Stalin's Sink
Stalin’s Sink er tredje installation i rækken af Outstanding Issues fra forlaget Hunov & Haffgaard. I samme monokrome stil som tidligere, rulles der op for menneskets skyggesider og gardinerne lindes til løfter om perfid ondskab og barbari.
Med Outstanding Issues har Aksel Studsgarth og Craig Frank i samarbejde med forlaget Hunov & Haffgaard skabt en kuriøs og pendant til de gamle antologi-hæfter. Her er der blot kun een historie i hvert hæfte og mantraet synes at være at skære historien så snert som overhovedet muligt. Her er ingen svinkeærinder eller finesse. Bare en kompakt historie med en storyboard-agtig grafik. Kortfilm i tegneserieform. Og så er det gys. Vaskeægte gys.
Uden at tabe tråden fra de foregående 2 installationer i Outstanding Issues-serien, skruer Aksel Studsgarth og Craig Frank helt op for fordommene. I en øde by i det fjerneste Sibiren, møder vores rige, self-made amerikaner et fattigt og vodkabedøvet værtshuspublikum. Mens han venter på hans kontaktperson i det fremmede land, causerer han for sig selv om de ting han vil gøre ved den, i hans øjne, arvesyndsramte befolkning. Det er nemlig efter hans eget udsagn, ikke det at han har flere penge end han nogensinde kan forbruge, der giver ham ikke ret til at mishandle andre. De er blot midlet der gør det muligt. Han ser heller ikke sig selv som uskyldig i hans ondskab. De andre er bare ligeså skyldige og det er dét som giver ham retten til at gøre præcist hvad han lyster.
Al den ondsindethed der er omkring amerikaneren bliver forstærket af en ikke nærmere beskrevet sygdom, som forlener ham med psykoser og synsbedrag. En tilstand han heldigvis formår at holde i ave med hjælp fra talrige piller og en medicinpumpe der leverer medicin direkte i årerne.
Præcist som ventet, er produktionskvaliteten prima. Ingen overraskelser dér. Outstanding Issues er hæfter, ikke bøger. De inviterer til at blive læst uanset hvor man befinder sig. Ikke til at pryde sofabordet eller stillet på hylder udenfor børnerækkevidde. Faktisk kan Stalin’s Sink have særlig fordel af sommersolen, fordi mange ruder ér meget mørke – og det er bestemt også meningen. For mere end en gang kommer tanken snigende, at der jo findes mennesker som Greg og, værre endnu, som de bødler hvis efterladenskaber han formeligt lever af og for.
Nuvel. Vores amerikanske ven drager på tur med hans russiske guide, for at besøge en sagnomspunden grotte i nærheden af en nu nedlagt arbejdslejr. Præcist som i de foregående historier, er her hele sider som kun har til formål at etablere stemning. Lange storyboard-sekvenser som helt sikkert kunne have hængt på væggen i Rod Serlings filmstudier. For for vores ven “Greg Man” er helt sikker på vej ind i The Twilight Zone.
Da de ankommer til lejren i Gulag, nyder Greg det forladte mareridtssceneri i fulde drag, og udsætter sågar bevidst sin medicin for at få den fulde oplevelse. Bereder sig på morgendagen, hvor de skal besøge den hundredmeter dybe grotte hvor man med kølig økonomi har aflivet dissidenter og afvigere.
Og så starter historien! I hans tro på penge som frisætteren, har han glemt at penge i sidste ende ikke er mere værd end sælgerens forgodtbefindende… brrr!
Det er temmelig nærliggende at trække en streg til den russiske journalist og Gulag-overlever Varlam Shalamov og hans bog Fortællinger fra Kolyma. En uafrystelig øjenvidneberetning fra de arbejdslejre verden aldrig rigtigt har levnet spalteplads, men som nu har fundet vej til – af alle steder – en tegneserie.