Opi9on: På Nummer9 stiller vi fra tid til anden et panel af personer i det danske tegneseriemiljø et aktuelt spørgsmål. Denne gang om sexisme og køn i tegneseriebrancen.
Den hæderkronede franske Angoulême-festival blev for nyligt mødt med anklager om kønsdiskrimination og en omfattende boykot, da det viste sig, at alle 30 nominerede til festivalens prestigefyldte ærespris var mænd.
Læs også: 30 mænd, 0 kvinder
Læs også: Angoulême 2016: Hermann vinder prisen ingen vil have
Men hvordan står det til med ligestillingen i Danmark? Findes der (bevidst eller ubevidst) kønsdiskrimination eller sexisme i den danske tegneseriebranche og det danske tegneseriemiljø?
Vi har spurgt tre kvindelige tegneserieskabere og en mandlig forlægger:
Ina Korneliussen, tegneserieskaber, aktuel med ”Økotopia”
Det spørgsmål er jo en hvepserede, men jeg prøver gerne at svare.
Selvfølgelig er der, om ikke diskrimination, så i hvert fald en grad af forskelsbehandling i det danske tegneseriemiljø. Det ville være mærkeligt andet – det er faktisk kun en lille bitte del af historisk tid, kvinder overhovedet har haft lov at udfolde sig kunstnerisk i andre medier end stramajbroderi. Selvfølgelig har vi ikke indhentet de tusinder af års udelukkelse endnu. Og eftersom det er dumt at regne med at udviklingen er lineær, er det vigtigt at både mænd og kvinder er bevidste om dette.
Jeg tror såmænd ikke, at forskelsbehandlingen altid er negativ. Kvinders tegneserier bliver, i kraft af deres andethed, somme tider opfattet som særlige, eksotiske, interessante osv., og selvom det naturligvis kan være irriterende, har det nok været med til at give kvinder markedsandele og opmærksomhed i de seneste årtier. Det ser ud til, at kvinder har sat sig på de kunstneriske blyants- og vandfarvetegneserier, der efterhånden er blevet så almindelige. Mændene sidder så stadig på mainstreamen.
Jeg er ganske sikker på, at de mænd, der begår sig i tegneseriemiljøet her i Danmark er søde, rare, moderne og på ingen måde interesserede i at udelukke nogen. Men prøv lige at se på, hvem det er der skriver på nummer9, som anmeldere, redaktører, debattører. Eller se på hvem der er forlæggere eller står bag disken i tegneseriebutikkerne. Det er jo nærmest 30 mænd, 0 kvinder om igen. Jeg ved ikke hvorfor det er sådan. Eller hvilke konsekvenser det eventuelt har. Jeg konstaterer bare, at det er sådan. Årsager og konsekvenser kunne nok være en interessant diskussion værd, men den må vi tage en anden gang, for nu skal jeg nemlig hente mine børn i børnehaven inden den lukker.
Steffen Rayburn-Maarup, forlægger, Aben Maler, formand for Copenhagen Comics.
For ti år siden var Sussi Bech og Nikoline Werdelin – groft sagt, undskyld – de eneste to kvinder i den danske tegneseriebranche. Med et miljø, hvor næsten samtlige tegnere og forlæggere var mænd, skulle det være mærkeligt, hvis der ikke sneg sig i det mindste en diskret strukturel sexisme ind. Kort sagt: Der udkom kun tegneserier af mænd, fordi der kun udkom tegneserier af mænd. Og noget af det hænger givetvis ved i dag, selv om situationen nu er en helt anden.
Adskillige af de mest markante danske tegneserieskabere er kvinder, og kvinderne har da også vundet 35,3% af Pingpriserne. Tendensen er endnu tydeligere i vækstlaget, som fx i Viborg, hvor over halvdelen af ansøgerne til tegneserieuddannelsen er kvinder.
Sussi Bech, tegneserieskaber, Eks Libris, Nofret, formand for Danske Tegneserieskabere
Jeg prøver at tænke tilbage i tiden, om jeg har oplevet kønsdiskremination indenfor den danske tegneseriebranche:
Jeg oplevede det i en anmeldelse af en udstilling i Huset i Magstræde i halvfjerdserne. Anmelderen af udstillingen satte de to eneste kvindelige tegneserieskabere i samme bås med benævnelsen “tuttenuttede”, uden skelen til, at det var to vidt forskellige udtryk. Det gik mig meget på dengang men må betegnes som en enlig svale.
Senere havde mit køn en positiv effekt, da medierne syntes, det var spændende med en kvindelig tegner og ditto heltinde. Dybest set så jeg ikke mig selv som hverken han eller hun i den sammenhæng; jeg ville helst bedømmes på mit arbejde.
I dag er der også positiv fokus på kvindelige tegneserierskabere og serier med feminint indhold. Jeg synes ikke, jeg kan se, at kvindelige tegnere/ forfattere i Danmark bliver sat i skyggen til fordel for de mandlige. Måske opfatter jeg det sådan, fordi jeg er beklædt med teflon, eller også fordi jeg ikke deltager i debatten derom.
Line Lisberg Refstrup, tegneserieskaber
Jeg finder det svært at tro på, at en helt bevidst diskrimination indenfor tegning skulle være udbredt i Danmark. At nogen fx. i forbindelse med en prisuddeling i Danmark skulle sige: “Hun er kvinde, så derfor synes jeg ikke hun skal nomineres eller vinde noget – netop fordi hun er kvinde” . Jeg synes der er andre ting indenfor faget tegning i Danmark der er mere interessant at tale om end kønsdiskrimination, og jeg tror der måske er flere problemer forskellige grupperinger imellem end kønnene imellem.
Men jeg tror der findes en ubevidst kønsdiskrimination. Mænd og kvinder udtrykker sig forskelligt i tegning. Vi tager favntag med forskellige emner og er draget af forskellige ting. Sådan er det – og alt efter hvem der sidder i hvilke udvalg, i hvilke grupper, på hvilke skoler osv., så drages nogen til en form, mens andre drages af andet, og det kan resultere i, at der i nogen sammenhænge vælges flere mænd frem for kvinder eller omvendt – fordi man glemmer at tænke bredt.
Da jeg sidste år arrangerede “Luck of the Draw” seminaret i Aarhus, var fem ud af de otte inviterede talere kvinder. Og det var ikke fordi jeg ville diskriminere mænd, at der ikke var flere mænd. Faktisk var der et par stykker jeg gerne ville have haft skulle komme som ikke kunne – men det sagt, så må jeg indrømme, at min inspirationsliste, i begyndelsen da jeg skulle finde talere, indeholdt mange flere navne på kvindelige tegnere end mandlige, og det var der en grund til: De fortællinger og den tegnestil jeg er optaget af, er ofte udført af kvinder. Men jeg føler ikke jeg diskriminerede – jeg foretog valg. Men jeg var bevidst om, at der skulle være mænd blandt talerne, ikke fordi mænd ellers ville blive kede af det eller sure, men fordi de kan noget andet som også er vigtigt at vise.
For studerende på de danske kreative uddannelser, synes jeg det er vigtigt, at de bliver præsenteret for forskellige tilgange til tegning. Man må være bevidst om, at der skal være en vis bredde og forskellige vinkler i den undervisning der tilbydes. Det være sig gæstelærere på designuddannelserne i København og Kolding og på Viborgs tegne- og animationsuddannelse og hvad vi ellers har af skoler i Danmark. Jeg er overbevist om det er vigtigt for elevers udvikling, proces og arbejdsform, at de både møder kvindelige og mandlige i undervisere.
Men tanken om at skulle sætte regler op for hvor mange procent kvinder/mænd man inviterer, nominerer, eller udstiller falder mig mærkelig anstrengt. Er det 50/50 der er løsningen? Er 60/40 bedre?
Man må gøre sig umage med det man laver, og selv gøre et stykke arbejde for at være synlig, hvis det er det man ønsker. Da jeg blev nomineret til en Pingpris sidste år blev jeg glad, også selvom jeg ikke tegner for at blive nomineret til noget som helst. Jeg vandt ikke prisen, men det har aldrig strejfet mig at grunden var mit køn. Den grund finder jeg usandsynlig. Måske det er anderledes hvis man er nomineret i Angoulême .