Manden bag den kuglerunde ulykkesfugl “Otto” har for første gang i lang tid noget helt andet på bedding – nemlig “Mary”, en grum og nuttet Frankenstein-fortælling. Nummer 9 har kigget serieskaberen over skulderen.
“På tegnebordet” er en serie af Nummer 9-artikler, hvor serieskabere fortæller om, hvad de arbejder på, hvor de arbejder på det – og hvordan. Denne gang Anders Brønserud, der de seneste mange år har dedikeret sit serieskaber-liv til den stramt grafiske sort/hvid-serie om Otto. Raritetsopsamlingen “Otto Nullus Non” kom for et par måneder siden, men nu må det buttede palindrom dele tegnebord med en ung dame ved navn Mary.
Hvor sidder du og tegner, Anders Brønserud?
– Jeg sidder ved et godt, gammeldags og lettere ramponeret tegnebord, der oprindeligt tilhørte tegnestuen på Vojens Tovværk. Hér tegner jeg mine serier i hånden, hvorefter jeg scanner og finpudser på skærmen. Jeg deler lokaler med Ole Comoll, en god kollega blandt flere på Gimle, som jeg er så heldig, at jeg kan dele erfaringer og nørdede tegneseriebetragtninger med.
Hvad tegner du på lige nu?
– To ting. For det første “Citizen Otto”, som er opfølgeren til sidste års “Otto Obscura“. Den regner jeg med at få færdig i år. For det andet et projekt, jeg kalder “Mary”. Det er en meget fri gendigtning af fortællingen om Frankenstein, hvor hovedpersonen er en kvindelig forsker, der er inspireret af “Frankenstein”-forfatteren Mary Shelley. Serien begyndte at tage form, da jeg hørte Ida Marie Hede læse uddrag af ”Mary Wollstonecraft Shelley” fra hendes novellesamling ”Seancer”, og siden selv læste den. Der var noget magisk ved hendes måde at blande kolde facts og syret prosa på, som gav mig lyst til at arbejde med noget tilsvarende i tegneserieform. I “Mary” er det titelfiguren, som skaber et kunstigt menneske. Seriens første afsnit handler om Marys egen fødsel, under hvilken moderen dør, og scenen kobles senere til væsenets ”fødsel”:
Hvor langt er du med den?
– Jeg har søgt om støttekroner til arbejdet med serien og i den forbindelse rentegnet seks sider, en tre-siders indledningssekvens samt et par punktnedslag, som repræsenterer stilen og stemningen i serien. Jeg arbejder på baggrund af en synopsis, som over fem korte kapitler på i alt ca. en halv A4-side helt kort skitserer fortællingens forløb. Ud fra den laver jeg så et tegnet ”manuskript”:
– I forhold til at skulle illustrere et færdigskrevet manuskript håber jeg, at jeg på den her måde ender med en mere organisk, grafisk sammenhængende serie. Målet er at formidle en stemning frem for at fortælle en historie.
Hvad er det interessante for dig ved at arbejde med “Mary”?
– Det er en større opgave end noget andet tegneserie-relateret projekt, jeg har arbejdet med. Muligheden for at blande det nuttede med det splattede tiltaler mig. Og så er jeg helt banalt spændt på, om jeg kan få en længere “fortælling” til at hænge sammen. Den arbejdsform, som jeg har valgt, er meget baseret på at tegne og improvisere en mening frem; det er der et vist spændingsmoment i. Muligheden for at lade en kønskamp udspilles mellem Mary og monsteret er også spændende.
Læs mere om Anders Brønserud og hans projekter på Ottootto.dk, hvor du også kan se et uddrag fra den kommende “Citizen Otto”.