Mord ved Runddelen
Mord ved Runddelen er et tegneserievindue til fortiden – Dan Turélls København, som ikke længere eksisterer, leveret med 35 års forsinkelse.
En mørk og regnfuld aften i januar driver den navnløse journalist rundt i kvarteret omkring Nørrebros Runddel. Han er opslugt af sine egne bekymringer og absolut ikke forberedt på at snuble over en myrdet kvinde i en tilfældig opgang – men sådan kan en aften nu engang nemt forme sig, hvis du er hovedpersonen i en krimi af Dan Turéll.
Mord ved Runddelen er en af Dan Turélls i alt 12 kriminalromaner om den københavnske dagbladsjournalist, der denne gang forvikler sig ind i en sag om en kvindemorder med smag for at dræbe om mandagen. Sporene er forsvindende få, og som plottet udfolder sig, må der både en fælde og regulært svineheld til for at opklare sagen.
En solid debutudgivelse – bare 35 år forsinket
Turélls plot udspiller sig i denne ombæring i serieskaberen Arne Stjernholm Madsens streg, som den tog sig ud i midten af firserne, da han i dagbladet Information omsatte den dengang relativt nyudgivne krimi til tegneserieform.
Mord ved Runddelen var således at finde i avisen i perioden december 1984 og frem til november 1985, og var ikke blot Arne Stjernholm Madsen tegneseriedebut, det var også hans eneste tegneserie. Forlaget desAHJn har fundet den frem fra arkivskufferne og samlet den i det trettende bind af udgivelsesrækken Fra Tegneseriearkivet.
Det er mest rimeligt at kigge på tegneserien gennem historiske briller, hvor den fremstår som en habil debut, der absolut er på niveau med flere af Arne Stjernholm Madsens samtidige tegneseriedebutanter i midten af 1980’erne.
Stregen hælder primært mod det karikerede udtryk med store hager og næser, mens en massiv brug af raster spiller godt op mod tekst og stemning. Men der er også en usikkerhed i for eksempel figurtegningen, hvor mere naturalistiske træk i nogle figurer rammer ved siden af det overordnede udtryk.
Det er ikke overraskende i en debut, hvor skaberen endnu har til gode at sparre med andre serieskabere eller en dygtig redaktør, der kunne have hjulpet med at ramme et mere stringent udtryk i efterfølgeren, som så desværre aldrig blev til noget, fordi den talentfulde serieskaber valgte en anden vej i livet.
Et forsvundet København
Mord ved Runddelen er på alle måder et tidsbillede af et København, som ikke eksisterer længere. Det er spændende at gå på opdagelse i Arne Stjernholm Madsens tegninger af Nørrebros Runddel og Assistens Kirkegård, hvor for eksempel kampene om Ungdomshuset og den snarlige åbning af en Metro-station gør, at de atmosfærefyldte tegninger på en gang er genkendelige og alligevel ikke. Ligesom tegningerne fra Hovedbanegården bringer et smil på læben hos de af os, der godt kan huske, hvordan der så ud dengang.
Samtidig er selve måde at skrue en krimihistorie sammen på også et kig på en svunden tid, længe før et begreb som Nordic Noir dukkede op. Dan Turéll har et skønt greb om ord, bestemt, men selve kriminalplottet er, som gengivet i tegneseriens rammer, mest af alt charmerende kluntet. Det mere snubler sig frem end foretager en rejse mod forløsning, og lader i ærgerlig grad morderen og hans bevæggrunde stå uudforskede hen.
Ikke så lækker som fortjent
Desværre er Mord ved Runddelen ikke en teknisk lækker udgivelse. Det er fra forlagets side økonomisk fornuftigt at vælge det mindre og billigere B5-format med hæfteklammer – som jo så også matcher de andre bind i “Fra Tegneseriearkivet”. Men tegneseriesiderne ville have haft godt af et albumformat, hvor sideopbygningen havde fremstået mindre klaustrofobisk.
Samtidig er der alt for mange steder i udgivelsen, hvor gråtoner og streg mudrer sammen, hvor detaljer synes at være gået tabt i stregen eller hvor håndtekstningen antager en grålig nuance og bliver svær at læse. Det kan skyldes originalmaterialet, uoptimale scanninger, manglende efterarbejde eller det digitale lyntryk – men sandsynligvis en kombination af faktorer, som samlet får udgivelsen til at tage sig lidt ærgerlig ud.
Endelig kunne udgivelsen godt have brugt en smule mere grafisk omsorg. Det er ikke kønt at indespærre for og bagside i en postkasserød ramme, eller at drukne bagsiden i tekst. Så hellere have føjet fire ekstra redaktionelle sider til og dér perspektivere, hvad der gør udgivelsen interessant, samt ladet Arne Stjernholm Madsen fortælle om arbejdet med serien – måske der endda havde været en Dan Turéll-anekdote eller to i den forbindelse?
Arne Stjernholm Madsen havde rettelig fortjent at få sin tegneseriefortolkning af Dan Turéll kriminalroman udgivet som en del af 1980’ernes album-boom. Når det nu ikke skete, er det kun en god ting, at forlaget desAHJn har taget et dyk ned i arkivskuffen og udgivet værket til den niche af læsere, som gerne vender blikket bagud og kan værdsætte den visuelle skildring af et København, som ikke eksisterer mere.
Karakter: 3/6
Værkets titel: Mord ved Runddelen
Forfatter: Dan Turéll
Tegner: Arne Stjernholm Madsen
Forlag: desAHJn
Form: Hardcover, 48 sider i sort/hvid, hæftet
Vejledende pris: kr. 100
Udgivelsesår: 2019