Nummer 9s Johan F. Krarup har taget en snak med Mads Bluhm om den netop overståede tegneseriefestival i København, Komiks.dk.
Var Komiks.dk 2010 en succes – besøgsmæssigt og økonomisk?
– Ja, det tror jeg godt, vi kan sige. Vores kasserer er netop taget til USA, så han får først rigtigt kigget på det, når han kommer hjem, men vi har solgt omkring 20-25 % flere billetter end i jubelåret 2008. Alt i alt har der været i omegnen af 3500 mennesker gennem dørene i løbet af weekenden. Vi havde ca. dobbelt så mange stande i messeområdet. Udgifterne er jo naturligvis også væsentligt højere denne gang (fordi festivalen fandt sted i Øksnehallen modsat tidligere festivallers mere ydmyge hjemsteder, -red.), så vi forventer ikke et kæmpe overskud, men det er heller ikke meningen med Komiks.dk.
Komiks.dk er i formen stadig en eksperimentel festival, kan man vel sige: Den er som festival ret ung og har derfor endnu ikke fundet sit stabile leje mht. størrelse, antallet af besøgende, festivalens placering osv. Og sidst men ikke mindst: finansieringen. Kan du allerede nu sige, om der bliver en Komiks.dk i 2012? Og er der måske planer om at udvide festivalen til en årlig festival?
– Nu er det jo ikke kun op til mig at beslutte, om der kommer endnu en Komiks.dk festival i 2012. Der er folk, som har lavet den før mig og der vil forhåbentlig også være folk, som laver den efter mig. Jeg tror dog ikke, det er tilrådeligt at lave festival hvert år, dels er det for krævende, og dels så tror jeg, at en del af den omtale, vi får, skyldes at det er noget specielt, når der går to år mellem hver festival. Det giver også den danske tegneserieverden en mulighed for at få pusten igen og rigtig give den gas ved hver festival.
Jeg vil godt lige vende tilbage til finansieringen. Du sagde, at Komiks.dk ikke skulle tjene penge på festivalen. Var det ellers ikke en god måde delvist at finansiere den næste festival på? På den måde behøvede I ikke være 100 procent afhængige af frivillige samt fondsstøtte …
– Altså vi har bestemt ikke noget imod at hive et overskud i land, hvis det er muligt, det er bare ikke vores primære formål. Selv det relativt fine overskud vi fik i 2008 udgjorde ikke mere en en tiendedel af det samlede budget i sidste ende. Der er ingen lønnede medarbejdere i Komiks.dk, så vi er helt afhængige af frivillig arbejdskraft. Sådan som festivalen er skruet sammen nu, genererer vi slet ikke nok midler, til at kunne aflønne folk, selv ikke med en startkapital fra et evt. overskud. Det kunne bestemt være et ønske for fremtiden at kunne aflønne nogle af de centrale personer i en periode, men vejen dertil tror jeg evt. ligger i fx fondsmidler eller et samarbejde med Københavns kommune, hvis det er muligt.
Angående festivalens størrelse: Øksnehallen virker som et sted, der egner sig til en ‘convention’. Det fungerede godt med den store, åbne hal, omend man måske kunne savne særskilte rum til paneldebatterne. Var du tilfreds med hallen, og har du nogen ide om festivalens fremtidige tilholdssted? Har I planer om, at Komiks.dk måske kunne have et fast tilholdssted?
– Jeg synes at Øksnehallen fungerede virkelig godt. Der var helt klart nogle problemer med lyden, men de vil sagtens kunne fikses til næste gang og bunder især i, at der er forskel på at få noget til at virke på papiret og så få det til at fungere i virkeligheden. Øksnehallen var helt ny for os, og vi har helt sikkert gjort os nogle gode erfaringer. Igen er det også et spørgsmål om økonomi, man kunne godt få bygget særskilte rum i Øksnehallen, men det ville være blevet MEGET dyrt. Der skal helt klart være ordentlige højtalere og mikrofoner i alle lokaler. På nuværende tidspunkt forholder jeg mig ikke til hverken fast eller fremtidigt tilholdssted.
Jeg synes, udstillingerne på Komiks.dk bar præg af at være lidt reklame-agtige. Altså store plancher lavet af enkelte tegnere. Kunne man forestille sig en fremtidig udstillingskoordinering på festivalen, hvor udvalgte kuratorer arrangerede nogle mere konceptuelle udstillinger?
– Jeg var selv meget tilfreds med udstillingerne på festivalen. Jeg ser det ikke som nogen svaghed, at de dækkede enkelte tegnere, da det var nogle interessante og meget forskellige tegnere. Jeg ved ikke, om jeg kan tilslutte mig tanken om, at de var reklameagtige – det var i al fald ikke det, som vi gik efter. Men skulle festivalen få en henvendelse fra folk, som har lyst til at stå for en konceptuel udstilling, så tror jeg bestemt, at festivalen vil takke ja. Vi ville til denne gang gerne have haft en udstillingsgruppe, som tog sig af at udtænke linjen for udstillinger og så var med til at føre dem ud i livet. Men der var ikke rigtigt folk, som brændte for denne opgave eller følte, at de kunne påtage sig den. Så i stedet blev det mere tilfældigt, hvem der lige henvendte sig til os, og hvem vi lige fik fat i. Jeg mener ikke, at resultatet blev dårligere af den grund, bare anderledes, og Nina, som tog sig af det praktiske omkring udstillingerne, leverede en fantastisk indsats.
Et sidste spørgsmål: Stiller Mads Bluhm også op som formand for Komiks.dk 2012? Har du mod på mere?
– Hvad angår en tur til, så er det et spørgsmål, jeg har meget lidt lyst til at svare på lige nu – men jeg vidste jo, at det måtte komme. Jeg vil sige det på den her måde, at jeg ikke stiller op igen på samme vilkår som denne gang. Jeg tror, at en af grundene til, at folk oplevede, at jeg og min bedre halvdel Lene ikke var så kvæstede denne gang under selve festivalen var, at vi trods alt var en del flere til at trække læsset på denne festival. Men arbejdet op til festivalen har i perioder været virkeligt hårdt. Det er en meget lang periode, hvor man ofrer al sin fritid for festivalen. For folk i inderkredsen af Komiks.dk har festivalen ikke bare være frivilligt arbejde et par gange om ugen. Det har været al ens fritid i en meget lang periode, det vil sige ingen biografture, ingen besøg af vennerne, ingen holden hånd med kæresten i sofaen osv. Vi lever, ånder og spiser Komiks.dk alle døgnets timer, bortset lige fra de timer, vi er på arbejde.
Man skal ikke have ondt af os, for vi har selv valgt det, og det er et valg, vi står ved. Og det har også været meget givende og fedt at se projektet lykkes. Men det betyder bare, at det er et offer, som jeg nok ikke vil være villig til at bringe igen.
Jeg tror, at vejen frem for Komiks.dk handler om at blive institutionaliseret – f.eks. ved en tættere tilknytning til Københavns kommune. Det vil måske kunne afstedkomme, at én eller flere kernepersoner kan tage orlov i f.eks. 4-6 måneder op til festivalen. Det vil gøre en verden til forskel. Det vil vi nu arbejde på, og hvis det lykkes, vil jeg ikke forsværge, at jeg er klar til en tur til.
Vi er bestemt mange, der er glade og taknemmelige for dit og alle de øvrige frivilliges store arbejde, så tak for det og tak for snakken.