Feminichen har talt med Kristine Tiedt, tegneserieskaber og medstifter af det feministiske netværk YNGEL, der har ambitioner om at skabe et inkluderende og udviklende rum for fremtidens danske tegneserier.
Copenhagen Comics stod i feminismens tegn for mig i år (stor overraskelse). Jeg var på scenen med Tegneserieuniversitetet for at tale om digitalisering og demokratisering af adgang til tegneserier, jeg modererede et panel om feministiske tegneserier og interviewede Liv Strömquist. Ind imellem alt det og lidt tegneserie-indkøb fandt jeg også tid til at tale med Kristine Tiedt, kendt som krille_krille_krille på Instagram og medstifter af det feministiske tegneserienetværk YNGEL.
”YNGEL er et feministisk netværk for alle, der er interesserede i tegneserier og feminisme,” fortalte hun mig over en kop kaffe. ”Vi er primært kunstnere indtil videre – men der er også anmeldere, akademikere og andre aktører blandt vores medlemmer. Vi er omkring 60 passive medlemmer i vores facebookgruppe, plus en håndfuld, der er meget aktive.”
YNGEL blev stiftet i marts 2018, men har trods sin unge alder allerede nået at stå bag en mængde arrangementer i og omkring det danske tegneseriemiljø. YNGEL har deltaget på Roskilde Festival, den feministiske festival Talk Town og besøgt Malmö Universitet, der har en tegneserieuddannelse. Derudover har de lavet en masse workshops, de fleste af dem om, hvordan man laver feministiske tegneserier og zines. Idéerne er mange og meget præget af, hvad der interesserer medlemmerne af netværket, fortalte Kristine:
”Vi er meget åbne for aktiviteter af forskellig art og laver det, vi synes virker sjovt eller spændende. Før jeg lavede tegneserier, arbejdede jeg med events og musik, så jeg vil rigtigt gerne lave mere med tegneserier og musik. Jeg elsker at arbejde med eksperimenterende elektronisk musik og synes, at det kunne være fedt at kombinere med tegneserier på en eller anden måde, for eksempel med live-tegning.”
Der er gode muligheder for at tale om normkritik og stereotyper, når man arbejder med tegneserier, hvilket er fedt at lave med et ungt publikum
På Copenhagen Comics afholdt YNGEL en normkritisk zine-workshop for unge. Jeg spurgte Kristine, hvordan det arrangement var kommet i stand.
”En af os kendte nogen, der var med til at arrangere børne- og ungeområdet, så det var lidt tilfældigt – men vi vidste, at vi gerne ville være til stede på festivalen, så det var en fed mulighed! Jeg har ikke så meget erfaring med at undervise børn, da jeg egentlig kun underviser voksne i tegneserier, men vi har kørt en del workshops før. Det er sjovt at lave, sjovt at introducere nogle nye mennesker for formen og inspirere dem til at begynde med at lave tegneserier. Og så er der gode muligheder for at tale om normkritik og stereotyper, når man arbejder med tegneserier, hvilket er fedt at lave med et ungt publikum – men vi vil gerne lave dem for alle aldersgrupper!”
YNGEL minder på nogle punkter om initiativer som det svenske Dotterbolaget eller finske FemiComics, men er langt nyere. Kristine blev medlem af Dotterbolaget mens hun gik på Serieskolan i Malmö, men ønskede sig et dansk netværk:
”Faktisk overvejede jeg at lade det blive ved det og rette mig mod et svensk publikum, men jeg vil gerne lave tegneserier til et dansk publikum. Jeg havde dog svært ved at finde et publikum, der forstod de emner, jeg arbejder med – sexisme, køn, seksualitet, moderskab, vold mod kvinder. Det er stadig emner, der bliver betragtet som ’niche’, især når det bliver kombineret med en streg som min, der er meget ’cartoony’. Det bliver betragtet som meget ’undergrund’, hvad jeg egentlig ikke synes, at jeg er. Så jeg ville gerne finde nogle sparringspartnere som jeg kunne udvikle mig sammen med. Det at lave tegneserier er hårdt og tidskrævende og kan være meget ensomt – og det bliver så meget bedre, hvis man har nogen at spille bold med. Der er mange, der laver tegneserier, men vi sidder meget geografisk spredt og kan have svært ved at finde hinanden. Mange holder op med at lave tegneserier fordi de mangler støtten fra et miljø.”
Vi talte også om, hvordan det danske tegneseriemiljø ændrer sig i disse år, hvor flere tegneserieskabere etablerer sig via sociale medier og hvor nye stemmer og stilarter vinder frem i danske tegneserie. Kristine nævnte Halfdan Pisket, Anna Degnbol og Signe Parkins som eksempler på kunstnere, hun ser som nogen, der både udfordrer og omformer ’mainstream’ i danske tegneserier. Vi talte om opblomstringen af mikroforlag og små kunstforlag, der giver nye muligheder for at udgive tegneserier. Og så talte vi om de kommende årgange på Grafisk Fortælling, der udvikler en masse nye tegneserieskabere med forskellige udtryk og ambitioner. Igen kom vi ind på vigtigheden af at have netværk for kunstnere, der gerne vil etablere sig og sparre med ligesindede:
YNGEL er blandt andet til for at støtte op om dem, der starter og har svært ved at finde fodfæste.
”YNGEL er blandt andet til for at støtte op om dem, der starter og har svært ved at finde fodfæste. Der er så mange muligheder for at udtrykke sig gennem tegneserier, det er et miljø med stort potentiale for at blive internationalt hvor man kan drage inspiration fra alle mulige mennesker uafhængigt af sprog og kontekst. Miljøet er virkelig ved at åbne sig og rummer nogle fede mennesker. YNGEL er et sjovt og virkelig hyggeligt forum, hvor vi støtter op om hinanden – og vi er som sagt åbne for alle, der måtte være interesserede!”
YNGEL holder en workshop i at lave feministiske tegneserier I MORGEN (fredag den 10. maj 2019) kl. 16 på festivalen Talk Town. Du kan finde mere info her – den er gratis og åben for alle interesserede, uanset erfaringsniveau!
Du kan ansøge om at blive medlem af YNGEL her.