CENSUR Det blev en international nyhedshistorie, da Art Spiegelmans Maus for et par uger siden blev strøget af pensumlisten og fjernet fra skolebibliotekerne i McMinn County, Tennesse. Historien fik markante konsekvenser, da Whoopi Goldberg øjeblikket efter blev suspenderet fra det store amerikanske debatshow The View for i debatten om Maus at sige, at Holocaust ikke var et raceanliggende (og undskyldte i flere omgange, se mere her). Maus nød godt af virakken og røg ind på Amazons boghitlistes førsteplads og i Danmark ryddede DR2s Deadline en hel udsendelse til rent Maus-fokus.
Radio Rackham byder i den anledning på et dobbeltperspektiv – først diskuterer Matthias Wivel, Frederik Storm og Thomas Thorhauge censurproblematikken, som i USA er meget mere omfattende end sagen om Maus, men også baggrunden for trangen til censur, frygten for at forkerte ideer påvirker børn og svage sjæle.
Andet perspektiv er klassisk værkfokus på Art Spiegelmans stadig helt friske tegneserie- og Holocausthovedværk, som diskuteres ud fra alle relevante synsvinkler – hvorfor lykkes den tilsyneladende primitive tegnestil så godt? Hvorfor er portrættet af faren, Vladek Spiegelman, et af tegneseriehistoriens mest fascinerende og vellykkede? Hvorfor mus og katmetaforik mod alle odds er et genialt træk? – og naturligvis, til allersidst i udsendelsen (gemt bag spoilervæg), hvorfor slutningen i Maus er blandt de allermest følelsesfulde og bevægende slutninger i tegneseriehistorien, faktisk tårefremkaldende?
Lyt her via SoundCloud eller hent udsendelsen på Spotify, iTunes, Google Podcasts eller Podimo. Skud til DJ Cars10 for musikken! Radio Rackham er støttet af Statens Kunstfond. Musik af DJ Cars10.