FOKUS Manga er atter ‘mainstream’, og muligvis den sidste mainstream tegneseriemediet kan smykke sig med. Hver syvende solgte bog i Frankrig er en manga-pocketbog, og den nordamerikanske tegneserieindustri er massivt domineret af manga. De fleste store hits læses ellers gratis, enten som legitime freebies eller bare som piratprodukter. Manga og dens levende billeder-tvilling anime fanoversættes og -tekstes nemlig lynhurtigt i den vestlige verden. Hvilket tilsyneladende er en del af formens ekspansive kommercielle strategi, ikke en trussel.
Radio Rackham stiller skarpt på nogle af tidens allerstørste shonen-mangaer (mangaer til drenge, men reelt med en mere divers læserskare) : Eiichiro Odas One Piece – den største af dem alle, angiveligt med 516 millioner fysiske eksemplarer fordelt på 61 lande, Hajime Isayamas Attack on Titan – en af dem, der får fansene helt op at køre foruden også en af de allerstørste sællerter, og den nyere Chainsaw Man af Tatsuki Fujimoto – som værterne på Radio Rackham har et svagt punkt for.
I studiet har Radio Rackham besøg af to tændte eksponenter for mangaens ‘generation 1’ i Danmark – dem, der voksede op med Naruto og Dragon Ball i Danmarks Radio og Carlsens manga-pocket-bøger i Bog &Ide til ægte lommepengepriser. Det er datalogi-studerende Jakob ‘Manga’ Karrer og psykologistuderende Andreas Thorhauge (søn af Thomas), som med stort overblik gør Radio Rackham og lytterne kloge på hvad der er på spil i moderne manga – og vi dykker dybt ned i de tre nævnte serier – og hvorfor afhængigheden af næste kapitel af yndlingsmangaerne føles så intens. Og, ikke mindst, hvorfor Attack on Titan er BEDRE end Watchmen, Akira og Dune.
Lyt med i det seneste hæsblæsende afsnit af Radio Rackham og bliv klogere på tegneseriefænomenet, der bare vokser og vokser mod total verdensdominans.
Radio Rackhams podcast-arkiv kan findes på SoundCloud, iTunes, Spotify, Google podcasts og Podimo. Følg Radio Rackham på Instagram; tilgå Rackhams historiske arkiv her, musik ved DJ Cars10. Radio Rackham er støttet af Statens Kunstfond.