“Jeg ville skabe en blanding af noget meget skørt og absurd og noget latterligt og akademisk.”
Allerede inden Clara Jetsmark blev færdig på tegneserieskaberuddannelsen Grafisk fortælling, satte hun sit aftryk på tegneserielandkortet med sin Ping-vindende debut “My Dead Mother”, der handlede om en pige der gik omkring med sin afdøde mors talende hoved som en hat. Således kan hendes afgangsprojekt “Sound is a Horse” tituleres “den svære toer”, og her har Jetsmark skruet endnu et nøk op for underligheden og virkemiddel-legen.
Vi har talt med talentet om det sære, svære afgangsprojekt og om hvordan hun genopdagede tegneserien på Grafisk fortælling.
Du har lavet en tegneserie på 60 sider. Hvad handler den om?
I “Sound is a Horse” opfinder en stenalderkvinde musik uden at vide det. I et parallelt spor, i starten af 1960’erne, skriver den socialt akavede men blændende musikprofessor Dr. J. Leiloken sit magnum opus “A Journey Through Sound and Space”. Men koncentrationen ryger, da en hest fra hans fortid besøger ham…
Færdiggør sætningen: “Du er nødt til at læse den her tegneserie hvis…”
…du har tinnitus eller ikke ved hvad tinnitus er. Eller hvis du virkelig kan lide eller ikke lide heste.
Hvilket aspekt af projektet er du mest stolt over?
Jeg kan lide det overordnede koncept og var oppe og køre da jeg fik ideen til det. Mit projekt er delt i to, hvad der er sært, men gør det muligt at skabe tematiske sammenhænge på en anderledes måde. Hvor den første historie er en ordløs tegneserie, hvor jeg var nødt til at løse alting visuelt, er den anden historie på mange måder et slags ord-puslespil.
Hvor den første historie er en ordløs tegneserie, hvor jeg var nødt til at løse alting visuelt, er den anden historie på mange måder et slags ord-puslespil.
Jeg ville skabe en blanding af noget meget skørt og absurd og noget latterligt og akademisk. Jeg er glad for at jeg tog chancen med at lave noget anderledes og lidt udenfor min normale stil. Processen gjorde at jeg fandt på nye ideer, som jeg ellers ikke ville være kommet på.
Hvis du kunne rejse tilbage i tiden, til da du startede projektet og give dig selv et godt råd, hvad skulle det så være?
Jeg ville helt sikkert have fortalt mig selv, at jeg skulle tage det lidt mere roligt og ikke bekymre mig så meget over tidspresset. Jeg har en tendens til, at ville være i kontrol over projektet hele tiden, så hvis tingene ikke går som jeg har forestillet mig det, bliver jeg super frustreret. Jeg tror, at jeg ville tage tilbage og minde mig selv om, at jeg ikke altid kan kontrollere alting.
Hvad fik dig til at søge ind på Grafisk Fortælling i Viborg?
Egentlig læste jeg kun tegneserier da jeg var barn, men jeg har altid tegnet meget og skrevet små historier. Jeg har altid vidst, at jeg skulle bruge mine evner som tegner og fortæller i en eller anden forstand, men at det lige blev tegneserie, tror jeg var et heldigt tilfælde.
Jeg tror, at tegneseriemediet har et uudforsket potentiale.
Har dit udsyn på tegneserier som medie ændret sig undervejs i uddannelsen?
Mit syn på tegneserier har helt klart ændret sig, men jeg vidste heller ikke så meget om det, da jeg startede. Jeg tror, at tegneseriemediet har et uudforsket potentiale. Ikke så meget i selve formatet, for mange af de regler der eksisterer, er der for en grund, men som fortælleteknik kan man tage det i så mange retninger og også kombinere det med andre medier. Personligt hælder jeg nok til de mere alternative fortællinger og mindre til det kommercielle, så der er måske nok nogle drømme, der venter på at blive knust i fremtiden, nu skolen er slut – hvem ved?
Hvis du skulle pege på nogle af de vigtigste ting du har lært – hvad ville det så være?
Det er svært, for jeg har lært så meget. Det er ret utroligt, hvor vidt omkring man kommer på Grafisk fortælling i fire år. Men hvis jeg skulle pege på én ting, er det nok evnen til at kunne kommunikere i billeder. Det at kunne visualisere ting så klart, at andre mennesker kan forstå det, er noget jeg vil kunne tage med mig og bruge i næsten alt.
Og hvis du skulle pege på noget som du savner i din uddannelse?
Jeg kunne godt mangle en større mulighed for kreative eksperimenter. Det vil sige tid til at udforske forskellige materialer og metoder for eksempel indenfor print. Men vi har så travlt på uddannelsen, og selvom der allerede er afsat meget tid af til at udforme et visuelt udtryk, så handler det meget om historiefortælling, og det er bare vigtigere, at din historie er klar og tydelig, end at dine paneler er “perfekte”.
Har også ofte tænkt på at et samarbejde på tværs af andre uddannelser, enten fra Danmark eller udlandet, kunne være godt og udfordrende på mange måder.
Ofte støder jeg på denne her fornemmelse af, at tegneserier “skal se ud på en bestemt måde”. Men den tanke prøver jeg selv at skubbe fra mig, selvom det kan være svært.
Hvilke tanker gør du dig om tegneseriemediets fremtid og din rolle indenfor tegneserier?
Lige nu tror jeg, at jeg tager et skridt af gangen. Selvom jeg har gået her i fire år, føler jeg mig stadig ny i miljøet. Jeg har gjort mig tanker om det, men først og fremmest vil jeg gerne bare have en masse erfaring.
Men jeg håber da, at tegneseriemediet vil vokse så meget, at mine forældres generation rent faktisk vil sætte sig ned og læse “graphic novels”, og også at de nye generationer ikke mister interessen til fordel for iPhones og iPads, men måske denne løsning vil blive digitale/interaktive tegneserier.
Hvad kan den danske tegneseriebranche lære af nye serieskabere som dig?
Jeg syntes, der er så mange vanvittigt dygtige tegnere i Danmark, så jeg håber selv, at jeg kan lære noget af dem. Men måske en større åbenhed for hvad tegneserier også kan være. Ofte støder jeg på denne her fornemmelse af, at tegneserier “skal se ud på en bestemt måde”. Men den tanke prøver jeg selv at skubbe fra mig, selvom det kan være svært.
Hvad skal du så nu?
Næste stop er “Open Workshop” (en tegnestue tilknyttet The Animation Workshop, red.), hvor planen er, at jeg vil arbejde på et personligt tegneserieprojekt og freelance. Og hvis tingene går som jeg håber, vil jeg også være en del af et fedt fælles tegneserie-projekt, hvor jeg primært kommer til at arbejde som forfatter.
Interview af Thomas Berger og Erik Barkman. Bearbejdet af Kristian Bang Larsen. Dele af interviewet har tidligere være tryk i Dansk Tegneserieråds Hvidbog for 2016.