Shaun Tans ordløse allegori om at flygte og falde til er næsten for smuk.
De står derude, flygtningene. Lige på den anden side af Vesteuropas velbevogtede grænser. Med bedende blikke og hatten i hånden. De har sikkert allerede udset sig en betonghetto i provinsen, hvor de kan snakke volapyk med deres landsmænd og formere sig på statens regning. Og hvem ved, hvad de så vil finde på bag de skriggule persienner? Muslimske konspirationer, velsagtens, eller terrorplaner mod tegneserietegnere.
Paranoide fantasier om flygtninge har vi nok af herhjemme. Engang var vi vrede over, at de kom og tog vores jobs, nu er problemet vist snarere det modsatte.
Det er mørke tider for danske halalhippier og multikulturalister, når Søren Pind taler åbent om ‘assimilation’ og sender tusinder af photoshop-entusiaster på nettet efter billeder fra ”Star Trek: First Contact”. Heldigvis er Shaun Tan klar med en vitaminindsprøjtning i form af ”Ankomsten”. Australierens anmelderroste billedfortælling er en hyldest til integrationens magi, fortalt uden ord, men med masser af delikate, sepiatonede blyantstegninger.
Bogens hovedperson er en unavngiven flygtning, der forlader sin familie og sin forbandede hjemstavn og søger mod et utopisk drømmeland. Han kunne godt ligne en brilleløs udgave af Tan selv.
Vi ser ham drage af sted, ankomme og forsøge at finde vej i en fremmedartet verden. Undervejs møder han andre flygtninge, der fortæller historier om krig, folkemord og tvangsarbejde. Deres beretninger er arketypiske og ofte allegoriske, som den om manden, der må flygte fra formummede giganter. Senere søger vores helt arbejde og får det, og han sparer ihærdigt sammen, så familien kan følge ham til den nye verden.
”Ankomsten” er ikke historien om nogle bestemte flygtninge, men om flygtninge i al almindelighed. En idealiseret fantasi om at søge noget bedre og finde det.
Tan er en ferm billedfortæller. Han bruger mange filmiske greb, fra time-lapse til zoom og panoreringer, og han veksler behændigt mellem handlingsmættede billedsekvenser og store, betagende tableauer. Det er finurligt, at de tintede sort/hvid-illustrationer er ‘slidte’ som stills fra en stumfilm, og Tans næsten fotorealistiske udtryk er overlegent eksekveret – også selvom en figur som familiemanden, der inviterer vores hovedperson til middag, vist har tilbragt en dag eller to i the uncanny valley.
”Ankomsten”s verden er fascinerende, et surreelt sted, hvor nytilkommere gør store øjne af venligt kurvede statuer, kegleformede tipi-strukturer og overdimensionerede blomstervaser.
Som læser står man lige så uforstående som bogens hovedperson over for de sære skikke og skrifttegn, der bruges her, og det er et snedigt greb fra Tans side. Til gengæld virker hans Utopia så åbenlyst hittet på, at det næsten bliver fremmedgørende. Som prøver australieren indirekte at antyde, at den saliggørende ”nye verden”, hvor alt bliver godt, i virkeligheden er en umulig drøm. På sin vis en listig morale, men næppe den, Tan selv ønsker at efterlader os med.
Taget man ”Ankomsten” bogstaveligt, er den en idealistisk og idealiseret fortælling om et perfekt multi-kulti samfund, hvor gode mennesker behandler hinanden godt.
Flygtningenes hjemlande er skildret entydigt negativt, men deres adopterede hjemstavn – omend fremmedartet ved første øjekast – er blottet for konflikter og urimeligheder. Man savner en tematisering af eksillivets sværeste udfordringer: Længslen efter barndommens land, tabet af forældreautoritet, rodløsheden, tabet af social status, arrene på sjælen efter krig, flugt og tortur. Men den slags temaer hører ikke hjemme i Tans hyldestdigt til flygtningemod og værtskab, og fred være med det.
”Ankomsten” er med andre ord ingen specielt nuanceret fortælling. Men den er smukt udført, vedkommende i al sin enkelhed og unik i sine aspirationer. En oplagt fødselsdagsgave til halalhippien i dit liv.
Karakter: 4 ud af 5
Værkets titel: Ankomsten
Forlag: ABC Forlag
Forfatter/tegner: Shaun Tan
Form: Hardcover, 128 s.
Pris: 269,95
ISBN: 978-87-7916-102-3
Aktuelt udgivelsesår: 2011
Originalt udgivelsesår: 2006
Aktuelt udgivelsesland: Danmark
Originalt udgivelsesland: Australien