December er kulminationen på året og på vort samfunds tvivlsomme forbrugsmønstre. Men ikke her! I denne omgang Under-Danmark hyldes de smalle, de små, de med-vilje-veder-styggelige – for det er, som digteren skrev, ikke alt guld, som glimter. Merry Christmas, ya filthy animals!
Den russiske forfatter Anton Chekov sagde engang noget i retning af ”Fortæl mig ikke at månen skinner, men vis mig i stedet dens genskær i knuste glasskår.” Det kan måske umiddelbart lyde som en fisefornem start på en klumme om undergrundstegneserier, men stop en halv! At finde det uventet smukke i det, der umiddelbart kan synes kikset, grimt eller direkte frastødende er vel essensen af alt hvad vi kalder punk, underground og alternativt.
Og at finde det smukke i det grimme kan der nok være brug for i disse dage, hvor mørket sænker sig over os, både helt konkret og billedligt talt.
Derfor har vi i denne, årets sidste Under-Danmark-klumme, gjort det til vores erklærede mål at fokusere på det positive og anbefale en række undergrundsudgivelser fra de sidste par måneder (host, host), som hver på deres måde udfordrer de gængse normer for det smukke og den gode smag.
GERDAPIGEN #2
Skrevet & tegnet af Marie Høegh, A4, S/H
Vi har tidligere hyldet Marie Høegh for hendes mod til at stikke fingeren ned i tidens ømme punkter og se hverdagens grimme ansigter direkte i øjnene, og i det andet bind af serien om den dybt upassende folkepensionist Gerda, tager Marie det til next level. Vi taler pinligheds-komik i slægt med Johan Krarup, men som går helt ud hvor det bliver NSFW.
Gerdapigen 2 er dog ikke bare pul og pinligheder; det er først og fremmest godt skruet sammen rent fortællemæssigt. Vi starter i det helt små, med citronmåne og ludospil, der afslører knap tilbageholdte frustrationer i familiedynamikken. Her viser Marie en eminent evne til at lade sine karakterer fortælle hvad der sker med små skift i deres kropssprog. Siden hen eskalerer de grænseoverskridende excesser frem til slutningens næsten transcendentale klimaks (og klimaks skal i denne sammenhæng tages bogstaveligt!) hvor der ud af al grimheden pludselig opstår et øjebliks uventet skønhed. Her viser Marie Høeghs også sin evne til at løfte blikket fra de mange nærbilleder og skabe et velkomponeret grafisk rum.
JUNKI MAGAZINE #2-3
Udgives af det globale forretningsimperium Mind Inc (eller muligvis af Jonas Kleis, Mads Antkowiak, Mika Eldevig, El Ive & Sala (Junki Magazine #2) samt August Dyre (Junki Magazine #3 ). A5, S/H, begge på ca. 50 sider hver
Jonas Kleis er endnu en gammel kending for Under-Danmarks læsere, og siden Junki Magazine #1 har han udvidet sit billedstormende bladprojekt til en slags antologiformat som præsenterer dels Kleis’ egne serier og andre unge tegnere/visuelle kunstnere.
Junki Magazine sprudler af anarkistisk visuel opfindsomhed og grafisk legesyge. Især inviterer forsiden på #2 os bogstaveligt talt indenfor, med sin udskårne dør og opfordring til at ”pass through the portal” (bladene er på engelsk).
Både Junki Magazine #2 og 3 indeholder flere små historier, som den flotte og råt tussede Two Strike af Mika Eldevig (Junki #2) og den nærmest slice-of-life agtige 9 to 5 (Junki #3), med antropomorfe karakterer, eller det I unge mennesker nok ville kalde furries.
Alligevel er det overordnede indtryk mest af en helhed bestående af stream-of-consciousness-tegneserier, illustrationer og collager, for det er virkelig det visuelle og eksperimenterne med tid og rum (og muligvis euforiserende stoffer) på siderne der er i højsædet, frem for plot eller budskaber.
Det bliver især tydeligt, når vi helt forlader tegneserien som form og præsenteres for sort-hvide foto collager af Sala som ville passe fint ind side om side med anarcho-punk pladecovers fra 80’erne.
Der er knald på hele vejen, og det er jo skønt at se, men vi kunne alligevel godt ønske os, at der kom lidt mere på spil fra Kleis og hans legekammerater. Junki Magazine er jo på sin vis klassisk underground, der minder om Crumb & Cos ”jam comics”, men hvor fx en klassiker som Robert Crumb også (i hvert fald senere hen) satte sig selv på spil ved at skildre sine egne perversioner, skøjter drengene i Mind Inc mere på overfladen. Fair nok, I er unge, og livet er stadig sjov og ballade for jer, drenge, men måske når I bliver gamle og kyniske som os på Under-Danmark, får I lyst til at uddrive nogle dæmoner med jeres (tydeligt) formidable kreative kræfter.
Vingeskrald
Af Zven Balslev, 36 sider, B5, S/H.
Fuldblods-etnisk-underdanskeren Zven Balslev har netop udsendt Vingeskrald, der umiddelbart virker som et zine, der samler hans halvlumre stream-of-consciousness-striber, som han inddtil nu har postet på insta-kontoen. Her kan man både møde perverse insekter og leddyr som den utrolige, onanerende edderkop og blive prikket i sidebenene med små satiriske stik til zine -og tegneseriemiljøet.
Balslevs tegnestil er brutal, og hans små ”vitser” i stribeformat kan beskrives som en slags ”antihumor”. Det er ganske enkelt kosteligt, enten som kommentar til generel menneskelig dårskab, en hyldest til hverdagens absurditeter eller slet og ret bare vor tids sjoveste tegneseriehumor.
Blort Comix #2
Af Martin Pedersen, 32 sider, S/H.
Martin Pedersen fra Viborg dykker ned i den klassiske Under-Danmark-sump og laver zines som i de go’e gamle dage, altså bare med den forskel, at de kun udkommer digitalt. Denne gang disker Martin Pedersen op med en historie om en burger-snask, Burger World, der har funderet sin forretningsplan på kannibalistiske junkfood.
Det er rent old school underground, som vor mor, Greg Irons og Spain Rodriquez lavede det. Der er nok ikke så meget på hjertet fra Martin Pedersens side, men slå hjernen fra og nyd et fedt grafisk univers med masser af indvolde fra og i omegnen af mave og hjerne.
Fiskeben 7
Af Ina Korneliussen, 24 sider, A5, S/H.
Det er ingen hemmelighed, at vi underdanskere er store fans af Fiskeben, og syvende nummer er ingen undtagelse. Man inviteres ind i Ina Korneliussens private univers, både hvad der reelt foregår i hendes liv og i hendes rige fantasiverden. Denne gang fortæller Under-Danmarks kvindelige Knausgaard videre, hvordan det er gået med den kat, som pludselig dukkede op ud for hendes hjem, og så dukker det blækspruttelignende monster op, hun troede forsvandt, da barnesengen blev solgt på DBA. Det er charmerende, personligt, og selv om de tektoniske plader ikke påvirkes, ser vi altid frem til at blive inviteret ind i Korneliussens verden, når der kommer et nyt nummer af Fiskeben.
UNDER-DANMARK er Nummer 9s blog om small press, zines & undergrundsblade med tegneserier, skrevet af forlægger Paw Mathiasen og tegneserieskaber Lars Kramhøft.