“Der er blevet vækket en storyteller i mig”.
Der tages livtag med de store eksistentielle spørgsmål i Line Høj Høstrups afgangsprojekt fra Grafisk Fortælling “The Matter We’re Made Of”. Men der er også masser af planter.
Vi har talt med talentet om projektet, tiden på Grafisk Fortælling og synet på tegneseriebranchen.
Hvad handler din grafiske roman “The Matter We’re Made Of” om?
– Den handler om Ellen, en ung ambitiøs kvinde, der netop skal til at indfri drømmen om at bygge sit eget hus, da hun bliver diagnosticeret med en lammende terminal sygdom. Mens hun desperat forsøger at holde sin drøm i live, flyder huset, drømmen og sygdommen langsomt sammen og trækker Ellen ind i en lokkende fantasiverden. Men kan drømme give dig det, som livet holder dig forundt? Ellen er nødt til at finde ud af, hvad der gør livet værd at leve.
Færdiggør sætningen: “Du er nødt til at læse den her tegneserie hvis…”
… du kan lide eksistentielle historier med både tårer, latter og et ton smukke planter.
Hvilket aspekt af projektet er du mest stolt over?
Det var ret skræmmende at skive om en så hjerteskærende og alvorlig sygdom som ALS, især fordi jeg ikke selv har nogen personlige erfaringer med sygdommen. Jeg tvivlede også på, om jeg kunne skrive realistiske personer til et drama, som det her er, men jeg er stolt over, at jeg tog udfordringen op.
Hvis du kunne rejse tilbage i tiden, til da du startede projektet og give dig selv et godt råd, hvad skulle det så være?
Du skal tidligere i gang med at lave ide-skitser, din dovne skid!
Hvad fik dig til at søge ind på Grafisk Fortælling i Viborg?
Jeg var halvvejs uddannet til læge, da jeg fandt ud af, at det ikke var noget, jeg brændte for. Jeg havde kig på en håndfuld mere eller mindre kreative uddannelser, da Grafisk Fortælling blev offentliggjort. Det talte direkte til mit indre barn, som i sin tid havde støvsuget lokalbibliotekets tegneseriesamling. Det var en gammel, glemt barndomsdrøm, der blev vækket. Og eftersom jeg allerede var på vej væk fra den “fornuftige” karriere, valgte jeg at tage springet.
Jeg har opdaget, at jeg har ting på hjerte, jeg gerne vil have ud i verden, og jeg er nu helt opslugt af den kunstneriske side af tegneserier.
Har dit syn på tegneserier som medie ændret sig undervejs i uddannelsen?
I starten så jeg tegneserier som et godt gammeldags håndværk. Hvis jeg bare blev teknisk dygtig, skulle jeg nok finde et kommercielt levebrød i det. Jeg tænkte nok også, at tegne-delen var det vigtigste, og det var det, der optog mig mest. Men undervejs i uddannelsen er der blevet vækket en storyteller i mig. Jeg har opdaget, at jeg har ting på hjerte, jeg gerne vil have ud i verden, og jeg er nu helt opslugt af den kunstneriske side af tegneserier. Jeg ved snart ikke, om det er fordi, jeg har opdaget flere muligheder for en kunstnerisk karriere, eller om det er fordi, den “kommercielle” karriere virker ligeså økonomisk ustabil.
Hvis du skulle pege på nogle af de vigtigste ting, du har lært – hvad ville det så være?
Jeg har fået en fantastisk kunst-uddannelse på Grafisk Fortælling, men jeg er vildt begejstret for hvor meget fokus der har været på iværksætteri. Jeg føler virkeligt, at jeg har fået evnerne og selvtilliden til at skabe mig mine egne jobs.
Og hvis du skulle pege på noget som du savner i din uddannelse?
På en dårlig dag kunne jeg godt ønske mig at være trænet i lidt mere “klassiske” fag som Grafisk Design, Animation eller Computergrafik, så jeg uddannede mig til en branche med jobmuligheder. Tegneserier virker tit mere som en hobby, folk tager sig tid til imellem andre jobs, og ikke som en “branche” i sig selv. Men på gode dage synes jeg uddannelsen er vejen til at gøre tegneserier til et medie, folk gider betale for.
Jeg tror os unge tegneserieskabere vil give branchen en større bredde og diversitet.
Hvilke tanker gør du dig om tegneseriemediets fremtid?
Jeg tror tegneseriemediet er kommet ind i en ny æra. Det begynder at få status af ægte litteratur, og er blevet mere hipt. Tegneserieanmeldelser har også fået spalteplads i aviserne. Men bogmarkedets “krise” påvirker selvfølgelig også tegneseriemarkedet. Jeg tror unge tegneserieskabere som mig, kan være med til at opfinde og videreudvikle nye platforme, fortælleformer og levegrundlag for tegneserien.
Hvad kan den danske tegneseriebranche lære af nye serieskabere som dig?
Den danske tegneseriebranche er meget lille på godt og ondt. Jeg tror os unge tegneserieskabere vil give branchen en større bredde og diversitet.
Hvad skal du så nu?
Jeg vil lave flere tegneserier! Og siden det her er en fiktions-historie på 70 sider, skal det næste være et ikke-fiktions projekt på 100 sider. Men før jeg når dertil, er jeg nødt til at tjene nogle kedelige penge for at holde min afhængighed af planter ved lige. Jeg arbejder hårdt på at lave min lejlighed om til en jungle!
Interview af Thomas Berger og Erik Barkman. Bearbejdet af Kristian Bang Larsen. Dele af interviewet har tidligere være tryk i Dansk Tegneserieråds Hvidbog for 2016.