Christian Aarestrup anmelder Hugo Pratts “Fort Wheeling”
“Fort Wheeling” er et kaffebordsbogsstort monument over en af de største kunstneriske karrierer inden for tegneseriemediet. Køb den til at have liggende fremme, inden du inviterer dine tegneserieignorante venner på middag igen.
Ved siden af at genudgive Hugo Pratts hovedværk Corto Maltese finder Faraos Cigarer også tid til at supplere med uudgivne – eller som i “Fort Wheeling”s tilfælde kun delvist udgivne – værker af den store, italienske mester inden for tegneserie-metieren, Hugo Pratt. Dén kombination af ophavsmand og udgiver kommer nærmest med en statsgaranti (af den ikke-efterlønsrelaterede slags) om højeste kvalitet, og udgivelsen her er ingen undtagelse.
Midt i en brydningstid
“Fort Wheeling” udspiller sig i det, der i dag er det østlige USA, umiddelbart før og under den amerikanske uafhængighedskrig i slutningen af 1700-tallet. Den 17-årige Criss Kentons familie er blevet dræbt af de indfødte amerikanere, og han har derfor ladet sig indrullere i den britiske hær for at sætte handling bag bon mot’et “en god indianer er en død indianer”.
I hæren møder Criss den unge brite Patrick Fitzgerald, der af sin fine familie er sendt oversøs for at få lidt hår på brystet og tage hul på en militær karriere. De to ungersvende bliver venner, mens de skyder indianere, forelsker sig i en køn, lyshåret pige, der er blevet kidnappet af og opvokset hos “de vilde”, og møder historiske personer. Da revolutionen bryder ud, tvinges de til at vælge hver sin side.
Fort Wheeling, eller Fort Henry, som fæstningen ved bebyggelsen Wheeling i Virginia hed, udgjorde i 1770’erne kolonimagtens sidste udpost mod vest. Fortet befandt sig adskillige gange midt i stridighederne mellem nybyggere og indianere, og her stod det såkaldt “sidste slag i den amerikanske revolution” også i 1782. Wheeling er dog bare udgangspunktet for historien, der bringer Criss Kenton rundt på diverse større og mindre eventyr i datidens britiske koloni i Amerika – akkurat som historien blot er et påskud for at skildre en række fiktive og historiske karakterer.
Grænselandet
Den kække og kernesunde Criss fylder meget i den over 200 sider lange udgivelse, men er i bund og grund uinteressant som karakter – en undskyldning fra en svunden og mere uskyldig tid for, at Pratt kan beskæftige sig med mere interessante skikkelser.
Sådan nogle vrimler “Fort Wheeling” med, og selv om de historiske af slagsen højst vil give anledning til et “det navn har jeg da vist hørt før” hos de fleste læsere, så puster Pratt liv og nærvær i dem. Han har en forkærlighed for uforsonlige enspændere som f.eks. Jonathan Zane, én af de tre brødre, der etablerede Wheeling i 1769, eller French Catherine Montour, der havde både indiansk og blåt fransk blod i årene, eller indianerjægeren (i dag ville vi kalde ham seriemorder) Lewis Wetzel. Alle følger de deres selvstændige og stridbare natur og lever uden for eller på kanten af det civiliserede samfund.
Især synes Pratt at identificere sig med Simon Girty, som i “Fort Wheeling” ligner serieskaberen selv på en prik. Girty er hvid, men adopteret af indianere. Da revolutionen bryder ud, vælger han først at stå på oprørenes side, men forråder dem siden. Den amerikanske historie dømmer overløberen hårdt, men Pratt ser noget andet og mere i ham – et moderne, reflekteret menneske, hvis tanker er de eneste ud over hovedpersonens, som læseren får adgang til. Girty vælger, vælger om og fortryder – uden at være bundet af dogmer, nationalitet eller etnicitet.
Selv var Pratt lidt på samme vis uden bindende tilhørsforhold. Han blev født i Italien, men med engelsk, jødisk og tyrkisk blod i årene, og han voksede op i Etiopien, hvor faderen, der var soldat, døde i britisk fangenskab under 2. Verdenskrig.
Tilbage i Italien startede han et tegneseriemagasin, men han blev især populær i Sydamerika og flyttede til Buenos Aires i slutningen af 40’erne. Her påbegyndte han “Fort Wheeling”, hvis første og længste del blev udgivet i 1962. Anden del tegnede Pratt i 70’erne, mens han boede i Frankrig og nød sin status som superstjerne i kraft af serien om Corto Maltese. Tredje og sidste del færdiggjorde han samme år, som han døde i sit hjem i Schweiz.
Et livs værk
Udviklingen gennem “Fort Wheeling” er dermed næsten en slags gennemgang af Pratts livsværk. I den første (og bedste) del er han stadig undervejs – ganske vist mod det ypperste, men han kæmpenr med at gøre sig helt fri af tidens konventioner. I anden del har han nået toppen og hviler sikkert i sit eget udtryk – hvis man skal indvende noget: Måske lige lovlig (selv)sikkert. Og i tredje del er hans streg nærmest et koncentrat af al hans erfaring – et sted mellem børnetegninger og Hemingway’sk minimalisme. I alle faser er han dog milevidt over, hvad de fleste kan håbe på at opnå som serieskabere.
De mange års pause mellem delene i “Fort Wheeling” opløser den overfladiske fortælling om to venner på hver sin side af en konflikt. Historien glider i baggrunden og lader den kunstneriske udviklingshistorie om ophavsmanden træde frem i en unikt fortættet form. Uden at have samme nære forhold til Pratt som så mange andre, må undertegnede anmelder anerkende storheden af hans værk og kunnen, som denne udgivelse er et troværdigt vidnesbyrd om. Det er både godt og vigtigt, at vi får samlet den på dansk.
Indpakningen er i Faraos vanlige stil gennemarbejdet og luksuriøs – også selv om de ikke kunne få lov at trykke første del i sort/hvid, som den trods de loyale og smagfulde farver burde have været. To opadstrittende tommelfingre herfra.
Karakter: 5/5
Titel: Fort Wheeling
Forlag: Faraos Cigarer
Forfatter/tegner: Hugo Pratt
Format: Hardcover, 271 sider i farver
Vejl. pris: 398,- kr.
ISBN: 978-87-91976-58-2
Udgivelsesår: 2011
Udgivelsesland: Danmark