Vinyl- og tegneserieelsker Lars Offersen har fundet 10 danske album-covers, tegnet af tegneserietegnere – fra Claus Deleuran til Hergé.
Mine favorit hobbies er vinyler og tegneserier. Og når disse mødes, er det dejligt. Så her har jeg lavet en liste med tegneseriecovers til danske vinylalbums.
Hvad er et tegneserie-vinylcover? Til denne artikel har jeg valgt covers der enten er tegnet af tegneserietegnere, eller som har et tydeligt tegneserieudtryk – fx ved at bruge en tegneserieagtig streg, havde kendte tegneseriefigurer med, eller ligne en tegneserie.
Skilfinger: Skilfinger (Sonet 1978)
Cover: Claus Deleuran
Claus Deleurans tegninger er i mine øjne de bedste, de sjoveste og de mest stemningsfulde danske, der er begået – basta!
Han var i særklasse og derfor var vi mange, der så frem til forfatteren Christian Mongaards flotte biografi, der udkom i november 2023.
Den indfrier forventningerne, og har masser af eksempler på Deleurans brede virke – dog ikke nogen af de pladecovers han tegnede.
I bogen fremgår det flere steder, at venstrefløjen gjorde stor brug af den imødekommende Deleurans store talent – uden forventning om medfølgende faktura. Hans indsats blev en donation i en større sags tjeneste.
Jeg ved, at bands som Skilfinger og Hos Anna har benyttet sig af ham. Om de betalte honorar ved jeg intet om.
Når jeg lytter til Skilfingers selvbetitlede debut i dag fornemmer jeg et tidsbillede, der lukker sig om sig selv fra slut 70’erne. Inden da var to af gruppens medlemmer, brødrene Jens og Niels Hofman med i bandet Janus og Venner. De lavede kun et album, Med udsigt til regn, men det var noget helt andet. Flot tidløs rock! Netop digitaliseret så det kan streames.
Coveret til Skilfinger hører ikke til Claus Deleurans største værker, men genkendelsen af hans tegninger er altid en fornøjelse.
Stig Møller: Sikke’ n dejlig dag (Pladecompagniet 1994)
Cover: Storm P (Robert Storm Petersen).
I 1994 var Stig Møller igen topaktuel. På det tidspunkt var det tæt på 20 år siden han sidst havde udgivet et album som soloartist. Stig Møller er et ikon i dansk rockmusik. Han var guitarist i bandet Steppeulvene, der i 1967 som de første indspillede rockmusik på dansk med det legendariske album Hip.
I 1994 var det især titelsangen Sikke’n dejlig dag der hittede, men også hans udgave af Jeppe Aakjærs Jeg er havren blev spillet i radioen.
Samme år udgav Kim Larsen soloalbummet Hvem kan sige nej til en engel, og på det findes en hyldestsang til Stig Møller: Old Hippie.
Coveret til Sikke’n dejlig dag er af Danmarks første store tegneserietegner, Robert Storm Petersen, kendt som Storm P. Det er ikke en tegneserietegning, men et maleri i tegneserie-stil – et klassisk og meget smukt Robert Storm Petersen-motiv, der viser eneren der tør gå egne veje.
Gasolin’: Gasolin’ (CBS 1971)
Cover: Hergé’
I kender sikkert historien? Jeg fik den genopfrisket i 2018, hvor den blev omtalt i forbindelse med Brandts store Hergé-udstilling.
På et pressemøde for Hergé i København i 1971 blev Tintin-tegneren flere gange afbrudt af en insisterende og charmerende fyr i flippet tøj: Det var sangeren Kim Larsen. Lokalet var fyldt med fornemme mennesker med designerbriller, Rolex-ure og vandkæmmet hår, og de blev vidner til Kim Larsens tak til Hergé: ”Thousand thanks”, lød det med tyk dansk accent.
Takken skyldtes, at Hergé havde givet Kim Larsens band Gasolin’ tilladelse til at bruge en tegning fra De 7 krystalkugler på coveret af deres debutalbum Gasolin’ i 1971, hvorfra man især husker åbningsnummeret Langebro.
Historien er fantastisk, ikke mindst fordi det var en stor ære at Hergé” ville tillade et ukendt dansk rockband at bruge en af hans tegninger. Set med nutidens øjne, er det svært at forstå at det lod sig gøre. Rettigheder fylder meget!
Det er i dag tæt på utænkeligt at et ”brand” i den kaliber som Hergé var og er, vil tillade brug af sit artwork i en udgivelse, som intet har med Tintin at gøre – og så ganske gratis!
Mogensen & Co: Strudse og kameler (Sonet 1975)
Cover: Chris Olesen
Mogensen & Co med Jørgen Mogensen i forgrunden var et dansk band som udgav to lp’er i henholdsvis 1975 og 1976. Musikken er glad pop med paralleller til Shu-bi-dua og Bamse.
Mest kendte sang er titelnummeret Strudse og kameler. Forfatteren Dan Turéll, der jo også var glad for tegneserier, har skrevet to af teksterne på albummet.
På albummets cover, tegnet af ukendte Chris Olesen, ses Turéll til hest, nederst til venstre. På coverets ses også Batman, Fantomet og en smuk blondine (jungedronningen Sheena, måske?) i et intimt trekantsdrama. Beskueren må selv konkludere, hvad det dog kan ende med! Men i nuet er det Batman, der er i førertrøjen.
Per Vers: Praksis (Mixed Ape Music 2023)
Cover: L’Amour Surpreme
I Danmark udgiver rapperen Per Vers fine ting, hvor covere og musik ofte indgår i en symbiose. Seneste udgivelse udkom lige op til jul i 2023. Det er en dobbelt LP, i rød og gul vinyl, hvor der deles gavmildt ud med lyd og det visuelle.
Lydsiden er en blandet landhandel med meget forskelligt materiale. Som bosat i Sønderjylland elsker jeg Ae Sproch -Sønderjysk parlør, og også Mit værste måltid er fremragende.
Visuelt er coveret lavet som forsiden på en superhelte tegneserie med Per Vers selv som firearmet superhelt. Det er tegnet af den amerikanske gadekunstner mm. L’Amour Surpreme, hvis tegninger ofte er inspireret af tegneserier og superhelte.
Bamse: Bamsesangen (Sonet 1986)
Cover: Rune Andréasson
Et cover for det yngre segment – eller for de, der som børn i 1970’erne og 80’erne læste historierne om Bamse i tegneserieformat.
Bamse er verdens stærkeste og rareste bjørn, og i den svenske serie følger vi Bamse og vennernes oplevelser ude og hjemme.
Sangeren Bamse, alias Flemming Jørgensen, sang i 1986 titelmelodien til den danske udgave af TV serien om Bamse. Flemmning ”Bamse” Jørgensen havde et stort publikum og det vil formentlig være svært at finde kendere af hans musik, som ikke vil kunne pege på mindst en sang som egentlig er ret god.
Coveret er af den svenske tegner bag Bamse, Rune Andréasson.
Troels Trier: Kys Frøen (Sonet 1977)
Cover: Troels Trier
Den alsidige Troels Trier, som stadig er aktiv kunstner (født 1940), har gennem mere end 50 år sat stor præg på Danmark. Bl.a. med musik, politik, billedkunst, keramik – og tegneserier!
Troels Trier laver ofte små sammenhængende historier med maling og pensel, hvor tegneserierammer indgår, og udgav også i 1972 tegneserien Røde bjørn i rummet. Derfor tæller hans selv illustrerede cover til Kys Frøen med her på listen.
Troels Trier fik sit gennembrud med Røde Mor Rockcirkus i 1970’erne og sit (måske mere) folkelige gennembrud på tværs af publikums alder og politiske skel med sin hustru, netop afdøde Rebecca Brüel i 1980’erne.
Kys Frøen er fra den mellemliggende periode, hvor han primært optrådte som solist. Personligt har jeg altid haft stor kærlighed til sangene Kys din frø og Idioten.
Kim Larsen & Kjukken: Kim Larsen & Kjukken (Medley 1996)
Cover: Helge Hall (Knud-Erik Rønstrup)
Kim Larsen tog afsked med hovedstaden og bosatte sig midt i 1990’erne i provinsen. Han etablerede sig privat og musikalsk med nye forbindelser i Odense.
Det fremragende album, som gik forud for Kim Larsen & Kjukken, Hvem kan sige nej til en engel, indikerede både med titel og øvrig indhold et opbrud.
Det blev farvel til bandet “Bell Star” og velkommen til “Kjukken”, der udover Kim Larsen bestod af 3 fynske musikere.
Bandnavnet Kjukken er taget fra Helge Halls tegneserie Kjukken fra 1930’erne. Figuren Kjukken, der ses på coveret, har ligheder med Tintin, bærer blød kasket, pludderbukser og jordemodertaske. Tegneren Helge Hall er også kendt for stribeserierne Hans og Grete og Nullerten, den sidste om en sporvogn og dens passagerer.
Monrad & Rislund: Det Er Danmark (Medley 1988)
Cover: Ole Fick
Ligesom Troels Trier kan Ole Fick betegnes som multikunstner, Han er uddannet grafiker/tegner, men er også musiker, skuespiller, komponist, satiretegner, surrealist mm.
Ole Fick har leveret et stort antal pladecovers til danske bands og solister. F.eks. Jacob Haugaard, Holst, Helmer & Dalager og Burnin Red Ivanhoe.
Ole Ficks værker indgår under den nye kunstretning: Humorisme. Vi er mange, der kender ham som Dr. Leo Lummerkrog med Monrad & Rislund, der startede som Totalpetroleum. De var kendt for at være meget satiriske med sort humor.
Før da og vistnok stadigvæk var/er han guitarist og sanger i jazz-rockbandet Burnin’ Red Ivanhoe. Bandet er (så vidt vides) ikke opløst, men bestod i storhedstiden 1969-74 af en række af Danmarks dygtigste musikere.
D.A.D.: Soft Dogs (Medley 2002)
Cover: Søren Alfred Olsen
D.A.D. er bandet hvor musik og tegneserie smelter sammen. Oprindeligt hed de Disneyland After Dark og det er mere og andet end et navn.
Det ses f.eks. i deres musikvideoer: It’s After Dark er fyldt med sære Disney-lignende rekvisitter, Girl Nation har tegnesefilmsekvenser og Bad Craziness bruger Claymation.
Bandet blev sidst i 80’erne omdøbt til D.A.D for at undgå en potentiel konflikt med Disneykoncernen. I de små tyve år der var gået siden Gasolin’ debuterede med en Hergé-tegning på coveret, var der sket noget med virksomheders ønske om at beskytte deres brands.
D.A.D. Opnåede med albummet No Fuel Left For The Pilgrims et internationalt publikum. Pladen udkom globalt med D.A.D trykt på coveret, mens den danske udgivelse en sidste gang var med Disneyland After Dark.
Søren A. Olsen fra MANDOVERBORD er en grafisk designe, der har lavet pladecovers, musikvideoer, merchandise, scenografi, pressefotos mm. til en række af de største kunstnere i Danmark. Deriblandt de fedeste D.A.D pladecovers: Monster Philosophy, Soft Dogs, Helpyourselfish m.fl.
D.A.D. er et af de relativt få danske bands der har opnået et internationalt gennembrud. D.A.D. er derfor en passende overgang til den kommende artikel, der bliver med udenlandske pladecovers tegnet af tegneserietegnere.
***
Det var de 10 tegneserie-vinylcovers jeg har valgt. Der er naturligvis flere.
Disse er eksempler på, at fornøjelsen ved at være vinyl og tegneseriesamler kan gå op i en højere enhed. Det er en visuel, men også en fysisk glæde. Det at bladre i et tegneseriehæfte eller holde et pladecover på 31×31 cm kan ikke erstattes med en digital løsning!
Det er i øvrigt interessant at konstatere at pladeselskabet Sonet, der eksisterede i perioden 1957-1990 er ophavet til 4 af de 10 farverige udgivelser jeg har omtalt. De stod også bag Mascot-udgivelser som var børneplader (også ofte med illustrative og farverige covers) og så ditto Storyville med jazzudgivelser.
Overholdt jeg præmissen?
Er Per Vers-coveret tegneserie eller er det nærmere popkunst? Tæller Troels Trier som tegneserietegner? Skal Gasolin’ med når tegneren er belgiske Hergé?
Og hvor er f.eks. en tegner som Peder Bundgaard, der bl.a. tegnede ”Rockmule”-coveret til Gasolin’ 2, og også har lavet tegneserieinspirerede covers til bl.a. TV2 og Voxpop?
Jeg er stor fan af Peder Bundgaard, men jeg tænker dog ikke, at han er tegneserietegner. Jeg har dog denne tegning af ham:
Nå! Musikken er dansk og der vil altid kunne argumenters for det ene og det andet. Sådan er det når vi bevæger os i grænsefeltet i tegneserierammen på kant af småt brændbart.
Læs med når Volume 2 med udenlandske udgivelser snart udkommer – her på Nummer 9!