
Zven Balslevs væg på udstillingen
Nummer9s udsendte var i fredags en tur rundt til åbningerne af sæsonens to tegneserierelaterede kunstudstillinger, Zven Balslev og Claus Ejners Konfrontation i Den Frie udstillingsbygning og First we make the rules, then we break the rules på Charlottenborg, der sammenstiller værker af den afdøde svenske popkunstner Öivind Fahlström og samtidskunstneren Simon Evans. (Og i øvrigt deler galleri med Kunstakademiets årlige afgangsudstilling).
Begge udstillinger har meget at byde på for den tegneserieinteresserede. Nummer9 har allerede skrevet om Konfrontation, men om Fahlström/Evans kan undertegnede tilføje, at den introducerer disse to kunstnere ganske vel, og at sammestillingen fungerer rigtig godt. Fählström (1928-1976) er en af popgenerationens oversete skikkelser — en kunstner, der i modsætning til Lichtenstein, Warhol og rosset benyttede tegneseriens formsprog straight til at skabe politisk tonede værker af humoristisk og vitalt opfindsom karakter. Bestemt et bekendtskab værd. Evans’ (f. 1973) kløgtige og æstetisk raffinerede kollage-baserede kort over forskellige begrebsverdner, fra den politiske til den personlige, går som sagt glimrende i spænd med de ligeledes overvejende kartografisk orienterede værker af Fahlströms på udstillingen.
Nå men nok om det. Hermed en masse fotos af tvivlsom kvalitet!

Claus Ejner byder velkommen

Claus Ejners væg

Folk beser værker af Harald Engman

Engmans malerier fra 30erne og 40erne hører til udstillingens højdepunkter

Krigens mestre sat i cement af Pastor Laier sidst i 30erne

Værker af mellemkrigstidens revsende bladtegner Anton Hansen

Hansen-detalje

Udvalgte genistreger af Storm P.

Klassisk video fra Andys bar med Lemmerz og Kvium

Zven på pletten!

Bassin af Fahlström: pas på! Man må hverken røre eller puste!

Kollage af Evans

Detalje

Psykogeografi af Evans

Detalje

Grænsebrydende tegneserie af Fahlström

Verdenskort v. Fahlström

Detalje

Verdenspolitisk geografi som Matadorspil v. Fahlström

3D-tegneserie af Fahlström