Det lugter lidt af 90erne i den danske cyberpunktegneserie Det Kinesiske Værelse, der oven i hatten er en historie, der lukker sig fuldstændigt om sig selv og holder forklaringer tæt ind til kroppen. Det er sært fascinerende.
Det Kinesiske Værelse starter med, at en drøm slutter. Måske. Der er også chancen for, at den starter med begyndelsen på et mareridt. I hvert fald møder vi Hector, der er beboer i et særdeles dystopisk fremtidssamfund, hvor himlen altid er overskyet, maden er kedelig, magthaverne holder øje med borgerne, og ens arbejdsdag består af kedelige, uforståelige rutiner. Med andre ord den slags fremtid, man ville få, hvis man blandede Kafka med cyberpunkguden William Gibsons bøger. Tilsat en dosis Orwell. Som sådan er der ikke noget originalt ved Det Kinesiske Værelse.
Plottet fortsætter da også som forventet: Hector bliver mistænkeliggjort at sine arbejdsgivere og degraderes til et besynderligt job i firmaets kælder, hvor han skal slette data om personer og steder fra nyligt indgåede beskeder. Baggrunden forklares ikke, så Hector begynder at grave og kommer – ikke overraskende – på sporet af noget større.
Den ydre handling er som taget ud af en knaldroman, men det er indpakningen ikke. Og med indpakning mener jeg både den visuelle stil, fortællestilen samt den rammefortælling (eller måske ligefrem SKJULTE fortælling), der omkranser det pulpede plot.
Lad os starte med fortællingen: Der er konstant små, ofte subtile hints til, at der er noget andet på færde, end blot det, vi kan udlede af historien. Små brudstykker, tekstrester og visuelle clues antyder, at intet nok er, som det ser ud til at være. Det vil måske frustrere mange læsere, at de to tegneserieskabere holder kortene helt vanvittigt tæt ind til kroppen, men det forvandler tegneserien til en gåde, som man kan (u)hygge sig med at forsøge at løse. Jeg kan fortælle, at det ikke er en dårlig ide at google begrebet “chinese room argument”, hvis man har lyst til at lede efter spor. Titlen på bogen er ikke tilfældigt valgt og peger i en interessant retning rent fortolkningsmæssigt, men jeg skal ikke afsløre noget her.
Den visuelle indpakning er i den grad med til at skabe en effektiv og intenderet fornemmelse af fremmedgørelse hos læseren. Inspirationer fra Enki Bilal blandes med et digitalt, computerskabt billedsprog, der nok er den mest tydelige indikator for, at projektet er påbegyndt helt tilbage i 90erne. Duften af 80ernes cyberpunk (pre-The Matrix) hænger stadigvæk i luften, og det flossede, fragmenterede billedsprog er som taget ud af nogle af 90ernes eksperimenter ud i anderledes måder at fortælle på. Det er spændende, interessant, men nok også en smule gammeldags. Selvom det gør lidt ondt for en 90er-knægt som mig (der rent faktisk kan huske, hvor fucked up det var, at Kurt Cobain skød sig selv), at indrømme det, så ER mange af de fede ting fra dengang en kende bedagede i disse tider med graphic novels, metervare-hip hop, storbyhærgende blockbusterfilm og digitale tegneserier, der LIGNER håndtegnede tegneserier. Britpoppen er død, og den fragmenterede fortælling inspireret af computerens indre logik og forholdet mellem menneske og maskine, vil ofte føles som rester fra en svunden tid. Også selvom nogle af os husker denne tid som pissefed.
Der er dog stadigvæk masser af kød på tematikken om individet i forhold til staten. Faktisk nærmest i højere grad, end der var dengang, så helt gammeldaws er Det Kinesiske Værelse altså ikke. Snowden, Assange og Co har givet Orwell’ske historier en ny relevans. Men dette argument er måske nærmest ligegyldigt, da Det Kinesiske Værelse MÅSKE i virkeligheden handler om perception og indre, psykologiske problematikker.
Jeg anbefaler, at man selv undersøger sagen. Og læser Det Kinesiske Værelse, der er et interessant bidrag til det væld af yderst forskellige tegneseriefortællinger, der i disse år kommer fra danske tegneserieskabere. Smæk noget Massive Attack på afspilleren og lad 90erne møde nutiden for en kort stund.
Karakter: 3/5
Titel: Det Kinesiske Værelse
Forfatter/tegner: Rune Nielsen og Thomas Fabian Delman
Forlag: Fahrenheit
Farve og form: Farve, hardcover
Sidetal: 64 sider
Pris: 149,50
ISBN: 978-87-92320-55-1
Aktuelt udgivelsesår: 2013
Udgivelsesland: Danmark