Eksorcisme og hashtåger med fuld knald på den digitale farvelade i en sær og original serie om ejendomsmæglere og spøgelser. Velkommen til Red Light Properties, Miami.
Hjemsøgte huse er nok en ejendomsmæglers værste mareridt. En fuldstændig usælgelig vare, der kun bliver sværere og sværere at komme af med, som årene går. Men ikke for Jude og Cecilia Tobin, der driver et helt særligt firma. Jude er nemlig i dén grad i kontakt med åndeverdenen (især når han har røget en bønne eller tre), og den evne bruger de to til at gøre tidligere usælgelige ejendomme noget mere attraktive for potentielle købere. Aldrig har en eksorcisme været mere profitabel.
Desværre er der problemer i det palmerige paradis, da Cecilia har opdaget den lidt for offentlige blog, hvor den halvkvabsede, kiksede og ikke specielt kvikke Jude har skrevet lidt for åbent og ærligt om deres ægteskabelige problemer. Cecilia er en skrap dame, der ikke finder sig i pis, så nu er ægteskabet slut. Der er dog ikke nogen forretning uden Jude, så det professionelle forhold fortsætter. Ikke uden problemer.
Det første nummer af serien starter med det ægteskabsknusende skænderi, og i det hele taget kører serien helt i sit eget, stenede tempo. Den overnaturlige præmisse sniger sig langsomt ind på historien i det første nummer. Det er lige så meget seriens kiksede og yderst menneskelige persongalleri af randeksistenser og hustlere, der er seriens egentlige fokus. Der er skruet helt op for pangfarverne og ind imellem gakker serien ud i psykedeliske trips, der sært nok glider fint sammen med den yderst snakkesalige hverdagshistorie. En overnaturlig indie-stoner-komedie, der foregår i sit helt eget univers, der alligevel er ret genkendeligt. Der er ikke en fast formular for seriens kapitler. Nogle handler om eksorcismer og forretningssiden af Red Light Properties, imens andre kapitler udelukkende består af samtaler imellem figurerne.
Det virker lidt som om, at Dan Goldman er ret ligeglad med, hvordan en tegneserie normalt ser ud. Han blander håndtegnede figurer med fotografiske baggrunde og computergenerede møbler, biler og huse, og det burde ikke virke. Men det gør det nu alligevel. Seriens ”kulisser” kommer til at fremstå kunstige og som et forvrænget billede af de tomme, plasticfyldte og sjæleløse spøgelsesbyer, som mange mennesker kalder deres hjem. Hvis man skal være så fræk at bruge en anden tegneserie som reference, så minder det om den yderste konsekvens af det kunstige forstadshelvede, som Enid og Becky bebor i Daniel Clowes’ vidunderlige “Ghost World” (ikke at jeg på nogen måde sammenligner de to seriers kvalitet – bevares).
Det tager lidt tid at komme ind på Red Light Properties‘ helt særlige fortælletempo, men man skal ligesom bare glide med ind i de åndelige hashtåger. Der er megen menneskelighed at finde imellem spøgelserne, palmerne og de på overfladen lidt utiltalende figurer.
Så tag en slapper med Red Light Properties. Der er dømt knæhøj karse.
Red Light Properties’ hjemmeside
Serien på Comixology
“Webgodter” er årets julekalender på Nummer 9. De anbefalede webserier udgør et skønsomt udvalg plukket blandt alle de digitale tegneserier, der er tilgængelige internationalt netop nu, af skribenterne selv. Rækkefølgen, anbefalingerne optræder i, udgør ikke nogen kvalitativ rangordning.