En lynsmut ud på det store vide tegneserieinternet – med tegneserievidenskab, klasseinterviews, Rob Liefeld-filmatiseringer og mere.
Ikke meget fangede linkredaktørens øje i denne uge, men her er det, der gjorde:
The Comics Reporter’s uforlignelige tegneserieveteran Tom Spurgeon afsluttede sin årlige omgang “Holiday Interviews”, og her er den komplette liste. Et par highlights blandt de 23 lange, grundige tegneseriesamtaler: Mark Waid (Daredevil og meeeget mere) uden filter, indietegner Tom Hart reflekterer over sin generation af serieskabere og Derf Backderf fortæller om sin isnende “Dahmer”-biografi. Men der er timevis af glimrende læsestof at kaste sig ud i, ingen grund til at begrænse sig.
Eller du kan forvisse dig om, hvorfor tegneserier er et videnskabeligt studie værd.
Ovre i Canada funderede Hark! A Vagrant-tegner Kate Beaton i den forgangne uge over, om uddannelse er pengene værd. Den centrale afvejning i begavede Beatons indlæg er ikke nødvendigvis direkte relevant for en dansk læser, blandt andet er der åbenlyst store forskelle på, hvad uddannelse koster i kroner og ører for studerende dér og her. Alligevel falder der masser af gode pointer af undervejs, som aspirerende serieskabere alle, der har til hensigt at tage en uddannelse, hvor jobmulighederne i den anden ende ikke er naturgivne, kan have glæde af. F.eks.:
Go in knowing what you want. It’s ok to change your mind, but don’t waffle, don’t lie to yourself […] ANY PLAN IS BETTER THAN NO PLAN, EVEN IF IT SEEMS FAR-FETCHED. If I had had the confidence to pursue SPECIFIC and USEFUL career paths like character design, storyboarding, etc. I would have been far more prepared and I’d be a way better artist today. It is FAR better to pursue your pipe dream with vigor than to halfass something you took as a compromise.
Eller man kunne slå et smut forbi Ron Perazzas Comic Book Think Tank, hvor web-innovatoren sammen med legekammeraten Daniel Govar eksperimenterer med nye måder at lave digitale tegneserier på. De seneste prototyper bruger hh. en slags dynamisk split screen-teknik og time lapse-panorering, og de er hverken revolutionerende eller uinteressante.
Til sidst en fjollet pseudo-nyhed at gå på weekend med: Rettighederne til 90’er-fænomenet Rob Liefelds herostratisk berømte “The Godyssey”-historie – hvor hårdkogte udgaver af Jesus og Zeus slår på tæven for at vinde menneskenes gunst (!) – er blevet opkøbt med henblik på at producere en filmudgave. Den lader vi lige stå et øjeblik …