagt er nødvendigt, hvis serien skal promoveres og sælges udenfor landets grænser. Men Kram er dansker, ikke englænder eller amerikaner. Hans engelske formuleringer er derfor ofte ret kluntede og personernes dialoger er flade og stereotypiske. Derudover er der en del stave og/eller slåfejl, som kunne tyde på, at serien skulle have været igennem en ekstra gang ekstern korrektur. For nu blot at tage et enkelt eksempel: Kram benytter det Marvin-citat, jeg gengav ovenfor, som en form for indledning til andet og tredje hæfte. Desværre har ordet ”good” her mistet et ”o” og er i stedet blevet til ”god”, hvilket er mere end en smule forstyrrende.
Lars Kram er tydeligvis en tegneserietegner på vej frem og Arch Enemy er uden tvivl et stort skridt på vejen. Jeg tager hatten af for Krams ambitionsniveau og fandenivoldske vilje og mod til at kaste sig ud i et stort og på mange måder udansk projekt. Givet ambitionsniveauet kan jeg dog samtidig ikke lade være med at ønske mig, at der var blevet brugt mere tid på at arbejde med historien og handlingen, og at hæfterne lige havde fået et sidste kritisk gennemsyn inden udgivelsen.
Karakter: 3/5
Værkets titel: Arch Enemy, 1-3
Forlag: Selvpubliceret/Graphicly.com
Forfatter: Lars Kram
Tegner: Lars Kram
Farve og form: Farve/online
Sidetal: #1: 31 sider. #2: 31 sider. #3: 28 sider.
Pris: #1 og #2: Gratis. #3: $0.99
ISBN: N/A
Aktuelt udgivelsesår: 2011
Originalt udgivelsesår: 2011
Aktuelt udgivelsesland: Danmark