NEKROLOG Radio Rackham har besøg af Peter Snejbjerg og Mårdøn Smet i anledning af den legendariske gyser- og undergrundstegner Richard Corbens død i december sidste år.
Hej Rackham
Man kan jo kun være begejstret for, at Corben – mand og værk – får sig en fornuftig nekrolog. Og I kommer vel meget godt omkring. Men jeg synes I “taler ham ned”, på en lidt uklædelig facon. Man kan – som én eller anden har sagt – vel ikke kritisere et malet portræt for IKKE at være et landskabsmaleri!
På mange måder kan Corben måske bedst sammenlignes med Michelangelo og freskoer i loftet i det sixtinske kapel. Og den sammenligning må man godt lave, medmindre man er indrettet sådan, at renæssance-kunst er noget sakrosankt, der ikke kan gøres til genstandsfelt for andet end sammenligning med sig selv. Corben var et renæssance-menneske i kunstnerisk forstand (måske også i andre “forstande” – hvad ved jeg?)
Derudover har jeg et par kommentarer (og sådan noget):
Den dér lille historie, om de der små væsner, der starter med at bade i en sø, den hedder (hvilket vist én af jer lige fik indsparket) CidOpey … ikke “Odopey”, selvom typerne i titlen kunne forlede én til en sådan tolkning. Drengen hedder Cid; pigen hedder Opey. Og jeg finder udlægningen af CidOpey om, at de små væsner blot er illusioner, skabt af de store væsners “narkotika-indtag” lidt for mekanisk. Der er mere på spil i den historie.
Mht “Den”, så startede den faktisk som en animationsfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=JM3hjD_W0yI
– og det fremgår (jo) ganske tydeligt, at der er lidt Edgar Rice-inspiration. Jeg vil så også mene, at der er noget Philip José Farmer-inspiration (World of tiers) og i tegneserien får vi ovenikøbet “guden” Ulucht (og vi er henne i Lovecraft-land).
Naturligvis skal “Den” drages frem i lyset (jeg har den i dansk og amerikansk udgave, samt i Heavy Metal udgaven (som serie) … – er jeg så millionær 🙂 ? ) Men der findes et andet – ret markant – opus, nemlig “Bloodstar”. Den er i sort/hvid og indeholder det flotteste gråtonearbejde, jeg nogensinde har set. I sig selv er historien en adaptation af, en fantasi over, Robert E. Howards “Valley of the Worm”, og mere eller mindre lokalt genkalder man sig beretningen om Sigurd Fafnersbane. Michelangelo, Wagner og norrønt sagastof! Hjerte: – hvad vil du mere?
I den “politiske korrektheds” navn – idet man holder sig for øje, ikke at gøre sig skyldig i “micro-agressions” – kan man selvfølgelig godt have en bornert indstilling til “pik&patter” i Corbens univers. Jeg synes bare ikke det er et frugtbart perspektiv, så meget mere som at sammenligningen med Karl Marx i forhold til “Den Store Historie” er ret håbløs, eftersom Corben næppe var marxist. Og ikke et ondt ord om Karl; jeg er sikker på at hele den dialektiske materialisme, der udfolder sig i “Den” ville betage ham.
Ihvertfald: – smadder god påtkast, som jeg lyttede til med den allerstørste fornøjelse.
Jeg håber ikke at have trådt nogen over tæerne, og i så fald undskylder jeg (det var ikke sådan ment), men der står “skriv et svar”. Så det gjorde jeg –
bedste hilsner Henning
Tak, Henning, for respons! Jeg håber en af de andre, som deltog i optagelsen, måske kigger forbi. I mellemtiden noterer jeg mig det med CiDopey… uden at have læst historien, forekommer det mig svært at komme udenom DOPE som komponent af titlen, men det udelukker selvfølgelig ikke at der er mere på spil.
Nej! “Dope” kommer vi ikke udenom – ti 100 enig! Men i mange af Corbens kortere historier, genkender man noget Philip K. Dicksk om “illusionen bag illusionen” eller “virkeligheden bag illusionen”. Og også Dick er ude i noget med “stoffer”, den ene gang efter den anden. Men “hva så mæ” “Fagre Nye Verden” eller Lems “Fremtidskongressen”?
Iøvrigt mener jeg at Corben også havde en meget poetisk åre, som kommer til udtryk i f.eks. “You’re a big girl now”, “Homecoming” og “Within you, Without you”.
Og vi må se om der er nogle der kommer forbi. Ihvertfald tak for svaret.
hilsen Henning
Jeg blev fra første øjeblik slået bagover af Corbens tegninger dengang i halvfjerdserne. Men renæssance menneske var han vel ikke. “Renæssance mennesker” er i min fortolkning folk som Leonardo da Vinci og Alexander von Humboldt, der beskæftigede sig med både kunst og videnskab og udmærkede sig på begge felter. Corben var “blot” en fantastisk og egenrådig kunstner.
Hej Jørgen
Du har fuldstændig ret. Det var lige “popsmart” nok, at udnævne Corben til RM. Ja/Nej – jeg tænkte primært på hans grafiske udtryk, der muligvis bedst kan forstås netop ifht renæssance-kunst. Corben går bare lige skridtet videre og laver nogle “konsekvensberegninger” af det u-udtalte, det “fornudte”.
Men jeg giver dig ret, som sagt: – den var lige hurtig nok 🙂
Resten af min primære kommentar står jeg (dog) stadig inde for.
Hej Henning
Og her er jeg helt enig med dig. Corben var en gudsbenådet kunstner og hans fyldige kvinder og mænd var en fryd for øjet, og på den måde var han netop meget beslægtet med de store renæssancekunstnere. Han formåede at modellere en tredimensionel figur på det flade ark. Det er stor kunst og håndværk, der i min verden er det samme.
Nummer 9 er et tegneseriemagasin for alle med interesse for tegneserier, den niende kunstart, som de siger i Frankrig. Vi bringer anmeldelser, nyheder og baggrundsstof, som henvender sig til nye såvel som garvede tegneserielæsere.