Årets bedste tegneserier blev hyldet ved et festligt Ping-show den 15. juni på Hotel Cecil i København. Her er vinderne i de syv kategorier.
BEDSTE DANSKE TEGNESERIE: Death Save af Rune Ryberg (Forlæns)
Juryens begrundelse:
“Rune Rybergs ”Death Save” vinder Pingprisen for bedste danske tegneserie 2019 i kraft af en stilsikker, fuldent syntese af det gamle og det ny, det sikre og det sære. Værket rummer eviggyldige temaer som venskab, drømme og kærlighed. Men også en mærkelig, selvdestruktiv lilla gekko i rullekrave.
I et farvefuldt, udsyret 90’er-København befolket af antropomorfe dyr følger vi flipperkammerarterne Rick & Bass i forsøget på at ’blive til noget’ og på for alt i verden at undgå kedsomheden.
Det er en vild, sorgløs ungdomshistorie fortalt med stor energi, indlevelse og nostalgi. Men under overfladen lurer også ungdommens svære livsvalg og et højspændt psykologisk mørke, som kaster dybere eksistentielle skygger over fortællingen.”
BEDSTE INTERNATIONALE TEGNESERIE PÅ DANSK: Skamløs – rebelske kvinder der ændrede verden af Pénélope Bagieu (Cobolt)
Juryens begrundelse:
Indtil for ganske nylig var magt og hæder en mandesag. Kvinder var udelukket fra det offentlige liv, og gjorde de sig endelig bemærket uden for hjemmet, blev de overset, hånet eller mistænkeliggjort.
Med Skamløs har Pénélope Bagieu sat sig for at rehabilitere 15 historiske kvindeskikkelser, der levede livet præcis som det passede dem.Lige fra Wu Zetian, den første og eneste kvindelige kejser af Kina, til den skæggede dame Clementine Delait, der blev et sexsymbol i første verdenskrigs skyttegrave.
Nogle af dem forandrede verden. Andre insisterede blot på at leve et liv, de selv havde valgt. Men de trodsede alle tidens konventioner og gik uforfærdet deres egne veje.
Bagieus vidunderlige streg bringer de ukuelige kvinder til live med vid og charme. Hendes miniportrætter giver på rekordtid en fornemmelse af, hvem de her mennesker var, og hvorfor de gjorde, som de gjorde.
Man lukker Skamløs med en fornemmelse af at have fået 15 nye personlige helte. Derfor er den årets bedste internationale tegneserie på dansk.
BEDSTE INTERNATIONALE TEGNESERIE: Sabrina af Nick Drnaso (Drawn & Quarterly)
Juryens begrundelse:
Da unge Sabrina bliver offer for en sindsforstyrret morder, står hendes kæreste og familie sønderknuste tilbage. Overvældede af sorg famler de efter mening i en verden, hvor alt kan blive taget fra dig når som helst – selv livet.
Ondt bliver værre, da en video af det bestialske mord begynder at cirkulere på internettet, hvor tosser og trolls fortolker den, som Fanden læser biblen.
Nick Drnasos Sabrina foregår i en postfaktuel verden, hvor virtuelle fællesskaber definerer deres egne sandheder – uafhængigt af fakta og sund fornuft. Den verden er desværre vores verden.
Drnaso tegner Sabrinas efterladte som buttede Playmobil-figurer og fortæller sin historie gennem små, underspillede sekvenser. Alligevel, eller netop derfor, ormer hans fortælling sig ind under huden på læseren, hvor den sætter sig som et dybt ubehag.
Med Sabrina holder Drnaso et spejl op foran en verden, hvor virkeligheden er til diskussion og empati er i restordre. Det er et mesterligt samtidsportræt – og årets bedste internationale tegneserie.
BEDSTE BØRNE/UNGDOMSTEGNESERIE: Lonely Journey af Ida Rørholm Davidsen (Cobolt)
Juryens begrundelse:
Ida Rørholm Davidsen modtager årets Ping Pris for bedste børne- eller ungdomstegneserie, fordi hun med sin debut Lonely Journey formår at skildre unge Annas ensomhed og outsiderstatus, så den føles troværdig, hjerteskærende og ægte.
Ida Rørholm Davidsen placerer Anna i uoverskuelige, øde bylandskaber, der afspejler hendes sindstilstand og som står i kontrast til den lyse, farverige computerverden, som hun søger tilflugt i. Det er muligvis et klassisk virkemiddel, men det fungerer rigtig godt.
Den naivistiske streg og de og sarte pasteller resulterer i en æstetik, der emmer af ung pige, hvilket understreger tegnerens loyalitet over for både hovedpersonen og målgruppen.
Lonely Journey er en trist og rigtig fin tegneserie om ensomhed og følelsen af utilstrækkelighed, men det er også en tegneserie, der giver læseren et blik ind i et ungeliv, som mange sikkert kan nikke genkendende til og den har en understrøm af håb, repræsenteret ved klassekammeraten Niels.
BEDSTE DANSKE NETTEGNESERIE: Betsy and the mutant scouts af Tor Fruergaard og Sissel Dalsgaard Thomsen
Juryens begrundelse:
Børnevenlig splatter. Betsy and the mutant scouts er historien om tykke oversete Betsys kamp mod en deling muterede monsterspejdere.
Tror vi i hvert fald. For så langt er Tor Fruergaard og Sissel Dalsgaard Thomsen endnu ikke nået med deres fortløbende historie.
Men det der er udkommet sprudler af humor, hjerte og en ordentlig dosis derudad-energi. Fortalt i en cartoony streg og med fuld udnyttelse af nettets muligheder, blandt andet ved at bruge animerede tegninger. Som for eksempel når atomkraftværket springer i luften, eller en spejderdreng brækker tarmene ud.
På en sjov måde.
Der er internationalt snit over Betsy and the mutant scouts. Det er årets bedste danske nettegneserie.
BEDSTE DANSKE DEBUT: Det rette element af Line Høj Høstrup (Forlæns)
Juryens begrundelse:
Den unge kvinde Ellen drømmer om et perfekt liv i et perfekt hus, da hun bliver ramt af en invaliderende dødelig sydom. Hvad gør hun så?
Den stenhårde præmis forløser Line Høj Høstrup elegant og rørende i sin debut “Det rette element”. For hun kan tilsyneladende det hele, hende Line: skabe personer og skrive replikker der synes ægte, sømløst struktere en historie i flere lag, og lade farverne frækt fortælle med. Debutant måske, men håndværket, det kan hun.
Det er en smukt forløst historie, der på en gang er eksistentiel (for hvad er egentlig det vigtige i vores liv?), og handler om i dag, hvor især mange unge vil leve perfekte liv, og ikke ved hvad der rammer, når virkeligheden i al dens uretfærdige uperfektion ramler ned over dem.
“Det rette element” er årets danske debut.
ÅRETS JOURNALISTISKE TEGNER: Philip Ytournel, Politiken.
Juryens begrundelse:
Philip Ytournel er en klassisk avistegner med et twist. Der er en helt særlig nerve i hans naivistiske og let genkendelige tegnestil, og han har et naturligt flow, som om han aldrig har lavet andet. Man fornemmer vindsuset når han med imponerende fart sprøjter tegninger ud på stribe.
Han har en sjælden satirisk og humoristisk sans og en skarp indsigt, og hans evne til at udstille politiske begivenheder og skælles al spin af dem er uovertruffen. Cut the bullshit princippet.
Ytournel evner også de store featureartikler, med myldertegninger man kan gå på opdagelse i. Hans simple sorte steg fungerer ikke kun på avisprint, men også i kampagnemateriale, digitalt og på Sociale Medier.
Han er blevet et synonym med Politiken og er allerede blevet en af de største avistegnere landet har haft. Han er også årets journalistiske tegner.
Desuden modtog Fahrenheit-forlægger Paw Mathiasen PINGPRISENS ÆRESPRIS. Læs om den her.