Åben hjertet
Kom med Nicolas Keramidas til hans egen åbne hjerteoperation og oplev tankerne køre rundt i hans hoved både før og efter. Det er en lidelseshistorie pakket ind som forholdsvis letbenet underholdning.
Åben hjertet er historien om franske Nicolas Keramidas hjerteoperation i 2016. Som 43-årig skal han, præcis 43 år efter som spæd at være blevet opereret for en misdannelse i hjertet, forberede sig på endnu en livsfarlig operation. Operationen som barn efterlod ham med udvendige ar på kroppen, som han kunne prale med, og traumer indvendigt, der aldrig for alvor blev bearbejdet. De kommer til gengæld buldrende for fuld udblæsning her 43 år senere.
I den mellemliggende periode har kun lejlighedsvise sundhedstjek mindet ham om begivenheden, og ellers har han haft et normalt liv, hvilket pludselig hjertebanken under en fodboldkamp vender op og ned på. I Åben hjertet følger man primært Keramidas i perioden op til operationen og under den langvarige genoptræning. Både før og efter operationen kæmper han med at få styr på sine tanker, som læseren kommer helt tæt på. Da han endelig kan vende tilbage til sit vante liv, kaster han sig over et arbejdsprojekt: at lave en tegneserie om forløbet. Resultatet foreligger nu på dansk.
Keramidas, der herhjemme nok er bedst kendt for Mickey’s Craziest Adventures sammen med Lewis Trondheim, er en dreven tegneserietegner og -fortæller. Åben hjertet sluger man derfor i en lige så lystfuld mundfuld, som det har været en pinefuld og traumatiserende begivenhed for ham selv. Her kommer også mit største forbehold: For godt nok formidler han med stort overskud, men det er også en selvynkende lidelseshistorie, han kaster læseren ud i.
Alt i forløbet har været en næsten umenneskelig prøvelse for ham, og der er ikke antydningen af taknemmelighed overfor læger, sygeplejersker eller bare over fortsat at være i live. Behandlingerne ”kan rangeres fra værende ubehagelige til helt og aldeles traumatiserende”. Kun enkelte gange kan han, efter at være forflyttet til en ny afdeling, komme ind på, at tingene var meget bedre på den forrige. Undervejs er alt dog sort. På en genoptræningsafdeling er han stærkt utilfreds med, at alle de andre er ældre mennesker, og at de gør for meget ud af deres joggingtøj. Da hans yngste søn på seks år endelig kan komme på besøg, er det kortvarigt et intenst gensyn. Umiddelbart efter har han svært ved at forlige sig med, at sønnens opmærksomhed går til elevationssengen samt kantinens kakao og kageafdeling. Far har jo brug for at blive ynket, helt uden den mindste selvironi.
Når det er sagt, får man dermed også en hudløst ærlig beskrivelse af livskrisen, der i en periode rykkede Keramidas’ udløbsdato uhyggeligt tæt på. Hans ikonografiske tegnestil får det alvorlige emne til at glide lettere ned, som en vitaminpille med sukkercoating. Det er sjovt, når et hjerte som en lille krop springer rundt og forklarer tekniske detaljer. Eller når han langt om længe kan trække frisk luft udendørs, men tegnes som en fugleunge, der er faldet ud af reden. Når smerterne er værst springer et Alien-lignende monster frem af maven på ham, mens hans ansigt forvrides i en grotesk grimasse. I det hele taget trækker han bredt på populærkulturen i flere sekvenser. Rundturene på en række afdelinger illustreres for eksempel med lån fra Windsor McCays Lille Nemo i Drømmeland, da Keramidas transporteres rundt i en hospitalsseng med lange buede ben, helt som hos McCay. Variationen i sideopbygningen er også værd at bemærke, da tegneren konsekvent sørger for, at der sker noget på den konto.
Spændingsmæssigt topper Åben hjertet midtvejs i de 200 sider, hvor operationen foregår. Herfra flader spændingskurven noget ud i Keramidas’ lange rejse tilbage mod en normal hverdag. Samlet er hans selvbiografiske tegneserie et spændende og medrivende indblik i en livsomvæltende operation i det, der forhåbentlig er midtvejs i hans liv, men truede med at være afslutningen på det.