Nummer9 har talt med Ingemar Bengtsson, manden bag det markante svenske pionerforlag, der nu drejer nøglen om.
Det 21 år gamle svenske tegneserieforlag Optimal lukkede i sidste uge. En voldsom skattegæld fik udgiver Ingemar Bengtsson til at dreje nøglen om.
Dermed er en epoke slut i den svenske tegneseriekultur, for Optimal var et centralt forlag i forhold til opbygning af nye navne og nye genrer, og gjorde yderligere et stort arbejde for at promovere nordiske serier – blandt forlagets senere udgivelser finder man f.eks. “Lost Highway” af Søren Mosdal og “Glimt” af Rikke Bakman.
– Desværre har forlagets gæld vokset efter sidste års massive skattesmæk, så jeg har intet andet valg end at holde op. Men det har virkelig ikke været en nem beslutning, siger Ingemar Bengtsson til Nummer 9.
Stærkt vanedannende
– Det er stærkt vanedannende at drive forlag, det bedste job, jeg nogensinde har haft. Jeg havde sandsynligvis ikke kunnet finde ud af at stoppe frivilligt. Fremover vil jeg arbejde primært med grafisk design, mest arkæologiske rapporter, miljødeklarationer og lignende (men også en eller to mere “almindelige” bøger) og computertekstning af krydsord og enkelte tegneserier. Mest af alt kommer jeg til at savne redaktørjobbet. Det er en meget speciel følelse at arbejde med kreative mennesker og følge en tegneserie fra idé til færdig bog.
Blandt disse kreative mennesker finder man Søren G. Mosdal, som i øjeblikket lægger sidste hånd på sin store tegneserie om Erik den Røde, og som altså sidste år fik udgivet sin Hank Williams-elegi “Lost Highway” på Optimal.
– Det er meget, meget trist, siger Mosdal til Nummer 9.
– Selvfølgelig især for Ingemar, men også for de tegnere der skal tænke på at restlageret af deres bøger potentielt ryger i den store makulator. Lukningen af skandinavien mistet et forlag, der ikke var bange for at krydse nordiske landegrænser for at finde materiale.
Ingemar Bengtsson står selv tilbage med blandede følelser:
Markant vedholdenhed
– Jeg er meget træt og skuffet. At jeg har gigt gør det ikke lettere, tværtimod er det i realiteten en medvirkende årsag til lukningen. Redigering af bøger er ikke noget problem, men den daglige pakning, fakturering og anden administration er blevet vanskeligere år for år. Der skulle være ansat en person til de ting, men det var der selvfølgelig ingen penge til.
Optimal har gennem årene vundet stor anerkendelse for sit virke, sine titler samt for sit arbejde med at bygge nye stemmer op i den svenske tegneseriekultur. Hvilke bedrifter ser Bengtsson selv som sine største?
– Det er vel egentlig ikke mig, der skal svare på det spørgsmål, men jeg vil overordnet sige, at det faktum, at jeg har formået at drive et forlag med en meget smal profil i over 21 år trods alt viser en markant vedholdenhed. Det blev til 151 titler i perioden, hvor forlaget har modtaget samtlige tilgængelige priser i den svenske tegneseriebranche, herunder elleve Urhunden-priser for bedste tegneserie, men anerkendelsen har kun ført moderat salg med sig.
Kvalitet og gennemtænkt udstyr
– Jeg har altid forsøgt at kombinere indholdsmæssig kvalitet med høje krav til tilrettelægning og udstyr, en filosofi, Optimal længe var ene om. Men når du udgiver bøger på papir, bør du selvfølgelig sørge for, at produktet er gennemtænkt og velgjort. Her i Sverige var det længe reglen at bruge den billigst mulige indbinding, trykning og papir, og samtidig tage udgangspunkt i en utrolig ensartethed i forhold til format og design. Forhåbentlig har Optimal påvirket udviklingen til det bedre.
Netop denne indstilling tiltalte Rikke Bakman, der fik udgivet “Glimt” på Optimal synkront med Aben malers danske udgave:
– Optimal er et at de få serieforlag i Sverige, som ikke vælger standardløsninger med format, papirkvalitet og så videre. Det var også Ingemar, der holdt med mig, da der skulle vælges papir til “Glimt”. Aben maler syntes, det blev en voldsomt tyk bog, hvilket det jo også gjorde.
Først med meget
Ingemar Bengtsson nævner også selv opblomstringen af markante kvindelige stemmer i den svensje tegneseriekultur, når han ser tilbage på sine meritter:
– Optimal har været kendetegnet ved at vove at udgive bøger, som andre forlag har været for bange for at udgive. Vi var de første til at udgive svensk horror, cyberpunk, selvbiografi og sikkert mere end det. På det seneste har forskellige mennesker gjort mig opmærksom på, at Optimal tidligt markerede sig som udgangspunkt for mange kvindelige tegneserieskabere, af blandt hvilke man finder Åsa Gennvall, Anneli Furmark og Coco Moodysson, der udgav deres første bøger hos mig, og som har masser af fans.
– Endelig har Optimal oversat mange tegneserier fra de andre nordiske sprog, især fra finsk, men også dansk og norsk. Internationalt anerkendte folk som Matti Hagelberg, Katja Tukiainen, Ville Ranta, Jason og mange flere. Og danskere som Henrik Rehr, Søren Glosimodt Mosdal og Rikke Bakman. Deres serier var næppe udgivet i Sverige uden Optimal.
Vittigheds- og stribetegneserier dominerer i Sverige
Den svenske tegneseriekultur har en stor bredde med masser af virkelystne tegneserieskabere. Hvordan kommer Optimals lukning til at præge den kultur, og hvilken tilstand mener Bengtsson i det hele taget, at den svenske tegneserie befinder sig i?
– Kvalitativt set er markedet bedre og bredere end nogensinde. Det har aldrig været så mange tegnere i Sverige, og det kan vi takke tegneserieuddannelserne for. Som forlag har det været enormt inspirerende, men også lidt forvirrende, at følge den ellers positive trend. Samtidig tror jeg, at Optimal har været lidt ensom i sin niche med fokus på længere og mere kunstneriske titler. Jeg har gennem årene udgivet en antologi-serie med titlen “Allt för konsten”, som både var en programerklæring og en måde at vise nye, interessante tegneserier fra hele Skandinavien på. Men udgangspunktet er stadig, at det er korte vittigheds- og satireserier, der dominerer dette land, og det er en del af markedet, jeg dybest set har valgt fra.
– Selvfølgelig er jeg lidt bekymret for, hvad der vil ske de tegnere, som jeg har arbejdet med; vil de finde nye udgivere? Men min erfaring er, at forlag opstår, når det er nødvendigt. Og kommer de, vil de nok blive anderledes end Optimal, men godt det samme, for der er altid brug for nye, friske ideer og tilgange, slutter Bengtsson.
LINK: Optimal Press